Hola motoristes!
En un mon que no para d’evolucionar, avui parlaré d’un sector de les motos que ha experimentat aquesta evolució amb més força i cap a una direcció del mercat que no ens engloba a tots, i no n’entenc bé el motiu.
La nova moda o al menys les motos que a dia d’avui més s’estan venent, són les catalogades com Sport-Turisme. Quan un pensa amb aquest sector li pot venir a la ment els models com la Suzuki GSX 750 F o la Honda VFR 800, entre d’ altres. Però no es així.
Ja que aquestes motos han passat a l’historia, i el nou concepte d’ Esport-Turisme l’han heretat models com Yamaha MT-09 Tracer, Ducati Multistrada 1260S, Kawasaki Versis, KTM 1290 SuperAdventure, BMW S1000XR, etc .
Amb aquets models existeix un client que ha estat abandonat per les marques, i en aquest grup estic jo.
Fa una mica més de 10 anys, el mon de les Naked Streetfighter estaven a dalt de tot i paral·lelament van sortir els models amb semicarenat d’aquestes, com per exemple la Yamaha FZ 6, FZ 1 Sport, la Kawasaki Z-750S, etc. que competien amb les ja conegudes Sport-Turisme de l’ època com la Suzuki GSX 750F o la Honda VFR800F, etc.
Aquells nous models d’ aquella època, tenien la postura còmoda de les Nakeds, amb el cos una mica tirat endavant, que ajuda a tenir una millor sensació de control amb la roda i un semicarenat que desviava el vent, un pes més reduït i podien incorporar tant una maleta al darrere com les maletes laterals, de cordura o rígides.
Per mi, aquelles noves Nakeds semicarenades eren les futures reines de la categoria Sport-Turisme i mai vaig pensar que anessin a ser rellevades, ja que en comoditat, pes, maniobrabilitat, postura, i un consum que et permetia fer 220 km amb un dipòsit de 16 litres, superaven a les seves predecessores tot i continuant amb una estètica realment Esport-Turisme.
Però arribem a l’era del 2010 i la nova moda en aquesta família comença a canviar. Primer en un model com la BMW GS1200, moto còmode, polivalent, dopada d’electrònica i que et permeten fer 400km sense parar per poder viatjar per carretera.
Seguim amb models com la Yamaha MT09Tracer, Kawasaki Versis, Ducati Multistrada 1260S, BMW S1000XR, entre d’altres que en molts casos els incorporen motors de les RR i les redopen d’electrònica, suspensions que podríem utilitzar pel circuit i llantes de 17”.
Aquesta nova estructura de moto es un mix entre l’esportivitat i el turisme, agafant, en teoria, el millor dels dos monts.
I aquets dos mons els podríem resumir dient que han agafat la base d’una moto Trail, que et dona: una postura còmoda, alta, amb el manillar mes elevat, amb una bona protecció aerodinàmica i dipòsits amb força capacitat de litres per fer kilòmetres, per seguidament incorporar el millor de les motos tipus Sport, incorporant una suspensió més dura, rodes per carretera amb llantes de 17” el motor de la RR de la maca amb una electrònica similar que pot fer que el consum disminueixi en comparació als anys que no venia incorporada a la moto.
Aquesta està sent la evolució de les Sport-Turisme i han desplaçat els models Naked amb semicarenat.
He pogut provar diferents models i donar la meva opinió sobre elles en el canal de Youtube CMXtv i opino, que son una passada ( i és cert). Però no son la perfecció per a mi i segurament per a molts clients, perquè al estar en una postura tant centrada, amb el cos tant neutre i relaxat, fa que no tingui tant de feeling amb la roda del davant i no em transmeti aquella part d’esport que si ho feien les altres.
No vull que penseu que els nous models no son bons! En realitat, es una evolució que ha anat cap a una direcció i que un gran sector de mercat l’ha conquerit. Les noves Sport-Turisme tenen una part cicle brutal, ja que entren soles i amb molta facilitat a les corbes i els motors nous com el de la MT09-Tracer o la nova Multistrada1260, son la canya! A més a més la tecnologia que incorporen les fan encara més atractives.
Crec que aquesta postura tant i tant neutre, fa que no tots els motoristes estiguem tant còmodes a l’hora de conduir. Ja que molts, el fet de poder ficar una mica del nostre pes a la roda del davant i que la moto transfereixi la informació de de la carretera al pilot tant directe, es fonamental.
Però, el nou sector de les Sport-Turisme està decantat a tenir una posició neutre i centrat, on els clients que estem acostumats o ens sentim més còmodes amb la posició antiga de les Nakeds, ens toca evolucionar. Toca veure com l’ estètica deix de ser Esport i és més tipus moto Trail o tot camí (com un prefereixi dir), realment una pena per mi, ja que a dia d’avui em sento una mica desplaçat per totes les marques.
Tindrem en uns anys una nova evolució de les Nakeds Semicarenades? Podrien coexistir els dos models dins d’una mateixa família? Tu que opines?
Ens veiem per la carretera V’s i gas!
Josep CMX