En un portal dedicat a les motos, no podia faltar una especial referència a una insígnia de la firma de l’ala daurada com és l’Honda CBR Fireblade.
- Nascuda el 1992, ha passat per 11 versions i 4 generacions diferents, abans d’arribar a la CBR1000RR Fireblade de 2017.
El primer model d’aquesta saga de superesportives, la CBR900RR Fireblade, va ser sens dubte una moto que es va avançar al seu temps. Va suposar un abans i un després en aquesta categoria, tot marcant el camí a seguir a la resta de fabricants.
Quan a finals dels anys 80 l’enginyer japonès Tadao Baba va rebre l’encàrrec de donar vida a la nova CBR, qui dominava el mercat eren les superesportives de 750 cc. Malgrat que la idea inicial era seguir els patrons de la moda i fabricar una 750, Baba de seguida es va adonar que això no era el que volia. Copiar el que estava fent el mercat era el camí fàcil. Ell necessitava un repte, un projecte engrescador i revolucionari.
En la cilindrada superior de 1000 cc, s’apostava per motos cada vegada més grans i potents, cosa que no acabava de convèncer a l’enginyer japonès. Baba considerava aquelles dimensions i pesos totalment incompatibles amb una superesportiva. A més, Honda ja disposava de la CBR1000F en aquesta categoria.
D’aquesta disjuntiva, va néixer una idea que canviaria les normes del joc. Tadao Baba va decidir crear una moto que fusionés les dimensions i característiques pròpies d’una 750, amb les prestacions d’una 1000.
Baba va crear una superesportiva que es caracteritzava per tenir una cilindrada intermèdia de 893 cc. Era una moto extremadament lleugera, àgil i potent, però igualment efectiva i controlable. Realment feia honor al seu nom: Fireblade (espasa de foc). L’èxit de la CBR900RR Fireblade va superar totes les expectatives, convertint-se en una moto pionera que va marcar tendència a l’època, a part de rebre també una gran acollida des del punt de vista comercial.
Les successives versions de la CBR Fireblade han estat fabricades amb la mateixa filosofia i sense cap mena de dubte porten dins seu l’essència d’aquella primera CBR900RR Fireblade que va fer història. Amb els anys hem vist com les Fireblade incrementaven notablement la seva cilindrada i incorporaven l’electrònica en el seu funcionament. Tot plegat per adaptar-se als nous temps.
La nova CBR1000RR Fireblade
El nou exemplar de 2017 compta amb tres versions: estàndard, SP i SP2. Les dues últimes són les més esportives i exclusives. Totes tres estan fortament influenciades per l’Honda RC213V i la tecnologia heretada de MotoGP, especialment l’SP2.
El darrer model de la saga Fireblade datava del 2012, just quan es van celebrar els 20 anys de la primera CBR Fireblade que ja hem recordat a l’inici d’aquest article. És per aquests cinc anys de llarga espera que aquest nou model de 2017 era una de les superesportives que havia aixecat més expectació entre el públic.
La versió estàndard
La versió estàndard del nou model, presentada sota l’eslògan ja conegut de Total Control, obeeix perfectament a aquest principi. Es tracta d’una superesportiva caracteritzada per la seva manejabilitat i control en tots els escenaris i situacions que et pots trobar tan a la carretera com al circuit.
Aquesta nova Fireblade ha de servir perquè Honda es posi al dia dins d’aquesta categoria després d’uns anys d’estancament en què la competència li ha passat clarament la mà per la cara. El nou equilibri pes-potència i les novetats en electrònica són les armes més destacades que presenta la nova CBR Fireblade per posar-se a l’alçada dels seus rivals europeus i asiàtics.
Principals novetats respecte el model del 2012
- 90% de components nous
- Increment 14% ràtio potència/pes
- Millora del motor en més de 10 cv arribant als 189 cv
- Reducció del pes en 15 kg fins als 196kg
- Millora de l’apartat electrònic
- Nou disseny amb línies més agressives. Moto més estreta i compacta.
- Llums LED
- Nou basculant i subxassís
- Suspensions Showa BPF davant i Showa BFR darrere
- Nous frens Tokico
- Canvi de marxes “Quickshifter” opcional
Millores en l’electrònica
Aquest és un dels aspectes en els que l’Honda CBR Fireblade havia quedat endarrerida respecte els seus competidors. La nova moto de 2017, però, està en condicions de plantar cara a qualsevol dels seus adversaris en el mercat.
Entre aquestes millores cal destacar la plataforma de mesurament inercial IMU que recull i tramita una gran quantitat de dades sobre el rendiment de la moto. L’esmentada unitat, s’encarrega de gestionar eficaçment tots els programes i assistències de la nova Fireblade, com per exemple els frens ABS en corba, el control anti-wheelie (evita que la roda davantera perdi contacte amb l’asfalt) i el control de tracció HSTC (impedeix l’aixecament de la roda posterior).
L’electrònica de la moto d’aquest any també incorpora accelerador electrònic amb sensor de posició de l’accelerador (APS), indicador lluminós de canvi de marxa, regulador de fre motor, selector de potència i cinc modalitats de conducció. D’aquestes cinc modalitats, tres són predeterminades (circuit, carretera amb corbes i carrer) i dos més les podem personalitzar per adaptar la moto al nostre estil de conducció.
Respecte el quadre de comandament, aquest disposa de tres panells: Carrer, Circuit i Mecànic. Cadascun d’ells, d’acord amb la seva funció, aporta una extensa informació sobre l’acompliment i l’estat de la moto a partir de diversos indicadors i paràmetres.
SP i SP2
Es tracta dels dos models de gamma alta de la Honda CBR1000RR Fireblade. Són unes versions encara més esportives i el seu hàbitat natural és el circuit, sobretot si parlem de l’SP2. Aquesta última és una moto molt propera als models de competició, i se’n fabricaran un nombre limitat d’unitats fetes sota comanda.
Principals diferències respecte el model estàndard
- Frens davanters Brembo
- Dipòsit de combustible fabricat en dos peces i de titani
- Suspensions Öhlins electròniques semi-actives
- Seient monoplaça
- Bateria de liti més petita i compacta
- Canvi semi-automàtic “Quickshifter” de sèrie i Downshift Assist
- Embragatge antirrebot assistit
Estèticament l’SP2, a més, incorpora unes franges daurades i de carboni, juntament amb unes llantes Marchesini daurades i més lleugeres.
A nivell de motor l’SP2 també presenta canvis importants. Per aquesta exclusiva moto s’ha apostat per un nou disseny d’alt rendiment en la culata, les cambres de combustió i els pistons.
Com a últim detall, assenyalar que per a l’SP2 també hi ha disponible un kit de competició.