Site icon Motoristes.cat

Guia intensiva sobre pneumàtics de moto

Sport-Touring

Sport-Touring

Són clau per al bon rendiment, la comoditat i la seguretat en la conducció.

A l’hora d’analitzar les parts d’una motocicleta sempre tendim a centrar-nos en el motor, el pes, la suspensió,… els pneumàtics són una part fonamental que moltes vegades podem oblidar o no prestar-hi la suficient atenció. En realitat els pneumàtics són clau per al bon rendiment, la comoditat i la seguretat en la conducció de la nostra moto. Sense els pneumàtics adequats i un correcte manteniment, la nostra moto por perdre enormement la seva eficàcia. Per aquest motiu a motoristes.cat hem desenvolupar aquesta breu guia per aprendre alguns dels conceptes bàsics sobre com funcionen els pneumàtics de la motocicleta, la seva composició i com escollir el més adequat per el nostre vehicle.

Composició d’un pneumàtic

Ja fa més de 10 anys que la indústria del pneumàtic va adoptar el sistema de fabricar la part central amb cautxú més dur que faciliti la llarga durada, mentre el material de les vores és més tou, sovint amb més silicona. Això òbviament és degut a que se solen desgastar més del centre abans que dels costats, però també és per proporcionar una major adherència durant les corbes, gràcies al material més suau de les vores.

Tot i així, a l’hora de parlar dels materials empleats el mateix fabricant Michelin assegura utilitzar més de 200 composts per construir les seves cobertes, entre els quals es troben:

Tipus de pneumàtics

Hi ha diverses maneres de classificar els pneumàtics. En aquesta categorització utilitzarem els factors que entenem més clau, la seva duresa, adherència i durabilitat, els quals determinaran l’ús que se li pot donar a cada un. També cal tenir en compte que ens centrem en motocicletes més aviat de carretera, no entrarem en el sector off-road.

Pneumàtics per a motos esportives

Els pneumàtics esportius són pneumàtics de goma tova que estan destinats a la pràctica de la conducció esportiva en carreteres o en pista de manera ocasional. Tenen una temperatura òptima de funcionament relativament alta, però no tant alta com els pneumàtics de competició. El què significa que per el seu rendiment òptim necessiten rodar una mica abans, a més tampoc tenen molta banda de rodament, per el què són més difícils d’utilitzar en pluja. Utilitzen una composició tova per millorar l’adherència, la qual cosa repercuteix amb una esperança de vida més aviat curta. Aquest tipus de pneumàtic es munta generalment en les motos esportives des del principi.

Pneumàtics de carretera

Aquests pneumàtics usats en motocicletes de caire més touring solen estar fets d’un cautxú que dóna molt bona adherència, una temperatura de funcionament que és inferior a la dels pneumàtics esportius i una gran amplitud en la banda de rodament. La seva esperança de vida és més gran que la dels pneumàtics esportius. Són adequats per als usos més variats, de desplaçaments urbans del dia a dia, en viatges o per les sortides dels diumenges.

Pneumàtics d’ús urbà

Aquests estan fets d’un cautxú dur i tenen una baixa temperatura de rendiment òptim, la qual s’aconsegueix molt ràpidament. En general tenen una gran banda de rodament, que els fa molt segurs en superfícies mullades. A més l’ús de cautxús durs per la seva fabricació fa que durin molt. A causa de les baixes temperatures de funcionament, es recomanen per als desplaçaments urbans, tot i que també es podrien utilitzar per a viatges o excursions gràcies a la seva llarga durada.

Pneumàtics mixtes

Aquests pneumàtics estan muntats en motocicletes que normalment es mouen per carretera, però que també estan preparades per córrer en pista. Els caracteritza un dibuix molt ampli que secciona el pneumàtic amb tacs, els quals són els encarregats de proporcionar l’adherència en terra. Tenen un tipus de cautxú bastant dur, l’esperança de vida molt llarga i tot i proporcionar una bona adherència mai arribaran al rendiment d’un pneumàtic pur de carretera.

Pneumàtics de competició

Els pneumàtics coneguts com Slick són les cobertes dissenyades específicament per córrer en circuit. Solen tenir més un perfil més triangular sense dibuix, el qual proporciona una zona de contacte més gran mentre s’està inclinat. Aquests pneumàtics tenen una vida més curta, sobretot si s’utilitzen al carrer, la qual cosa no està gens recomanada pels propis fabricants. A causa de la triangulació del pneumàtic, hi ha menys superfície de contacte al centre, així que es pot causar una àrea plana al centre si s’utilitza sovint en rectes.

Estan fets d’un compost de cautxú més suau i no proporcionen tanta tracció com els pneumàtics de carrer fins que s’escalfen a una temperatura molt superior als pneumàtics de carretera, raó per la qual també seria molt difícil utilitzar-los en el seu màxim rendiment si els muntéssim a la nostra motocicleta d’ús quotidià.

 

Exit mobile version