Comencem pel més bàsic, i és que podem saber que un pneumàtic està gastat quan li queda aproximadament 1mm de dibuix.

Per mesurar la profunditat del desgast podem fixar-nos en els testimonis de desgast que porten tots els pneumàtics. Si mires al flanc trobaràs una marca (el ninotet que els serveix també de logo en el cas de Michelin), les lletres “TWI” o a vegades un triangle en el cas d’altres marques. Si segueixes amb la vista des d’allí cap al centre del pneumàtic, veuràs que a dins de les línies del dibuix hi ha una protuberància de goma que surt cap enfora. Quan la profunditat del dibuix arriba a aquesta altura, el pneumàtic ja s’ha de canviar.

I alerta, no té res a veure amb les rodes “slick” de carreres, ja que aquests pneumàtics estan dissenyats per no tenir dibuix i tenen una goma molt més tova, no sent el cas dels pneumàtics que fem servir per via pública. Aprofitem per comentar que és impossible que un “slick” de competició vagi bé pel carrer, ja que no agafarà l’alta temperatura que necessita la goma per adherir-se correctament. A més, fora d’un entorn controlat com és el circuit, la possibilitat de trobar-te amb tolls és alta. Un “slick” rellisca moltíssim sobre mullat, i a més, aquests pneumàtics tenen una geometria molt més triangular, amb talons molt baixos i amb carcasses dures que fan que una moto, de dur-los per la via pública, sigui molt inestable.

Tornant al tema del desgast, aquest no és l’únic cas en el que cal canviar el pneumàtic. Si pateixes un “llantasso” contra una vorera, per exemple, és possible que apareguin talls o deformacions que aconsellin no fiar-se del pneumàtic. A més, si has circulat molt de temps amb pressions incorrectes, poden aparèixer plans o deformacions a la banda del rodament que faran que tota la moto vibri i no giri bé. Fins i tot, si portes gomes molt toves, si no les has utilitzat bé, es deformaran (s’aplanaran) pel centre i després la moto “no voldrà” entrar a les corbes.

Un últim motiu a tenir en compte per canviar les rodes és la cristal·lització: no sol donar-se en el cas de vehicles que es fan servir amb freqüència, però pot passar. I evidentment si has tingut la moto parada molt de temps (més d’un any, per exemple) has de comprovar que els pneumàtics estiguin en bon estat. El procés de cristal·lització fa malbé les rodes, endureix els compostos fins al punt de que al final del mateix apareixeran esquerdes i resultin inservibles. Abans d’arribar a aquest extrem, durant el procés d’enduriment, ja han perdut les propietats i l’adherència. Fins i tot a l’haver perdut elasticitat, augmenta el risc de rebentar una roda. Així que no t’ho pensis, estigues a damunt dels teus pneumàtics i si observes símptomes de que poden necessitar una renovació, canvia’ls.

Font de l’article: Fórmulamoto

Escriu un comentari

avatar
  Subscribe  
Avisa'm de