36 víctimes en 10 mesos
Tal i com compartíem recentment a les xarxes socials, aquest cap de setmana han perdut la vida tres motoristes més a les nostres carreteres, elevant les víctimes mortals fins a 36 en el que portem de 2017. L’alta sinistralitat i els riscos inherents a conduir motocicletes ens fan imprescindible un anàlisi detallat de l’escenari de l’accidentalitat actual del nostre col·lectiu.
Les dades d’aquest article ens les ha facilitat el Servei Català de Trànsit, i són producte del Grup de Treball de Motocicletes que va reunir-se a finals del juliol d’aquest any. Com veureu, es treballa sobre les 29 víctimes mortals d’aleshores, 7 menys que les actuals.
Victimització Interurbana 2017
Aquest passat juliol i havia 84 víctimes mortals a les carreteres catalanes des d’inici d’any, 29 de les quals eren motoristes. Aquestes 29 víctimes mortals es van produir en 28 accidents.

Per contra, el nombre de víctimes mortals i ferits greus es redueix.

Accidents amb víctimes mortals de motocicletes 2017
Si desglossem l’accidentalitat per demarcacions, en aquest any 2017 destaca un repunt a Lleida i a Girona, les quals partien de registres molt baixos l’any anterior. Barcelona per la seva banda assumeix una part important de l’accidentalitat mortal.

Entorn
L’accidentalitat mortal d’aquest 2017 s’ha trobat amb una meteorologia més favorable i amb menys precipitacions que el passat 2016.

Mobilitat i tipus d’accidents
L’augment de col·lisions frontals com a tipus d’accident pot explicar-se per l’augment de la mobilitat. I és que la mobilitat oblifada ha augmentat un 4% i la mobilitat associada al lleure un 5%

Maniobres
10 dels 28 accidents mortals s’han produït per maniobra de la motocicleta en solitari.

Revolts
Observem una certa acumulació d’accidents mortals als revolts. No es tracta dels revolts més tancats sinó de revolts més suaus en els quals el motorista no executa o no interpreta bé el traçat.

Velocitat
En 19 dels 28 accidents mortals el causant ha estat la moto i la velocitat hi ha jugat un paper clau en 11 dels 19 casos.


Tipus de moto i edats
Gairebé tots els accidents mortals estan protagonitzats per motos amb un cubicatge superior als 500 cc i un 60% per motoristes entre 36 i 59 anys.

-En blau: de 36-59 anys 16 (59.26%)
-En blanc: de 15-35 7 (25.93%)
-En rosa: Més de 60 anys 4 (14.81%)

En blau: Entre 800 cc i 900 cc 5 (22.73%)
En blanc: Entre 500 cc i 600 cc 9 (40.91%)
En blau clar: Més de 900 cc 4 (18.19%)
En rosa: Fins a 250 cc 4 (18.18%)
Propostes d’actuacions del SCT:
1- Formació i sensibilització
– Ampliació del programa Formació 3.0 adreçat a motoristes habituals
– Inclusió de la formació pràctica en les Autoescoles de Qualitat (AeQ)
2- Canvis normatius
- Revisió del permís de conduir teoricopràctic per a motoristes
- Revisió de les taxes d’alcoholèmia
- Propostes legals adreçades a la DGT
3- Mobilitat i senyalització
- Senyalització dels revolts amb risc per a motoristes
- Carrils segregats; prova pilot
4- Recerca i Desenvolupament
- Resultats càtedra de seguretat viària de motocicletes
- Millores de seguretat activa i passiva
Per part nostra, pensem que tot plegat no és qüestió de posar la por al cos, sinó més aviat d’agafar consciència. Cal que coneguem les majors causes d’accidentalitat dels motoristes per poder ser crítics amb la nostra conducció i poder anticipar-nos amb millors garanties als riscos als que ens exposem quan sortim la carretera.
El risc és real, i les conseqüències que pot comportar encara ho són més. Pensem en nosaltres i en els nostres, i adaptem la nostra conducció a favor de la nostra seguretat.
V’sss!