fbpx
Home Blog

Per què els motoristes tenim tants accidents

0

L’accidentalitat dels motoristes continua sent massa alta. Aquest passat cap de setmana han mort tres motoristes, de manera que els companys que han perdut la vida en moto aquest 2023 s’eleven a 51, del total de 138 víctimes que s’han produït a la carretera en aquest període.

Avui en parlem en aquest article, en el que repassarem les principals causes de la nostra accidentalitat, les nostres demandes a les administracions públiques per a que compleixin amb les seves obligacions de protegir-nos, i també quin tipus de formacions podem realitzar per incrementar la nostra seguretat i destresa durant la conducció, encara que aquest últim pugui ser un causant minoritari de la nostra accidentalitat.

Pel que fa a les principals causes de la nostra accidentalitat, aquestes fonamenten les nostres demandes, les quals van ser defensades per la ONG IMU (Unió Internacional per la Defensa dels Motoristes) en la seva darrera concentració, a través de l’organització de manifestacions per la defensa dels drets dels motoristes arreu de l’estat que van aplegar a més de 20.000 motoristes. Aquestes demandes són:

  • Que es protegeixin tots els guarda-rails amb sistemes de protecció per a motociclistes seguint el dictat de l’article 14 de la Constitució sobre la no discriminació.
  • Que el paviment de carreteres i carrers garanteixi la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint la uniformitat estructural i de fregament legalment establertes i la neteja adequada.
  • Que les marques vials garanteixin la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint el nivell de fregament adequat.
  • Que senyalitzin de manera adequada i complint amb la llei tots els perills.
  • Que la DGT deixi d’assetjar els ciutadans motociclistes tractant d’imposar mesures de desencoratjament a l’ús de les motocicletes, dificultant l’accés al nostre mitjà de mobilitat personal.
  • Que la DGT i la resta de les administracions públiques competents en matèria de vigilància de la seguretat viària, vigilin també els incompliments legals relatius a el mal estat de conservació de les carreteres.
  • Que es millori la investigació dels sinistres de trànsit, identificant els factors reals directes o indirectes dels nostres accidents per determinar les mesures preventives adaptades a la realitat de les circumstàncies. Sol·licitem un protocol d’investigació d’accidents de trànsit per a tots els cossos policials i la unificació de la formació dels investigadors.
  • Que les fiscalies de seguretat viària persegueixin als responsables que, tenint l’obligació de mantenir la carretera en les millors condicions possibles de seguretat viària, no restitueixen la seguretat de la via (article 385.2 de el Codi Penal).
  • Que els ajuntaments reconeguin la motocicleta com un mitjà de transport d’alta eficiència, permetent el seu ús en zones de baixes emissions.

Què podem posar de la nostra part per reduir l’accidentalitat?

Més enllà de la lluita amb ONGs com la IMU, és responsabilitat nostra estar formats per dominar la nostra moto al màxim, amb la major seguretat, destresa i habilitat que sigui possible. I és que allà a fora ni la DGT ni les administracions ens trauran les castanyes del foc, només nosaltres marcarem la diferència. Bé, la marcarem pel que fa a nosaltres, ja que no podrem evitar la gran quantitat de conductors que segueixen agafant el cotxe després de beure, de drogar-se o simplement sense conduïr amb la deguda responsabilitat amb la resta d’usuaris de la via. Sigui com sigui, i malgrat la gran quantitat de factors externs que causen l’elevada accidentalitat actual dels motoristes, seguim sent responsables de dominar la moto al màxim.

Per aquest motiu des de motoristes.cat volem fomentar la formació de qualitat de tots els motoristes, perquè amb aquesta, sense deixar d’exigir a les administracions que compleixin amb la seva responsabilitat, i sense deixar de fomentar una conducció amb taxa 0,0 % d’alcohol ingerit i amb la màxima responsabilitat durant la conducció de tots els tipus de vehicles, tindrem menys possibilitats de patir accidents.

La formació que recomanem és la següent:

Consells dels Mossos de Trànsit

Us volem adjuntar també una sèrie de consells que ens fan arribar des dels Mossos d’Esquadra en motiu del nostre interès al respecte de l’alta sinistralitat. Són consells coneguts pel col·lectiu, però donada la situació actual, mereixen un repàs.

–          No circular mai darrere de vehicles voluminosos que dificultin la visió del que hi ha al davant. Cal circular pels laterals del carril i no pel centre per veure que et pots trobar.

–          Cal actuar com si la resta d’usuaris de la via  no tinguessin miralls retrovisors (evitar els punts morts i preveure moviments inesperats com girs o desplaçaments de la resta de vehicles).

–          Si el motorista es disposa a fer una ruta en grup o sol (sol no és recomanable) cal descansar suficientment i no sortir si es té algun tipus d’impediment físic com alguna lesió, tenir febre, marejos, etc.

Us deixem en aquest enllaç l’espai de debat sobre formació del nostre fòrum, en el qual podreu intercanviar dubtes, valoracions i experiències al voltant dels diferents tipus de formació en motociclisme que hi ha a nostre territori.

Us enllacem també el nostre canal de Telegram, per debatre directament sobre la problemàtica

Finalment us deixem també l’enllaç de la pàgina de Facebook de la IMU, a la qual van publicant de manera regular les seves accions, reclamacions i denúncies sobre la defensa del col·lectiu.

Aquest 2023 Moto Explora torna amb ganes i comencem amb l’edició de Barcelona nord, que tindrà lloc el 22/04/23!

0

Com alguns ja sabeu, els esdeveniments Moto Explora es caracteritzen per oferir a cada participant l’oportunitat de crear la seva pròpia ruta, intentant passar pel màxim de controls virtuals (en l’ordre que es vulgui) per aconseguir obtenir el màxim de punts!
En aquest cas l’organització repartirà els punts de control per les següents comarques: Bages, Berguedà i Osona.

Per cert, Motoristes.cat i Moto Explora hem arribat a un acord perque aquest sigui el forum oficial de la prova!

PERFIL

Dins els 3.522 km² que conformen l’àrea seleccionada per a l’esdeveniment, l’organització repartirà al voltant de 30 punts de control virtuals, alguns seran senzills, d’altres una miqueta més complicats i, per alguns fins i tot haureu de baixar de la moto i caminar l’últim tram!

