Viatjar en moto requereix optimització i planificació
Per fi ha arribat Setmana Santa, i amb aquesta, la oportunitat de dedicar-nos uns quants dies de relax, d’oci i desconnexió. De ben segur que molts de vosaltres passareu aquests dies sobre dues rodes, recorrent el territori o aventurant-vos per fora, de manera que hem pensat que fer un repàs de de què hem de tenir en compte abans de viatjar en moto.
Manteniment de la moto
En un viatge llarg la moto pateix un desgast superior al del dia a dia, per tant convé que sortim de casa amb la moto en tant bones condicions com sigui possible. Cal que posem al dia frens, els nivells de líquids, les suspensions, la pressió de les rodes i l’estat de la cadena.
Tanmateix, i degut al desgast que us comentàvem, és convenient portar la moto al taller perquè que li facin una revisió més a fons.
Un cop revisada la moto, si som prou manetes podem buscar un kit bàsic de reparació per incloure’l a l’equipatge. Amb aquest podrem posar remei a uns quants imprevistos durant la marxa.
Equipament i roba
Hem de tenir en compte les temperatures que caracteritzaran la nostra travessia, equipant-nos amb la roba que més s’adeqüi a les condicions meteorològiques previstes, com ara roba i calçat ventilat, tèrmic, mudes de recanvi, i algun impermeable.
Un detall per acabar amb les qüestions tèxtils fa referència a la roba interior. Aquesta ha de ser còmode i amb poques costures, ja que aquestes poden causar molèsties després de conduir unes quantes hores.
Equipatge
El primer que ens ve al cap a l’hora de preparar la moto per emprendre el viatge és com ho posarem tot a la moto, oi? Ja us avancem que no és com el simple puzzle que completem als maleters dels cotxes.
Per començar hem de preveure quan durarà la nostra escapada, les distàncies que haurem de recórrer entre allotjaments i la distància total del viatge, sense oblidar-nos, és clar, de quantes persones el gaudiran.
El procés de càrrega de la moto es resumeix amb un verb, optimitzar: heu de carregar la moto pensant en com tenir més espai, no en com ocupar-lo.
Recordem que anem sobre dues rodes i la moto es regeix per l’equilibri, de manera que el més important que hem de tenir en compte a l’hora de carregar la moto és repartir el pes de la càrrega entre les diferents maletes i baguls.
El temps també té la seva incidència en l’equipatge. Cal que protegiu l’equipatge de dins de les maletes i baguls amb bosses de plàstic o impermeables, ja que malgrat l’estanqueïtat dels maleters és fàcil que en cas de pluja hi acabi entrant aigua.
Pel que fa a les maletes, és important revisar-ne els ancoratges i comprovar que aquests estiguin en bon estat i les subjectin correctament. Amb el recorregut és probable que els suports pateixin i que fins i tot es desplacin, de manera que cal lligar-les molt bé.
Finalment, cal cobrir-les amb un material ignífug si veiem que s’ubiquen pròximes als tubs d’escapament i que amb el viatge es poden escalfar.
Provisions
Viatjant es recorren trajectes llargs en una postura rígida i sovint oposant resistència a l’aire, per no parlar de l’ergonomia qüestionable que ofereixen per viatges llargs diversos tipus de moto.
No ens excusem, de fet som del parer que la millor moto per viatjar és la que tenim al garatge, però no és el mateix viatjar amb una Africa Twin que amb una Z800.
Per tant, ens convé fer front de la millor manera a aquest desgast físic. Com? Mantenint-nos ben alimentats i hidratats al llarg de tot el recorregut.
Les barretes energètiques i els fruits secs ocupen molt poc espai i a canvi us proporcionen una energia molt valuosa. Les begudes isotòniques, d’altra banda, són una molt bona manera de mantenir els nivells de líquids.
Forma física
Fa un moment parlàvem del desgast físic que comporten els viatges en moto. Per alleujar-lo podem realitzar alguns estirament abans d’iniciar el trajecte i després de les parades per combatre i prevenir les molèsties musculars.
Una molt bona manera de preparar-nos pel desgast físic d’un viatge és entrenar, realitzar recorreguts llargs d’unes dues hores almenys un cop a la setmana. Amb això el cos s’acostumarà i resistirà millor a la fatiga física.
Pel que fa als temps de descans des de la DGT es recomana aturar-se cada dues hores o 200 km, i emprendre els trajectes havent dormit hores suficients durant nit anterior.
Bona setmana santa motoristes! Precaució i bon viatge!