Gas Gas i el Projecte Fènix
Segons explica la llegenda, després d’haver estat consumit pel foc, l’Au Fènix era capaç de ressorgir de les seves pròpies cendres, reapareixent més fort i poderós que mai.
Aquesta història de la mitologia grega ha inspirat la firma saltenca de motos off-road a l’hora de batejar el seu nou projecte d’enduro: el Projecte Fènix. I la veritat és que, després d’una època molt complicada, el nom li va com l’anell al dit.
El 2015, la catalana Gas Gas Motos, SA es va veure obligada a presentar concurs de creditors i dos expedients de regulació d’ocupació (ERO) com a conseqüència d’una greu crisi financera. Dos mesos després de presentar el concurs, l’empresa va entrar en liquidació en no poder afrontar el deute de 44,3 milions d’euros. Finalment, a finals de 2015, la també principatina Torrot, adquiria Gas Gas i la salvava de la desaparició.
Indiscutiblement convertida en un referent mundial en el món del trial en particular, i del’ off-road en general, Gas Gas ha deixat gravat el seu nom en la història dels campionats mundials de trial i enduro. Actualment la firma catalana omple les seves vitrines amb 24 títols mundials: 14 de trial (5 outdoor, 4 indoor, 1 femení i 4 constructors) i 10 d’enduro (4 masculins, 3 femenins i 3 constructors).
Parlant de Gas Gas, a molts de nosaltres immediatament ens vénen al cap noms il·lustres com el de Jordi Tarrés, Adam Raga o Laia Sanz. Es tracta sens dubte d’alguns dels millors esportistes que ha tingut Catalunya, i són en gran part responsables de l’envejable palmarès de la marca.
Apel·lant a tot aquest llegat, i una vegada superada la crisi financera que la va deixar al llindar del precipici, Gas Gas busca reivindicar-se amb la seva nova oferta per al 2018, tan pel que fa al trial amb les noves TXT 80 Racing, TXT Trial School i Trial Contact, com pel que respecta a l’enduro, amb el Projecte Fènix que ha donat vida a la flamant EC/XC.
Gas Gas EC/XC
Estem parlant de dues versions (EC i XC) que malgrat tot es tracten com una sola perquè la seva principal diferència rau en el mercat al que s’enfoquen. L’XC està especialment dirigida al mercat americà, país on Gas Gas vol consolidar la seva presència. Bàsicament es diferencia de l’EC per combinar els colors vermell i blanc en la seva carrosseria, i per no portar llums, ja que la legislació americana no ho requereix.
La nova Gas Gas EC/XC suposa una renovació total pel que fa a l’oferta en enduro de la marca.
Es tracta d’una moto potent però a la vegada versàtil, fiable i fàcil de pilotar. Això fa que sigui apte tant per a professionals com per a pilots amateurs.
Entre les novetats més destacables que presenta l’EC/XC, hi ha un nou motor que es fabricarà en dos cilindrades (250 i 300 cc), un nou xassís d’espina central, unes noves geometries i una substancial millora en l’accessibilitat mecànica. Es tracta d’una moto més lleugera i estreta amb un pes declarat de 105 kg.
Per aquest nou model, la marca ha fet una clara aposta per l’excel·lència. En la seva fabricació ha utilitzat components de màxima qualitat, alguns dels quals han estat confeccionats exclusivament per a l’EC/XC. Dins d’aquesta extensa llista, podem destacar les suspensions Kayaba, la bomba d’embragatge Magura, el silenciador FMF Powercore 2.1 o les llantes Excel.
Des de la pròpia Gas Gas, s’ofereix una llista exhaustiva de les novetats que presenta el nou model EC/XC del 2018.
Novetats motor:
- Motor Gas Gas EC, nova termodinàmica i majors prestacions
- Cigonyal
- Cilindre amb nova distribució
- Culata amb nou tirant
- Silenciador d’escapament FMF Powercore 2.1 dissenyat exclusivament per a Gas Gas
- Radiadors
- Sistema de lubricació d’embragatge millorat
Novetats part cicle:
- Cinemàtica
- Xassís d’espina central, totalment redissenyat, amb menor rigidesa a la torsió i pes baix
- Subxassís d’alumini amb nous perfils, més lleuger i més resistent
- Forquilla davantera KAYABA Ø 48
- Monoamortidor posterior KAYABA
- Major angle de gir
- Brides de suspensió i manillar en color negre
- Basculant fabricat en aliatge d’alumini, totalment redissenyat, optimitzat i més lleuger
- Sistema de link amb bieleta i balancí optimitzats, nova progressivitat de suspensió del darrere
- Sistema de guiat i patins de cadena totalment redissenyats
- Tensors de cadena més fàcils de tibar
- Eix posterior dissenyat per a una major rapidesa en la seva extracció
- Llantes EXCEL amb radis zincats en plata
- Discos de fre NG
- Dipòsit de gasolina més estret i amb gran capacitat de combustible
- Caixa de filtre de major volum
- Sistema d’extracció ràpida del filtre a través de la tapa lateral
- Sistema d’admissió (filtre, aranya, pulmó i tovera)
- Seient més estret amb fixació lateral recobert amb una major base d’escuma per millorar la seva comoditat
- Estreps amb major adherència, major superfície i més lleugeres
- Sistema de fre i bomba posteriors
- Bomba d’embragatge MAGURA
- Redisseny del conjunt de carrosseria de la moto, més estreta, agressiva i còmoda
- Reixetes de radiador
- Protectors de forquilla
- Protectors de xassís
- Instal·lació elèctrica i distribució dels seus components (bateria, CDI, relé d’arrencada, regulador i bobina)
- Multifunció
- Pilot de llum del darrere
- Far amb llums led
Trial 2018
A banda del Projecte Fènix en enduro, Gas Gas també presenta novetats en la seva gamma de trial de cara a l’any 2018. A continuació en fem una breu repassada.
Gas Gas TXT 80 Racing
La TXT 80 Racing és el primer esglaó al món del trial. És la moto infantil enfocada a les joves promeses d’aquest esport. Aquesta petita trialera porta els gens de la saga TXT, un model que ha fet història en el món del trial de competició. Partint de l’herència que li deixen les seves germanes grans, s’adapta a les generacions més joves creant una moto d’unes dimensions més reduïdes però de gran qualitat i extremadament fiable.
Gas Gas Trial School
És una moto dirigida a aquells que s’inicien en el trial (entry-riders), i també a aquells que, malgrat ser veterans, busquen en la pràctica del trial un esport d’oci i pura diversió (hobby-riders). Sense perdre l’essència de Gas Gas, la Trial School és menys exigent i adopta un comportament més suau i dòcil. És més fàcil de pilotar i mantenir.
Gas Gas Trial Contact
La nova Trial Contact és una motocicleta versàtil i polivalent que garanteix un pilotatge fàcil i còmode. Està pensada per excursions i llargs passejos off-road. En aquest model prima la comoditat per sobre de l’esportivitat, per això disposa d’arrencada elèctrica, un bon seient (extraïble per si es vol fer una pràctica més esportiva) i 3,5 litres de dipòsit que garanteixen una major autonomia.