Espera, has dit “punts de control virtuals“… que carai vol dir això?
Vol dir que els punts de control no tindran cap representació física, no hi haurà cap persona, ni cap carpa ni res que s’hi assembli. L’organització farà públic el llistat de controls virtuals unes setmanes abans de l’esdeveniment. El llistat de controls inclourà un plànol, les coordenades GPS de cada punt, una petita explicació i una foto amb la moto de l’organització al punt de control.
Evidentment, la puntuació de cadascun dels controls dependrà en gran manera de la distància al punt de sortida i de la dificultat. Això sí, tots ells seran transitables amb qualsevol mena de moto!

Per a tenir control del recorregut de cada explorador o equip d’exploradors (recomanem la inscripció en petits grups de fins a 5 motos!) l’organització ha desenvolupat un dispositiu GPS a mida per aquests esdeveniments! El dispositiu consta d’una antena GPS, una pantalla OLED i una targeta microSD.

L’antena GPS permet al dispositiu saber en tot moment on esteu, mentre que la pantalla us servirà per a saber els km recorreguts, la velocitat mitjana així com els controls obtinguts i la puntuació acumulada! La targeta microSD, per altra banda, anirà guardant tot el recorregut en format GPX.
Hem invertit al voltant de 200 hores en desenvolupar i testejar aquest dispositiu i la veritat és que estem segurs que farà de Moto Explora una experiència diferent!

3D
3D2

El dimecres 01/03/23 obrim inscripcions, us podeu inscriure individualment (un dispositiu per explorador) o en equips de fins a 5 exploradors amb un sol dispositiu. Recomanem la inscripció en format equip, el lloguer del dispositiu té un cost que podeu repartir entre tots si, de totes maneres, aniríeu junts tota l’estona!

La inscripció en equip es fa tota a la vegada així que la persona que fa la inscripció haurà de fer el pagament complet per a tot l’equip! Recomanem posar-vos d’acord i fer Bizum o similar amb antelació. Si més endavant voleu afegir algun explorador o acompanyant, no hi ha problema, tan sols heu de contactar amb nosaltres al correu inscripcions@motoexplora.cat.

Si t’agrada el format, estigues atent! Les places són molt limitades (això NO és un esdeveniment massiu!!) així que ves preparant el teu equip d’exploradors i endavant!

Si voleu una miqueta més d’informació, sempre podeu consultar les imatges de l’últim Moto Explora , contactar amb nosaltres a info@motoexplora.cat o, evidentment, preguntant aquí, al forum oficial!

BMW GS2
Motos Aparcades final2

I si ja teniu ganes de començar a preparar una bona estratègia, us recomanem que doneu un cop d’ull als resultats de l’últim esdeveniment, on podreu veure els recorreguts realitzats per cada participant, les puntuacions i penalitzacions i, potser, extreure algunes conclusions que us ajudaran a convertir-vos en el proper guanyador Moto Explora!
A continuació podeu veure la ruta que va realitzar el guanyador de l’últim esdeveniment Moto Explora:

OCTAVI PONT

Fil de debat sobre l’esdeveniment

Firmem per l’enduriment de les penes per homicidi imprudent a la carretera

Motoristes! Escrivim aquest article perquè fa més de dos anys, un noi anomenat Josep Boan Rosanes va perdre la vida perquè un turisme va envair el carril contrari a 130 km/h, en una comarcal sense voral limitada a 70 km/h. El conductor no anava begut ni drogat, fou un imprudent que no va entrar a presó i que a dia d’avui està conduint. Ens agradaria unir-nos a la petició que fa la seva mare des de la plataforma Change.org, en que demana un enduriment de l’article del Codi Penal que fa referència als homicidis imprudents comesos en carretera per vehicles a motor. Toca un pas més, toca firmar per intentar canviar la llei, una llei que ja no pot protegir al Josep, però que ens pot protegir a la resta. Perquè si aquest desgraciat, que conduïa amb plenes facultats de raonament, hagués sabut que enlloc de no passar per la presó s’hi passaria una colla d’anys, potser hagués respectat el límit de velocitat de la via, i no hagués arribat a envair el carril contrari.

Us deixem amb l’escrit de la petició de la seva mare a Change.org, a més d’una sèrie de fils de Twitter en que explica la seva causa, i també un enllaç directe per poder firmar la petició del canvi de legislació:

DEMANEM UNA MAJOR CONDEMNA PER ALS DELINQUENTS VIALS

El meu nom no importa. Només sóc una mare. La mare d’un noi meravellós que només ha pogut fer 20 anys, 3 mesos i 21 dies. El meu fill es diu JOSEP BOAN ROSANES. I el Josep no podrà gaudir de la vida que el pare i jo li vam donar perquè un conductor va decidir trepitjar l’accelerador i circular a més de 130 km/h per una carretera comarcal sense voral. No va fer cas a cap dels senyals que li advertien que s’estava acostant a un revolt perillós i que havia de reduir a 70 km/h. Va obviar tres senyals. No va aixecar el peu de l’accelerador. No va frenar. I en arribar al revolt, el vehicle que conduïa va envair el carril per on circulava el Josep. I després del Josep circulava el seu pare, que va veure horroritzat com un míssil impactava contra la moto que conduïa el nostre fill. I va tornar a casa sense ell.

I què li va passar al conductor del cotxe després d’emportar-se al nostre fill? Res de res. Després de passar per una revisió mèdica, va tornar a casa. I 15 dies després d’haver matat el Josep, publicava una foto assegut en un bar, el dit polze alçat en senyal de victòria, al seu costat un amic i tots dos davant una bona truita de patates. I sota la foto un text titulat “Quan la vida et dóna una segona oportunitat”. I en el text en què explica com és d’important viure, afegeix una llista amb totes les coses que farà a partir d’aquell moment, les coses que tenia dret a fer Josep, el meu fill. Però no dedica ni una línia a explicar que ha robat la vida a una altra persona. Sembla que no és conscient que ell no és víctima d’un accident sinó el responsable d’un sinistre. I són conductors com ell, conductors que no respecten les normes, que creuen que poden conduir els seus cotxes com si estiguessin en un circuit de carreres, els que causen la mort de centenars de persones cada any i el conseqüent dolor dels milers de persones que els han perdut.

