Una nova sèrie d’articles
Estrenem nova sèrie d’articles a motoristes.cat amb una temàtica ben atractiva. Coneixem bé el motociclisme i ens apassiona, però… Com es viu aquest entusiasme en altres parts del món? En aquesta sèrie d’articles ens disposem a descobrir-ho.
Comencem aquesta odissea amb un país àmpliament reconegut en el món de la moto; Japó. El país del sol naixent és ben conegut per les seves populars marques de motocicletes Honda, Kawasaki, Suzuki i Yamaha. Gran part dels principals fabricants es troben reunits en aquest arxipèlag, per tant no és estrany que els japonesos comptin amb una gran tradició motorista.
El país nipó
Hem de tenir en compte que a Japó es treballen moltes hores i a més el transport públic està molt ben dotat, per la qual cosa el més normal és que no s’utilitzin gaire les motocicletes fora de l’àmbit d’oci al cap de setmana.
A les grans ciutats com Tokio se’n veuen un munt, però més aviat utilitàries com scooters, baixes cilindrades o les famoses monkey-bikes, movent-se entre cotxes i entre mig dels carrils. De fet, la cilindrada més popular arreu del país és d’uns 250cc. Això és degut a l’estricta normativa de trànsit i el caràcter diligent dels japonesos que conserva una forma de conducció més aviat tranquil·la, serena i ordenada.
La circulació
Els límits de velocitat són extremadament baixos, per la qual cosa el propietari d’una moto superior a 400 cc difícilment tindrà l’oportunitat de gaudir plenament de la seva motocicleta dins el marc legal.
A més, per poder conduir motos superiors a 400 cc la normativa també exigeix superar un examen més difícil, molt més costós i inspeccions periòdiques cada dos anys anomenades “shakken” o “Jidōsha Kensa Tōrokuseido”, de tal manera que la gran majoria de japonesos es conforma en cilindrades inferiors.
Deixant de banda els límits de velocitat, les normes de circulació són pràcticament iguals que a Catalunya, amb una gran excepció: al Japó es condueix per l’esquerra.
Una petit fet anecdòtic és que allí els motoristes no se saluden amb el típic gest amb la mà que nosaltres utilitzem, ja que això comportaria apartar el puny del manillar, de manera que es saluden amb un modest moviment de cap.
Dit tot això, hi ha un motiu cabdal pel que val molt la pena fer un viatge en moto per Japó, i són les seves excel·lents carreteres. El govern japonès i la seva societat donen una especial importància a la naturalesa, per la qual cosa tot el país està farcit d’una extensa vegetació, muntanyes i paisatges emblemàtics que es presenten a través de les petites i sinuoses carreteres d’asfalt impecable.
Un autèntic plaer per passejar-s’hi en moto, sempre i quan no sigui època de pluges o t’enxampi un dels nombrosos tifons. La previsió meteorològica és extremadament important.
Els Bōsōzoku
Finalment, no podem finalitzar aquest article sobre el motociclisme a Japó sense parlar dels Bōsōzoku. La paraula Bosozoku significa una cosa així com “la banda de córrer sense control” i s’aplica a una subcultura del país caracteritzada per el seu interès en la personalització de motocicletes, sovint il·legals.
Aquests grups van tenir especial importància durant els anys 80 i 90, quan es van formar nombrosos grups de motoristes especialment agressius, que creaven gran quantitat de disturbis, baralles i destrosses, moltes vegades vinculats a la Yakuza japonesa.
Actualment es tracta més aviat de grups de fanàtics de la personalització d’aquest estil tant característic de motocicletes, que normalment consisteix en motocicletes de carretera japoneses modificades amb carenats de grans dimensions, manillars elevats, grans respatllers de seients i escrupolosos treballs de pintura.
Sou motoristes vivint en un país estranger? Teniu experiències fent rutes en països desconeguts? Si voleu compartir les vostres aventures o rutines conduint el vostre vehicle preferit en un país estranger, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres a través del correu coordinador@motoristes.cat, Facebook, Twitter o directament comentant aquest article.