36 víctimes en 10 mesos

Tal i com compartíem recentment a les xarxes socials, aquest cap de setmana han perdut la vida tres motoristes més a les nostres carreteres, elevant les víctimes mortals fins a 36 en el que portem de 2017. L’alta sinistralitat i els riscos inherents a conduir motocicletes ens fan imprescindible un anàlisi detallat de l’escenari de l’accidentalitat actual del nostre col·lectiu.

Les dades d’aquest article ens les ha facilitat el Servei Català de Trànsit, i són producte del Grup de Treball de Motocicletes que va reunir-se a finals del juliol d’aquest any. Com veureu, es treballa sobre les 29 víctimes mortals d’aleshores, 7 menys que les actuals.

Victimització Interurbana 2017

Aquest passat juliol i havia 84 víctimes mortals a les carreteres catalanes des d’inici d’any, 29 de les quals eren motoristes. Aquestes 29 víctimes mortals es van produir en 28 accidents.

Taula 1 víctimes mortals
Taula 1 víctimes mortals

Per contra, el nombre de víctimes mortals i ferits greus es redueix.

Taula 2 Accidents amb Morts i o Ferits Greus
Taula 2 Accidents amb Morts i o Ferits Greus

Accidents amb víctimes mortals de motocicletes 2017

Si desglossem l’accidentalitat per demarcacions, en aquest any 2017 destaca un repunt a Lleida i a Girona, les quals partien de registres molt baixos l’any anterior. Barcelona per la seva banda assumeix una part important de l’accidentalitat mortal.

Accidents amb víctimes mortals
Accidents amb víctimes mortals

Entorn

L’accidentalitat mortal d’aquest 2017 s’ha trobat amb una meteorologia més favorable i amb menys precipitacions que el passat 2016.

Figura 7 precipitacions
Figura 7 precipitacions

Mobilitat i tipus d’accidents

L’augment de col·lisions frontals com a tipus d’accident pot explicar-se per l’augment de la mobilitat. I és que la mobilitat oblifada ha augmentat un 4% i la mobilitat associada al lleure un 5%

Taula 3 tipus d’accident amb morts
Taula 3 tipus d’accidents amb morts

Maniobres

10 dels 28 accidents mortals s’han produït per maniobra de la motocicleta en solitari.

Taula 5 Maniobra i Contrapart
Taula 5 Maniobra i Contrapart

Revolts

Observem una certa acumulació d’accidents mortals als revolts. No es tracta dels revolts més tancats sinó de revolts més suaus en els quals el motorista no executa o no interpreta bé el traçat.

Gràfic revolts
Gràfic revolts

Velocitat

En 19 dels 28 accidents mortals el causant ha estat la moto i la velocitat hi ha jugat un paper clau en 11 dels 19 casos.

Taula 2 velocitat
Taula 2 velocitat
Taula 1 velocitat
Taula 1 velocitat

Tipus de moto i edats

Gairebé tots els accidents mortals estan protagonitzats per motos amb un cubicatge superior als 500 cc i un 60% per motoristes entre 36 i 59 anys.

 

Edat del conductor de la moto implicada
Edat del conductor de la moto implicada

-En blau: de 36-59 anys 16 (59.26%)

-En blanc: de 15-35 7 (25.93%)

-En rosa: Més de 60 anys 4 (14.81%)

 

Cilindrada de la moto implicada
Cilindrada de la moto implicada

En blau: Entre 800 cc i 900 cc 5 (22.73%)

En blanc: Entre 500 cc i 600 cc 9 (40.91%)

En blau clar: Més de 900 cc 4 (18.19%)

En rosa: Fins a 250 cc 4 (18.18%)


Propostes d’actuacions del SCT:

1- Formació i sensibilització

–  Ampliació del programa Formació 3.0 adreçat a motoristes habituals

–  Inclusió de la formació pràctica en les Autoescoles de Qualitat (AeQ)

2- Canvis normatius

  • Revisió del permís de conduir teoricopràctic per a motoristes
  • Revisió de les taxes d’alcoholèmia
  • Propostes legals adreçades a la DGT

3- Mobilitat i senyalització

  • Senyalització dels revolts amb risc per a motoristes
  • Carrils segregats; prova pilot

4- Recerca i Desenvolupament

  • Resultats càtedra de seguretat viària de motocicletes
  • Millores de seguretat activa i passiva

Per part nostra, pensem que tot plegat no és qüestió de posar la por al cos, sinó més aviat d’agafar consciència. Cal que coneguem les majors causes d’accidentalitat dels motoristes per poder ser crítics amb la nostra conducció i poder anticipar-nos amb millors garanties als riscos als que ens exposem quan sortim la carretera.

El risc és real, i les conseqüències que pot comportar encara ho són més. Pensem en nosaltres i en els nostres, i adaptem la nostra conducció a favor de la nostra seguretat.

V’sss!

2
Escriu un comentari

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
46 motoristes van perdre la vida al llarg del 2017 a Catalunya - Motoristes.catMasses punts negres en les vies interurbanes catalanes - Recent comment authors
  Subscribe  
Més recents Més antics Els més valorats
Avisa'm de
trackback

[…] Les causes d’aquesta alta sinistralitat es deuen a factors diversos tal i com comentàvem a l’article sobre l’accidentalitat del nostre col·lectiu. […]

trackback

[…] que a finals d’any ja fèiem balanç sobre l’accidentalitat que havia afectat al nostre col·lectiu, resulta d’interès dedicar una lectura a les dades […]