La sinistralitat vial és una xacra. Ho mostra l’elevat nombre de morts i ferits que cada any ocasiona el trànsit rodat. Durant l’any 2022 es van registrar 1.042 sinistres mortals en què van morir 1.145 persones (són només les registrades en les 24 hores següents als sinistres. Les que moren després d’aquestes 24 hores no computen en aquesta estadística) i 4.008 més van resultar ferides greus, segons dades de la DGT. I després de cada xifra, hi ha persones amb nom i cognoms, amb famílies i amics que han de continuar vivint amb les seqüeles derivades de la delinqüència viària.

El meu fill és un dels números de la llista que la DGT va publicar el 2020. Em nego a acceptar que el meu fill, els nostres fills, siguin només un número en un telenotícies, un percentatge en una roda de premsa o un simple tuit de 280 caràcters.

I els homicides? Què sabem dels que han matat els nostres fills, germans, pares, amics…? Què en diuen els polítics, els responsables de trànsit, els jutges i fiscals o els mitjans de comunicació? Doncs ens expliquen poc o res. Per què justament no els acostuma a passar RES. ELS DELINQUENTS VIALS REPRESENTEN EL 9% DE LA POBLACIÓ PENITENCIÀRIA. I segons dades de la Fiscalia de Seguretat Viària a Galícia, NOMÉS UN 2% DELS DELINQUENTS VIALS INGRESSEN A PRESÓ i la majoria ho fa per la suma de condemnes menors, no per haver causat la mort a ningú.

I què estableix el Codi Penal espanyol per al delicte d’homicidi imprudent greu? Quina és la condemna per a un homicida, per a la persona que ha privat de la vida a una altra perquè no ha respectat cap de les normes de prudència més elemental per a tothom que condueix un vehicle de motor i ho ha transformat una arma?

ARTICLE 142 DEL CODI PENAL

El que per imprudència greu causi la mort d’un altre, serà castigat, com a reu d’homicidi imprudent, amb la pena de presó d’un a quatre anys.

Si l’homicidi imprudent s’ha comès utilitzant un vehicle de motor o un ciclomotor, també s’ha d’imposar la pena de privació del dret a conduir vehicles de motor i ciclomotors d’un a sis anys. Als efectes d’aquest apartat, es reputa en tot cas com a imprudència greu la conducció en què la concurrència d’alguna de les circumstàncies que preveu l’article 379 determini la producció del fet.

A Espanya, matar una altra persona en un sinistre vial es condemna amb un mínim d’un any i un màxim de quatre de presó i cap sanció econòmica. A França, la condemna és de 3 o 5 anys de presó (depenent de la gravetat de l’homicidi i sense cap marge d’elecció per al jutge) a que se sumen sancions econòmiques de 45.000 o 75.000 euros per a l’homicida.

I què determina a Espanya la gravetat de l’homicidi? La gravetat de l’homicidi queda determinada per l’article 379

ARTICLE 379 DEL CODI PENAL

El que conduís un vehicle de motor o un ciclomotor a velocitat superior a seixanta quilòmetres per hora en via urbana o en vuitanta quilòmetres per hora en via interurbana a la permesa reglamentàriament, serà castigat amb la pena de presó de tres a sis mesos o amb la de multa de sis a dotze mesos o amb la de treballs en benefici de la comunitat de trenta-u a noranta dies, i, en qualsevol cas, amb la de privació del dret a conduir vehicles de motor i ciclomotors per un temps superior a un i fins a quatre anys.

A països del nostre entorn com França o Itàlia, la velocitat a superar és de 50 km sobre la màxima permesa, 30 km per hora menys que al nostre codi penal. La diferència és prou significativa perquè els delinqüents vials d’homicidi imprudent greu al nostre país quedin impunes. I aquesta laxitud a la llei ia l’aplicació de la llei per part dels jutges és el motiu pel qual l’homicida del meu fill, l’homicida del Josep, però també el de l’Edu, i el del Biel, i el de la Lorena i el del Daniel hagi estat condemnat per homicidi imprudent greu a la pena màxima en no tenir antecedents: 2 anys de presó sense ingrés a presó, cap sanció econòmica i tres anys i mig de retirada de carnet en el moment en què la sentència sigui ferma . El conductor que ha matat al Josep i que ja ha estat condemnat en primera instància, encara condueix.

I és per tot el que heu llegit que us demano que signeu aquesta petició de reforma de la 142 del Codi Penal espanyol. Us ho demano pel Josep, el meu fill i també per i pels vostres.

Moltíssimes gràcies.

La mare de Josep Boan Rosanes

Enllaços i tuits d’interès

Ah… i per si algú dubta de si val la pena intentar canviar les coses nosaltres mateixos amb firmes, o no, aquí teniu una bona mostra del que pensa part de la societat sobre les víctimes d’accidents de moto, que és dir-li a una mare a la que li han matat al fill, que la culpa és d’ell per anar en moto…

Fil de debat al fòrum

Gràcies al company @pepprats per empènyer la campanya de donar a conèixer aquesta causa.

Parenoelada TGN 2023!

0

A l’esdeveniment es farà recollida d’ALIMENTS I JOGUINES EN BON ESTAT que seran recollides per Acció Solidària (https://accion-solidaria.es/).

Cada aliment o joguina que porteu se us donarà una butlleta on entrareu en un sorteig de cosetes que informarem properament??
GAAAASSS dimarts!

? Comptarem també amb:

  • Fotògraf professional ?
  • Sortejos ?
  • Regals ?
  • Xocolata calenta☕?
    … I molt gass!??

Mor Josep Maria Folch, campió del motociclisme de resistència

0

Josep Maria Folch, conegut com “el Mago de Reus”, ha mort als 78 anys, deixant enrere un llegat extraordinari com a rei del motociclisme de resistència. Folch, originari de Montbrió del Camp, va guanyar deu Campionats d’Espanya i onze vegades les 24 Hores de Montmeló amb el seu equip.

