Hola motoristes, vull començar l’article amb aquesta pregunta: VAL LA PENA ENTRAR A CIRCUIT? I no voldria que la responguéssiu fins al final, després de llegir tot l’article.

Suposo que la gran majoria de vosaltres ja heu vist el vídeo d’un pilot amb una BMW S1000RR impactant frontalment amb una altra moto.

Al vídeo ens expliquen que el pilot passa pel mateix revolt fins a 4 vegades, i que és en aquesta última quan té l’accident. Un accident mortal per a ell i una forta contusió per l’altre motorista. I ens diuen que el problema es uns neumàtics de baixa qualitat o de marca dubtosa.

Per desgràcia aquell accident no és únic, i al cap de l’any coneixem noticies de més motoristes que han perdut la vida a la carretera.

Segons la meva opinió la culpa no recau en els pneumàtics, ni en la carretera, ni en la moto.

La gasolina ens puja molt ràpid al cap, i molts cops no ens n’adonem fins que ja és massa tard. Les conseqüències de l’error les veiem quan ja no hi podem fer res, a càmera lenta i, poc després, tot se’ns fa fosc.

És difícil frenar aquestes sensacions: l’adrenalina, l’ego i d’altres emocions. Aquestes fan que deixem la racionalitat de costat per ser uns temeraris de la ruleta de la vida i de la mort.

Quan vaig veure el vídeo que us comentava em va entrar malestar, ja que ningú vol que passin aquestes coses. Com a pare que sóc, em vaig posar a la pell dels pares del noi que ja no és entre nosaltres, imaginant les llàgrimes, el dolor i el patiment de tots ells.

Perquè no va entrar al circuit per poder gaudir d’aquella moto?

Amb freqüència quan sortim amb la moto i parem per esmorzar, molts companys em pregunten: val la pena entrar al circuit? Hi podria entrar amb la meva moto?

La resposta a ambdues preguntes és un SI.

Molts es pensen que entrar al circuit és simplement portar una R i competir amb els altres usuaris o amb el crono, però anar al circuit no és només això.

Què es el circuit?

El circuit és un espai tancat i lliure d’obstacles físics on es realitzarà l’activitat. Et permetrà adquirir uns coneixements i unes habilitats que en carretera oberta suposarien posar en perill la teva vida i la dels altres. A circuit gaudiràs i xalaràs de l’experiència viscuda amb els teus companys o nous amics que es faràs dins de pista.

Què es fa al circuit?

Per norma general, els organitzadors de les tandes que cada cap de setmana es fan en la gran majoria de circuits, divideixen als pilots en tres grups:

Iniciació: son els pilots que entren per primer cop al circuit, no es coneixen la normativa, les banderes ni les senyals que el corredor ha de fer damunt la moto per advertir o avisar als altres pilots. A més desconeixen el circuit, la seva traçada, etc.

Mitjos: son els pilots que ja han passat per iniciació, han assimilat la normativa interna del circuit, tenen coneixement de la traçada correcte a fer i ja disposen d’un ritme superior als d’iniciació. Sempre és aconsellable que siguin els monitors els que et diguin que ja pots passar d’un grup a un altre.

Ràpids: son els pilots que ja tenen una alta experiència acumulada dins del circuit, pilots que competeixen o, en algun cas, pilots professionals.

Explicació dels exercicis de pilotatge amb el monitor
Explicació dels exercicis de pilotatge amb el monitor

En circuit ens ensenyaran, amb classes teòriques i pràctiques, una sèrie de tècniques fonamentals per dominar tant la moto com la seva conducció.

Dins del grup de INICIACIÓ es fan diferents grups. En cada grup es mira de posar gent amb característiques similars (tipus de moto, experiència de conducció, etc.). Els grups que es formen normalment son de 5 o 6 pilots més el monitor. I després de fer una teòrica on expliquen les senyals, banderes, i els exercicis que es faran dins del circuit, toca la pràctica.

Al circuit ens ensenyaran a traçar, a frenar, a posar-nos en una posició més segura damunt de la moto, a canviar els pesos i el centre de gravetat, a conèixer més la nostra moto i també a nosaltres mateixos, entre d’altres coses.

