Harley-Davidson, 115 anys de llibertat i vocació de distingir-se

El 2018 farà exactament 115 anys del naixement d’una de les marques de motos més emblemàtiques de la història: les Harley-Davidson.

Per celebrar aquesta efemèride, la llegendària firma presenta per al 2018 una gamma totalment renovada que inclou nou edicions especials per commemorar aquests 115 anys de vida, o com diuen ells: 115 anys de llibertat.

Logotip commemoratiu dels 115 anys d’història amb l’icònic emblema de H-D acompanyat de l’àguila
Logotip commemoratiu dels 115 anys d’història amb l’icònic emblema de H-D acompanyat de l’àguila

Història

L’ambició de dos bons amics, William S. Harley i Arthur Davidson, els portaria l’any 1903 a crear la marca que lluiria el seu nom.

William Harley i Arthur Davidson
William Harley i Arthur Davidson

Aquests dos visionaris tenien en ment crear una moto diferent a la resta, única. Amb elements distintius i innovadors que la situessin capdavantera en els campionats de motociclisme. Així va ser.

El primer model de competició va veure la llum el 1904. Havia estat fabricada de manera totalment artesanal pels seus creadors en el mateix jardí de casa, que s’havia convertit en un taller improvisat.

Primera Harley-Davidson
Primera Harley-Davidson

Deu anys després, el 1914, ja es fabricaven més de 16.000 unitats en la seva pròpia fàbrica. En aquesta primera etapa, les victòries obtingudes en diferents competicions ja havien dotat la marca de certa popularitat.

Durant la Primera Guerra Mundial, Harley-Davidson es va convertir en el principal proveïdor de motocicletes de l’exèrcit nord-americà.

Aquest fet implicaria un augment considerable tan dels seus ingressos com de la seva reputació, a part de donar-la a conèixer fora dels EUA.

A principis de la dècada dels anys vint, Harley-Davidson s’havia convertit en el principal fabricant de motocicletes a nivell mundial i disposava de més de 2.000 concessionaris repartits entre 67 països diferents.

Exemplar d’una H-D durant la Primera Guerra Mundial
Exemplar d’una H-D durant la Primera Guerra Mundial

Una època difícil

Amb la Gran Depressió l’any 1929, la producció de la firma nord-americana cauria en picat. Va ser gràcies a la seva capacitat per reinventar-se que va aconseguir sobreviure a una crisi econòmica que es va emportar per davant bona part de les empreses de la indústria.

Als EUA només ella i les Indian van sobreviure el Crack del 29.

Harley-Davidson es recuperaria definitivament i tornaria a la seva màxima esplendor arran de la Segona Guerra Mundial, en que adoptaria un paper similar al que havia tingut durant la Gran Guerra.

En les dècades posteriors, però, veuria com la seva reputació declinava dramàticament.

L’aplicació de noves taxes i impostos a les importacions per part del govern dels EUA perjudicaria significativament la seva capacitat comercial, i després de la seva adquisició l’any 1969 per part de l’American Machinery and Foundry (AMF), la llegendària marca quedaria al llindar de la fallida.

Les motos s’havien tornat més cares i havien perdut qualitat. Els fabricants japonesos li van passar per davant.

Harley-Davidson quan aquesta era propietat d’AMF
Harley-Davidson quan aquesta era propietat d’AMF

La mateixa essència de la mà de les noves tecnologies

La marca no ressorgiria fins a principis de la dècada dels 80, quan un grup d’inversos liderats per Vaughn Beals i Willie G. Davidson compraria la companyia a l’AMF per 80 milions de dòlars.

En aquesta nova etapa, la reestructuració de la indústria, la recuperació de la seva identitat i essència, i l’aplicació de les noves tecnologies foren les claus del renaixement de la marca.

D’aleshores ençà, la innovació combinada amb el respecte cap a la seva personalitat i història, han estat els pilars sobre els quals ha anat evolucionant i desenvolupant els nous models.

 

#Motoristes no us perdeu el pròxim article, en el que us parlarem de les nou edicions especials que commemoren aquesta mítica trajectòria.

1 Comment

  1. El contracte militar li va salvar la vida en perjudici d'Indian, que no oblidem que van fer motos abans que Harley Davidson.
    En qualsevol cas, las vendes de HD han baixat un 30% aquest any inclós els beneficis del Merchandising, hauran de reinventar-se per aconseguir recuperar els beneficis, perque la tendencia es a vendre cada cop menys customs o això és el que jo crec [emoji6]

    Enviado desde mi iPhone utilizando Tapatalk

Publicar una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here

Darrers articles

Articles relacionats