La imatge de Josep Maria Folch, dalt del podi del Circuit de Montmeló, amb la samarreta del Yamaha Folch Endurance, una de les seves inseparables gorres i alçant el títol de les 24 Hores de Catalunya envoltat dels seus pilots, roman impresa en la memòria dels apassionats del motociclisme. “El Mago de Reus” va repetir aquesta escena fins a onze vegades, i ara el món de les dues rodes lamenta la seva mort, que es va conèixer aquest dimarts quan tenia 78 anys.

El seu impressionant palmarès a les 24 Hores, els seus deu títols d’Espanya en resistència, Supersport i Superbikes, i la multitud de pilots que han passat pel seu llegenda equip, sempre fidel a la marca del diapasó, ja formen part del llegat d’aquest carismàtic pilot nascut fa 77 anys a Montbrió del Camp.

Considerat el rei de la resistència i un dels pioners d’aquesta disciplina a Espanya, va ser precisament a les 24 Hores, però a les de Montjuïc, on Josep Maria va esdevenir aficionat després que el seu pare el portés, als 12 anys, a veure la mítica cursa que se celebrava aleshores a la muntanya màgica de Barcelona.

Va quedar tan impressionat amb aquella prova que el 1982, només un any després d’iniciar-se en el negoci que du el seu nom, va crear el seu primer equip per a les 24 Hores. Mai va aconseguir la victòria en aquell mític circuit urbà, però a Montmeló va aconseguir un rècord de triomfs que encara perdura, l’últim el 2017 després de tres victòries consecutives.

Josep Maria passava hores i hores al seu taller per perfeccionar les seves motos juntament amb els mecànics quan s’apropava la cursa, i aconseguia treure el màxim rendiment de cada peça per posar a la graella de sortida la millor màquina possible en cada edició. A l’asfalt, la batalla va ser constant durant anys entre els equips Yamaha Folch Endurance i Suzuki Català.

Per casualitats del destí, la seva mort ha ocorregut la mateixa setmana en què es disputarà la cursa de 2023. L’organització ja ha anunciat que Faran un sentit homenatge a Folch abans de la prova.

Folch també va situar el seu equip durant anys en el Mundial de resistència, i el seu millor resultat va ser un tercer lloc el 2008. A més, va competir en carreres llegendàries com les 24 Hores de Le Mans, les 8 Hores de Suzuka o el Bol d’Or.

Des de 1981, una gran quantitat de pilots han passat pel seu equip. Juntament amb Fernando Prous, el 1981 van decidir formar una escuderia per participar en les Motociclismo Series amb una Montesa Crono 350, amb la qual van guanyar el Trofeu RFME de Resistència els anys 1981 i 1982.

Des del 1983, Folch sempre va mantenir una relació idíl·lica amb Yamaha, essent la primera moto que van preparar una XJ650. Entre els pilots que van competir per a ell hi ha el mateix Prous, així com altres recordats tarraconencs com Juan Carlos Rosa, Pere Xammar, Mingo Gil o Gregori Lavilla, així com altres noms destacats com Joan Garriga, Juan Porcar, Dani Amatriaín, Kenny Noyes, el seu pare Denis, David Checa o José Maria Sagardogui, per esmentar només alguns exemples. La seva nòmina de pilots supera els 130.

La mort de Josep Maria Folch deixa un buit immens en el món del motociclisme de resistència. La seva passió, habilitat i dedicació a la competició seran recordades per sempre. El seu llegat és un testimoni durador de l’amor pel motociclisme i l’esperit de superació en aquest esport. La comunitat del motociclisme lamenta profundament la seva pèrdua i li rendeix homenatge al “rei del motociclisme de resistència”.

Llibre “Cròniques des de la visera d’un casc”

0

Roc Malagelada Duch – “Les “Cròniques des de la visera d’un casc” és un petit recopilatori de cinc viatges fets amb moto, sense mecenes de cap mena i sense esperar res de ningú.

Des del llunyà cap Nord, passant per les sorres del Sàhara, els cims alpins o les llunyanes portes de ferro que els antics almogàvers van trobar a l’actual Turquia.

Us portaré de “paquet” amb la moto, tot explicant-vos, sense les grandiloqüències d’un Cristòfol Colom de secà, les vivències i peripècies d’un pobre motorista tan sapastre com innocent.

Amb un pròleg de Manel Kaizen, aquest llibre vol ser com posar la clau al contacte, prémer el botonet d’engegada i sortir a fer quilòmetres.

Un dels pocs llibres de viatges amb moto escrits en català.

Ens posem el casc…

Marxem??

Pel mòdic preu de 16 euros us el puc fer arribar signat i amb un punt de llibre de regal on vulgueu. Promoció membres del fòrum: Despeses d’enviament gratuïtes.

Em podeu contactar: objectiulaponia@gmail.com

Aviat mirarem de fer alguna presentació pels voltants de Girona.

I si no també el podeu adquirir, demanant-lo a les llibreries o a la web:

www.libros.cc

imatge promo.jpeg

Fes clic aquí per visitar el fil de debat al fòrum amb l’autor.

S’apropa la Crom Ride Girona 2023!

0

La setena edició de la Crom Ride ja té data. Els pròxims 30 de juny i 1 de juliol, us espera de nou la ruta motorista organitzada però lliure que privilegia el gaudi de rodar al teu ritme pels trams gironins més motards i els escenaris més icònics del Pirineu.

La Crom Ride Girona mai no és un repte de resistència personal: el ritme és lliure i distès a voluntat, i el recorregut entre els controls de pas, tot i que podreu seguir la ruta lliurada per la organització bé en trac de GPS, o bé en sistema per Road-Book, és igualment el triat per cadascú.

Amb els suports del Patronat de Turisme de la Costa Brava i Pirineu de Girona i del Servei Català de Trànsit, la sortida serà, com sempre, des del pavelló de Fontajau de Girona capital.

Enguany, la Crom Ride planteja de nou una ruta circular no competitiva i en carreteres obertes de més de 500 km per les comarques centrals gironines i el Pirineu. La podreu gaudir sols, amb acompanyant, o amb el vostre grup, i, com sempre, el repte proposat serà segellar el Carnet en tots els punts de Control de Pas.