Exercicis de traçar con a con
Exercicis de traçar con a con

Mica en mica, pas a pas i volta a volta, i amb els exercicis que et fan fer els monitors, quasi sense adonar-te’n el pas per corba és més elevat, i en conseqüència els genolls ja són més a prop de l’asfalt. La teva frenada cada cop es més depurada, i la teva mobilitat damunt de la moto és més ràpida i segura amb el centre de gravetat més baix. A tot això hi sumem una mirada més llunyana, una traçada més segura, etc.

Reconeixement del circuit
Reconeixement del circuit

Naturalment al final del dia els monitors donen peixet als alumnes i deixen que corrin sols per la pista, a fi de posar a prova tot el que han après amb els exercicis que porten fent durant tot el dia. Però si un no vol, pot continuar amb el monitor acabant de polir la conducció.

Final de la jornada
Final de la jornada

Encara explicant tot això als companys de ruta, mentre esmorzem, surt alguna pregunta com:

El circuit és car, no? I la meva resposta és: per tu NO.

Quan val la teva vida? Posa-li un valor. Ara compara aquest valor amb el que et demanen per entrar en el circuit, amb aprendre i amb adquirir uns coneixements per pilotar amb més seguretat la teva moto. Els preus ronden entre els 90€ i els 220€, tot dependrà del circuit i de l’empresa que organitzi l’esdeveniment.

Em caldrà comprar uns neumàtics perquè si entro al circuit els fondré, no?

La meva resposta torna a ser un NO.

Quan un entra a INICIACIÓ per aprendre, no ha de canviar els neumàtics (sempre i quan estiguin bé). L’asfalt del circuit és molt més rugós i abrasiu que el de carrer, però tu no aniràs tant ràpid com perquè la goma d’aquesta es desfaci, ja que perquè passi això has de tenir el nivell dels RÀPIDS, i no s’agafa en un sol dia. Però quan l’aconsegueixis, el teu nivell com a pilot i la seguretat per circular amb la moto en vies públiques haurà augmentat.

L’error més comú a l’entrar al circuit és creure que ets ràpid i sense fer cap curs entrar al grup de mitjos. Aquest tema el tocaré en un altre article, però dir-vos que els que fan això el 99% son gent que molesta a la pista i que al final del dia no han après res. Si els comparéssim (perquè s’ha fet) amb els que han fet el curs d’iniciació, quedarien retratats menjant goma dels que han sigut més humils.

I d’això es tracta anar al circuit.

Primer: adquirir experiència, seguretat i conèixer millor tant a un mateix com a la pròpia moto, per més tard anar més segurs per carretera oberta.

Segon: deixar anar l’adrenalina, passar-ho bé i, si un vol assumir una mica de risc, poder-ho fer  amb la seguretat que comporta el no tenir obstacles físics ni altres vehicles que et puguin venir de cara.

I ja per finalitzar…

Cada volta que fas, el revolt es el mateix i no et sorprendrà cap animal, ni una carretera bruta o un paviment en mal estat. Cada volta es igual que l’anterior amb la diferencia que cadascuna d’aquestes et permetrà millorar la conducció, i mica en mica més ràpid. Fins i tot podràs fer volar la imaginació i en algun moment posar-te a la pell de Marc Marquez.

Possiblement el noi de la BMW S1000RR també pensava que podia emular a un dels grans de MotoGP, però a diferencia de la seva, la teva vida dins del circuit no corre tant perill, i estàs al lloc adequat per poder fer el que estàs fent.

Si ara agafem les imatges del accident i les traslladem de la carretera oberta al circuit, el resultat hages estat: una moto amb diferents parts trencades, un mono raspat, un casc amb un cop i unes botes plenes de pols. Però al cap i a la fi tindríem un pilot viu amb alguna contusió, braç o turmell trencat com a molt, i que podria ser al costat de la seva família per Nadal.

Ara si que us ho puc preguntar: Val la pena entrar al circuit?

Josep CMX

El Box de CMX

Em pots seguir al meu canal de Youtube CMX tv

Escriu un comentari

avatar
  Subscribe  
Avisa'm de