Les inscripcions estaran obertes fins al 4 de juny i la Crom Ride us ofereix la possibilitat d’inscriure-us en conjunt per a facilitar sortir plegats.

La general té un preu de 65 € i inclou el recorregut de la ruta, el carnet de pas, el dorsal, els regals de benvinguda, l’esmorzar, i el sopar del dissabte 1 de juliol… a més del regal de “finisher”! Els 30€ addicionals dels acompanyants inclouen també els àpats i els regals.

A més de la ruta de dissabte, la Crom Ride us convida a passar tot el cap de setmana a Girona: al Pavelló de Fontajau s’hi celebrarà el divendres 30 de juny, com en cada edició, un animat “Village Crom Ride Girona 2023”, que serà el punt de trobada i recollida d’acreditacions. A l’exposició de marques col·laboradores hi trobareu productes i novetats, proves dinàmiques de motos, i cursets de conducció del SCT, s’oferiran recanvis i control de pneumàtics, i també hi haurà un complet servei de bar.

Això sí, dissabte dia 1, de bon mati, després de l’esmorzar proporcionat per la Crom Ride, començarà la ruta cap els cinc Controls de Pas que menaran a Fontajau cap a mitja tarda, on tots els “finishers” podran gaudir del sopar de benvinguda.

Podeu trobar tota la informació de la Crom Ride al web www.cromride.cat i a les xarxes socials Facebook, Instagram i Twitter (@cromride).

Crònica 100Colls 2023

0

Una crònica de @mr_pointer

Molt bones gent d’avui i de demà 😉 Vull compartir la meva fenomenal experiència fent el ral·li mototurístic 100Colls de 2023, amb la intenció que pugui servir a les persones que en futurs anys vulguin fer-lo, i a més a més, també em serveix com a record!

La 100Colls és llarga i dura, però l’aspecte que destacaria és la seva complexitat. Cal una planificació prèvia important, i l’execució no és pas fàcil, perquè hi ha força trams desconeguts i per tant amb tracks amb possibles errors i que cal anar rectificant en el decurs de la prova.

Planificació

Aquest ral·li comença setmanes abans, quan reps al domicili un plànol de Catalunya amb els “gomets” de 100 colls marcats al mapa, sense coordenades geogràfiques, només amb el nom del coll, el codi de carretera (si en té) i la població més propera. Llavors, cal dissenyar una ruta per a cadascuna de les tres jornades, de 9h pel divendres (13:00 – 22:00), de 15h pel dissabte (7:00 – 22:00) i de 6h pel diumenge (7:00 – 13:00). La sortida del divendres es pot triar, i l’arribada ha de ser a l’hotel Món Sant Benet de Sant Fruitós del Bages, que és el lloc on es celebra la cloenda..

No és pas fàcil dissenyar les rutes per passar pel màxim de colls possible que atorguin la millor puntuació (cada coll té una puntuació diferent). Cal tenir també molt present el temps disponible en cada jornada. També trobem dificultat per ubicar alguns colls, pels quals vaig haver de recórrer al mapa cartogràfic de Catalunya (https://www.icgc.cat). Cal fer diverses revisions per ajustar-se a les estratègies i objectius, tant logístiques com de punts, i al meu cas de km, ja que en el Trofeu Català de Mototurisme (TCM), aquest ral·li puntua triple (3 jornades), i la puntuació és d’acord amb els km de cada ruta (fins a 350, entre 350 i 750, i més de 750). Vaig dissenyar les rutes per fer més de 350 el divendres i diumenge, i més de 750 el dissabte.

1a. jornada

Com que de cara al TCM, en cas d’empat a punts, comptaran els km d’inici/final de ruta al domicili, vaig triar que l’inici fos a Ulldecona (+300 km des del meu domicili). Així podria fer els colls del sud, que n’hi havia molts:

1683449370974.png

https://scenicapp.space/viewRoute.php?rid=osTtBNcV

Aquesta 1a. jornada no la vaig començar gens bé, perquè a les 13:00 quan vaig engegar el tracker (dispositiu que ens facilita l’organització per monitoritzar la ruta realitzada), no funcionava! I tampoc funcionava bé l’app MiRally que feia de tracker alternatiu i avisador de registre dels colls. Des de l’organització em van atendre molt eficientment i van resoldre ràpid el problema: vaig quedar enregistrat com el dorsal 90 de l’edició de 2022, en lloc del 90 de la 2023. Així, vaig començar la jornada més tard del previst (30 min.):

1683450680685.png

El primer coll (Les Bruixes) sense cap problema, però pel segon (Mont Caró) tenia malament el track i vaig desviar-me 7 km per una altre pista asfaltada. En adonar-me vaig girar cua i en desfer els 7 km de pista vaig pujar al coll, que és excepcional: es veu el mar, el Delta de l’Ebre i el decurs dels darrers quilòmetres del riu; molt recomanable! I el tercer coll (Alfara) encara va ser més complicat, també per error del track, perquè es veu que s’enregistrava a la carretera de sota, i jo vaig pujar per una pista de pedres! No cal ser tan perfeccionista ?

1683449919634.png
1683450185136.png

Després d’això, vaig acabar la ruta fent 18 colls, i tot bé tret d’alguna pista de terra fàcil que se’m va colar al track. Però al tram final vaig trobar-me una carretera tallada i vaig haver de fer una bona volta i amb el temps just per arribar al destí (Arbeca) abans de les 22:00; aconseguit, a les 21:59 a Arbeca :) I allà vaig gaudir d’un fenomenal sopar amb els companys @cargols2rodes, que m’estaven fent seguiment de la ruta i em van trucar per explicar-me per on havia de desviar-me davant la carretera tallada. Molt agraït per tot, per l’avís i per l’esplèndid sopar !!! Una abraçada ben forta a tots dos ?

Jornada de 18 colls, 7.016 punts, 394 km i 7:17 hores de conducció.

2a. jornada

Després d’un descans reparador, a les 7:00 ja estava acabant de carregar la moto i em possava en marxa cap als Pirineus!

1683450800173.png

https://scenicapp.space/viewRoute.php?rid=XKVzSFCo

Inici de ruta espectacular, després de fer l’Alt de Fontllonga vaig transitar per una pista asfaltada molt entretinguda cap a l’esplèndid Coll d’Ares d’Àger. De camí vaig tenir un bon ensurt, perquè només 3 metres pel davant se’m va creuar d’esquerra a dreta a tota velocitat un cabirol d’almenys 200 kg! Va ser vist i no vist… ni dona temps a frenar… i amb això ja he comprovat que els xiulets d’ultrasons que porto no són pas efectius al 100%. Compte amb els cabirols! La veritat és que vaig quedar més bocabadat que atemorit… Satisfà molt saber que malgrat el que fem la humanitat aquestes bèsties hi són en plena llibertat.

I en arribar al desconegut per a mi fins coll d’Ares d’Àger, vaig quedar meravellat! Quines vistes que hi ha des d’allà dalt! I després, la baixada per la vessant nord, més que entretinguda: hi havia restes de l’asfalt que fa temps va haver-hi, amb molts sots i grava per tot arreu… Vaig creuar-me amb uns quants motards de la 100Colls que feien el trajecte contrari, entre ells els de l’equip Kawasaki!

1683478273731.png
1683478323202.png

I després, vaig fer el coll de Montllobart, i rere de passar Tremp el coll de la Creu de Perves, on vaig aturar-me perquè no tenia clar si havia de fer un petit tram de pista que tenia al meu track… I no, no calia fer-la, però en regirar-me vaig trepitjar grava molt relliscosa i em va caure la moto 🙁 I llavors, es va aturar per ajudar-me en Joan de Balaguer. Vam xerrar una mica i vam fer plegats la ruta fins al coll deth Portilhon. Moltes gràcies Ramon per l’ajut i la companyia! No hi ha mal que per bé no vingui!

1683478748603.png

Ens vam separar, i vaig travessar la vall d’Aran per sortir pel port de la Bonaigua, i seguir pel coll del Cantó fins arribar a l’altre àrea on havia de fer uns quants colls: Trava, Comte, Jou, Boix, collada de Clarà i portell de Tell. I des d’allà em vaig creuar pel coll de Jouet i el de Sobirana, per anar cap al coll de la Creueta i la collada de Tosses. Però després de travessar el de Sobirana, va arribar la tempesta de dissabte tarda que ens va enxampar a molts i moltes motards que feien la 100Colls…. En aturar-me en mig d’una pista asfaltada per posar-me l’impermeable perquè ja plovia… comença a caure pedra! Estava dubtant de si seguir o girar cua, quan vaig quedar enlluernat i ensordit per un llamp que va caure molt a prop en el bosc on hi era… llavors, ja no havia cap dubte de què fer: “Waze, go to home!” I no hi havia cobertura! Així que sota la calamarsada intensa vaig haver de desfer de memòria les cruïlles que havia fet per tornar cap a Guardiola del Berguedà i anar cap a Girona per la banda sud del massís. Buf… aquesta estona de pedra primer i pluja intensa després no la vaig gaudir gaire… però també em feia gràcia anar per la general en moto sota pluja intensa quan els cotxes no passaven de 50 km/h, que devien pensar “què fa el boig aquest en moto amb la que està caient!”… ?

Jornada de 15 colls, 11.083 punts, 815 km i 13:28 hores de conducció.

3a. jornada

Aquesta 3a. jornada estava plantejada per superar los 350 km en només les 6h. Llavors, vaig dissenyar la ruta per pujar des de Girona per autopista a fer l’extrem de la Catalunya Nord, fer alguns ports del voltant, i baixar per autopista/autovia fins a Sant Fruitós. I vaig fer 422 km 😉 Això sí, paga la pena tornar a fer els colls Pas de l’Escale, del Boix (altre que vaig fer un tram de pista que no calia), la Batalla, Xatard i Llauró, junt amb altres proposats en aquest territori que semblant molt entretinguts i bonics. Hi tornaré!

1683481129813.png

https://scenicapp.space/viewRoute.php?rid=BiUvVFyS

Ja de tornada, com que anava bé de temps, vaig fer el coll de La Pullosa (Collsupina), abans d’arribar pletòric a l’espai La Fàbrica del complex Món Sant Benet de Sant Fruitós del Bages ?

https://www.instagram.com/reel/CrtfJz0A3Zg/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==

Jornada de 7 colls, 3.485 punts, 422 km i 5:40 hores de conducció.

Cloenda

En total vaig fer 40 colls, 21.574 punts, i 1.631 km amb 26:25 hores de conducció. I això va suposar assolir el diploma Bronze en haver realitzat entre el 50% i 64% dels punts que va obtenir el guanyador, qui va fer 72 colls! Tot un crack! I més mèrit encara que no és pas de Catalunya, sinó d’Itàlia, i per tant, s’entén que no tenia massa coneixement del territori. Es diu Davide Sirocchi, i tal i com van dir a l’organització, va fer un veni, vidi, vici.

El meu tracker va tornar a fallar en passar la frontera, però la gent de l’organització s’ho va mirar bé i van arreglar la pèrdua de traçat que hi havia.

L’acte de cloenda va ser un dinar de força nivell, i un lliurament de premis i diplomes. A banda del meu diploma, és clar, el que més il·lusió em va fer, va ser el premi a la millor dona motard, que va ser per a la Núria Balcells ? Enhorabona!

I per fer-lo rodó del tot, vaig coincidir en la mateixa taula que el company @Ray Fields Rider i vam xerrar tot i més 😉

+fotos:  https://www.instagram.com/mr_pointer/

Resultats Moto Explora 22/04

0

Una crònica del fundador de MotoExplora @X04N

Com diuen en castellà: “Más vale tarde que nunca”.

Aquí teniu una petita crònica de l’esdeveniment des del punt de vista de l’organitzador.

El 22/04 va tenir lloc el primer esdeveniment Moto Explora del 2023, amb el punt de sortida al restaurant els Torrents, a Castellgalí.

L’esdeveniment l’organitzo jo, amb ajuda puntual de família i amics quan necessito més de dues mans. L’últim esdeveniment que vaig organitzar va ser el 2016, i aquest cop a més faria servir uns dispositius GPS dissenyats i fabricats per mi mateix… els nervis estaven molt, molt alts. La nit abans vaig dormir tan sols dues hores, acabant de repassar els dispositius i la resta de coses.

motoexplora-1-scaled.png

El matí va començar una miqueta estressant, tothom vol arribar ben d’hora així que 15 minuts abans de l’hora establerta ja teníem participants preparats per la verificació administrativa! Això, i el fet que nosaltres no vàrem poder arribar tant d’hora com ens hauria agradat, va fer que l’inici fós un pel estressant. També vàrem tenir algun petit problema amb les bateries dels dispositius GPS (això tampoc va ajudar) però ho vàrem poder solucionar ràpidament i crec que, tot i jo anar bastant estressat, de cara al participant tot va anar bastant rodat.

motoexplora-11-scaled.png

Un cop tots els participants van dur a terme la verificació administrativa, recollir els dispositius, recollir la bossa de l’explorador i prendre un cafè i una pasta, ens vam posar mans a l’obra amb un breu brífing per recordar el funcionament de l’esdeveniment i respondre algunes preguntes que podien sorgir (per mes info sobre l’esdeveniment:  info-motoexplora ). No sóc especialment conegut per parlar bé en públic, així que m’agradaria demanar disculpes als participants pel “tostón” :).

motoexplora-45-scaled.png

Després del breu brífing ja vam començar a donar la sortida a les més de 30 motos que es van animar a participar.

La sortida va anar molt rodada, només un dels equips va tenir un petit problema amb el dispositiu, que no agafava senyal GPS. El vam substituir per un de recanvi i tots van poder prendre la sortida sense més incidències.

motoexplora-54-scaled.png

El matí va ser molt tranquil per a mi, amb l’excepció d’un dels dispositius que es va apagar a mitja ruta (l’anàlisis posterior em va permetre descobrir un petit defecte que ja està solucionat en tots els dispositius de cara al pròxim esdeveniment). L’equip en qüestió va poder seguir l’esdeveniment a còpia d’enviar-me per whatsapp fotos dels punts de control pels que passaven i, posteriorment, els vaig adjudicar uns punts addicionals per compensar el temps perdut.

Durant el matí els organitzadors i el fotògraf ens vàrem acostar fins al punt de control fantasma, on ens va agradar descobrir que molts dels equips n’havien descobert la localització secreta!

motoexplora-68-scaled.png

A l’acabar el temps disponible, tots els participants van arribar al restaurant (destacar que ni un sol dels equips es va passar del temps establert! Fantàstica planificació per part de tots els participants!). A l’arribar vàrem recollir els dispositius, anotar les puntuacions i retornar la fiança.

Després vàrem poder gaudir d’un dinar fantàstic (encara que jo no en vaig menjar gaire, pels nervis) i vam fer el sorteig dels productes dels patrocinadors.

motoexplora-108-scaled.png
motoexplora-119-scaled.png

Vull agrair a tots els participants i en especial a CatalunyaRoadbook.cat i a UniversoMoto.com que confiessin en nosaltres després de més de cinc anys sense organitzar cap esdeveniment. També vull agrair a Sergio de @Digital.Riderz el treball que va fer de fotògraf, és un crac de la fotografia i de les motos.

En resum, l’esdeveniment va anar força bé, ja hem anotat diverses coses que podem millorar de cara al proper, que serà al setembre, i tenim moltes ganes de començar a treballar-hi.

A continuació us deixo els resultats del primer classificat:

[MEDIA=googlesheets]e/2PACX-1vTWqc_Yyv40y9RnEt39_D2jRbxtlfKPK1o9tAyVFUpHr4oSKQxKlnDyXdgjcBxLxMveDVLiyHdXMHb-[/MEDIA]

14-LA TRACTORETA.jpg

La resta de resultats els podeu trobar a l’enllaç a continuació:

https://www.motoexplora.cat/resultats-bcn-nord-22-04-23/

I la resta de fotos les podreu trobar en aquest enllaç:

https://www.motoexplora.cat/imatges-bcn-nord-22-04/

Si teniu alguna pregunta, crítica o comentari, endavant:)

Ral·li mototurístic ChallengerMystery

0

Un article de @Jamar

Aquest esdeveniment no el tenim, encara, enregistrat al web, però penso que caldrà fer-lo! Amb aquesta entrada vull compartir informació i la meva experiència després de participar la setmana passada, 15 d’abril de 2023, en la segona edició del ral·li mototurístic ChallengerMystery, esdeveniment d’iniciativa privada co-organitzat per Pneumàtics Perelló (Girona, https://www.pneumaticsperello.com/) i Moto Grup Barcelona.

Va ser una ruta de 360 km per les comarques gironines, recorreguda/descoberta amb roadbook. Es fa servir un roadbook digital: Rabbit Rally (https://www.rabbitrally.com), que permet, a més a més de fer el recorregut, realitzar trams cronometrats de regularitat. I aquí rau la diferència amb els altres ral·lis mototurístics que coneixem, perquè entre els finalistes es pot establir una classificació d’acord amb els resultats dels trams cronometrats de regularitat.

Aquests trams cronometrats de regularitat surten al propi roadbook, i et trobes el punt de control, el qual va donant sortida als participants cada minut aproximadament; estableixen la hora de sortida més pròxima, esperes que el comptador passi de negatiu a zero, i surts amb nervi però amb prou calma i control de l’accelerador. Són d’aproximadament 10 km de trams amb molts revolts i molt poc trànsit. S’estableix una velocitat mitja determinada, normalment 49 km/h., i cal mantenir-la el màxim possible al llarg el tram, el qual finalitza automàticament en arribar al checkpoint virtual del final del tram. Sembla fàcil, però no ho es pas gens ni mica! L’app va marcant en tot moment la desviació numèricament que portes respecte a la velocitat mitja establerta, per excés en vermell, per defecte en verd, o en groc si vas gairebé clavat. Així saps si has de pujar o baixar el ritme per aconseguir el màxim de precisió en finalitzar el tram. Veus que vas bé, en groc, perquè no has premut massa quan podies, i llavors apareixen 10 revolts ratoners que no es poden fer a la velocitat mitja, i l’indicador passa a verd… que vol dir que vas per sota… i llavors acceleres quan es pot, i et passes, amb indicadors en vermell… i així tota l’estona al llarg el tram. I quan veus que queda menys d’un quilòmetre per finalitzar el tram, encara es complica tot més per intentar arribar ben quadrat. Total, que aquests 10 km són un sospir! Passen volant!

No sé com vaig quedar, perquè no vaig poder quedar-me fins al final. Només sé que entre els tres primers, els premiats no hi era 😉 Però ara, sabent com va això, l’any vinent sí aniré a guanyar !!!

L’esdeveniment és molt familiar, només vam ser uns 60 participants. Però això no treu, que en tot la professionalitat de l’organització va ser de molt alt nivell en tots els aspectes: inscripcions, informació, calibratge de l’app, roadbook, acreditació, obsequis, enganxines i carnet de pas, punts de control i acte de cloenda, en el qual es va fer un sopar a peu dret molt variat i bo (em vaig posar les botes!), lliurament de premis i música en viu!

Cal fer menció especial al disseny del roadbook: molt detallat, potser massa i tot, i professional. Segons vaig saber, va ser elaborat per un copilot de ral·lis de cotxes. Així i tot, no era pas fàcil de navegar, perquè vam recórrer molts camins asfaltats amb infinitat de cruïlles. De fet, tot i ser per les meves terres, vaig descobrir un bon grapat de camins i alguns pobles desconeguts. Els paisatges i la ruta va ser esplèndida. Enhorabona i mercès per aquest disseny!

Bé, doncs animo a tothom a sumar-s’hi l’any vinent, perquè estic convençut que la tercera edició de la ChallegerMystery serà una realitat 

Teniu alguna foto al meu post de l’instagram:

https://www.instagram.com/p/CrHBVJPocx3/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Enllaç del fil del fòrum fent clic aquí

El Museu Moto Bassella prorroga l’exposició “+Derbi: dels carrers als circuits”

0

Després de l’èxit aconseguit des de la seva inauguració el passat mes de novembre, el Museu Moto Bassella ha decidit prorrogar l’exposició temporal dedicada al centenari de Rabasa – Derbi fins a finals d’Octubre 2023.

La mostra, recull uns cinquanta mítics models, des dels inicis de bicicletes Rabasa i la singular S.R.S, fins als populars escúters de finals dels anys 90. Dividida en dos àmbits, motocicletes de sèrie i unitats de competició, permet al visitant fer un repàs per l’evolució de la marca, passant pels primers models de 250 i 350, les mítiques Antorcha o la supervendes Variant, entre molts altres ciclomotors i models emblemàtics.

Fotografia de Joan Carles Orengo

Dins de les motocicletes de carreres, destaquen diferents evolucions de les mítiques R.A.N i diversos exemplars únics, com la Derbi 4 cilindres, la 80cc GP amb la qual Jorge Martínez Aspar va participar al Mundial de 1989 o alguns prototips de motocròs de Toni Elias.

NOVETATS INTERESSANTS PER AQUESTS MÉS DE 6 MESOS DE PRÒRROGA

Durant aquests mesos de pròrroga, el Museu Moto Bassella té previst organitzar diferents activitats, com una jornada tècnica amb Cessar Rojo i Jorge Martínez Aspar el pròxim dijous 25 de Maig. 

També s’incorporaran algunes unitats molt singulars de la primera època de Derbi i diferents prototips i curiositats localitzades recentment.

Per veure més informació sobre l’exposició fes clic aquí

Husqvarna Norden 901 Expedition

0

La Husqvarna Norden 901 Expedition és una variant més robusta de la Husqvarna Norden 901 i ha estat agregada a la línia de 2023.

Aquesta motocicleta de tipus trail compta amb atractius accessoris d’alta qualitat que milloren la facilitat d’ús i destaquen en la presentació. El seu sistema de suspensió és especialment rellevant, amb un conjunt de WP XPLOR de recorregut llarg (240 mm en tots dos eixos en comparació dels 220/215 mm de les WP Apex i una forquilla de 48 mm en lloc dels 43 mm de la variant estàndard), que li brinden capacitats off-road més excepcionals i ajustables en compressió, extensió i precàrrega per adaptar-se a qualsevol tipus de terreny o preferència del pilot.

La versió ‘Expedition’ també es destaca pel seu esquema de colors distintiu que ressalta el seu esperit aventurer. A més, inclou alguns accessoris de sèrie com els punys i el seient calefactats ajustables, molt apreciats pels que utilitzen la moto en climes freds, així com una nova pantalla parabrises Touring que brinda més protecció al conductor i fa que viatjar sigui més còmode.

Els motoristes més aventurers apreciaran el set de bosses laterals preinstal·lades que es fusionen perfectament amb l’estil de la moto i brinden una capacitat d’emmagatzematge de 36 litres.

Per millorar la comoditat de l’usuari i el manteniment de la motocicleta, aquesta ve equipada de sèrie amb un cavallet central, un protector del motor i una unitat de connectivitat. Amb l’aplicació Ride Husqvarna Motorcycles al telèfon intel·ligent, l’usuari pot connectar la moto mitjançant Bluetooth i accedir a funcions com mapes descarregables, navegació turn-by-turn, gestió de trucades entrants i sortints i actualitzacions d’informació del trànsit en temps real. Al manillar, també es pot controlar la selecció de música i el volum.

Pel que fa a les assistències electròniques, la Husqvarna Norden 901 Expedition té els modes Street, Rain, Offroad i Explorer (opcional a l’estàndard). A més, compta amb ABS en corba desconnectable i mode Offroad, canvi ràpid i embragatge anti-rebot PASC.

La Husqvarna Norden 901 Expedition conserva el seu motor bicilíndric de 889 cc que genera 105 cv de potència i 100 Nm de torque, ubicat en un xassís multitubular d’acer al crom-molibdè. Les rodes tenen llantes de ràdis sense càmera, amb una roda davantera de 21″ i una del darrere de 18″, equipades amb pneumàtics Pirelli Scorpion Rally STR. El dipòsit continua sent de 19 litres, cosa que promet una autonomia de fins a 400 km.