Hola motoristes, permeteu-me que abans de continuar amb l’article em presenti, ja que avui em desvirgo amb aquesta columna que s’anomerarà El Box de CMX.
El meu nom es Josep, i en aquest espai que em cedeix la revista motoristes.cat, parlaré una mica de tot el que envolta el món del les dues rodes.
La meva passió en el món de les motos neix, com segurament molts de vosaltres, per la via del meu pare, el qual es un enamorat d’aquestes i vaig heretar aquesta estima cap a les motos també.
La meva experiència comença de ben petit i a dia d’avui les meves esquenes superen llargament els 100.000km damunt la moto, començant amb el ciclomotor Derbi Predator i passant per la moto escola Suzuki GS 500 i continuant amb la GSR 600, Triumph Daytona 595 o Yamaha R1 entre altres.
A dia d’avui encara m’acompanya la meva Suzuki GSR 600, amb uns 90mil Km. Una moto incansable i amb la que faig les sortides i viatges que podeu veure en el meu canal de youtube CMX Tv.
Quina moto em compro?
Bé, un cop feta la presentació, vull començar per un tema que molta gent em pregunta i em demana la meva opinió, i es: Josep quina moto em compro?
Per norma general, qui em fa aquesta pregunta, es gent que es vol comprar una moto per primera vegada.
Molts cops, la gent es compra una moto i en dos dies se la ven per mil excuses però tot es resumeix en que NO VA SABER QUINA MOTO LI CONVENIA A L’HORA DE COMPRAR LA SEVA PRIMERA MOTO.
Comprar una moto no és només agafar la que més t’agrada a la vista, també és important fer l’exercici de dir si és la moto que més et convé. Segur que tu coneixes algú que li ha passat, o fins i tot a tu mateix.
Tenim els diners, tenim les ganes i la il·lusió, però ens hem plantejat quina es la millor opció? O mirem el nostre veí, amic o familiar i volem la mateixa que la d’ell? Ens parem a pensar que ell porta anys damunt de les motos? Ens deixem emportar per els que diuen “JO EM COMPRARIA AQUESTA QUE ELS CAVALLS ELS TENS EN EL PUNY”?
Tot això es pot transformar en accidents, o la venta precipitada de la moto, perdent uns diners per la pèrdua de valor d’aquesta i penedint-nos del dia de la compra.
Aquí ús deixaré uns consells per poder fer una compra lògica:
A l’hora de comprar una moto cal diferencia dos aspectes.
Comprar-la amb el cor o amb el cap
La primera (el cor) et demanarà la moto dels teus somnis, però es l’adequada? Tens la experiència, la forma física, els reflexes i coneixements per tal de que aquesta moto sigui la moto que necesites?
La millor es la segona opció, triar la teva moto utilitzant el cap més que el cor.
Partim de la base de que serà la teva primera moto i per lo tant el grau d’experiència es mínim, sent la moto de l’autoescola la única o motos de petites cilindrades com 80, 90 o 125cc. en trajectes urbans.
El primer que has de mirar a l’hora de comprar un moto és perquè la faràs servir
Per anar a treballar? Per treballar? Per sortir els diumenges amb els amics? Per viatjar? Per entrar al circuit? Per la muntanya? Una mica totes les preguntes en son la resposta? O serà exclusiva per només un d’aquests usos?
Tant per una opció com per l’altra, hi ha una moto que s’adapta al que necessites.
Dins dels models que has triat pensant l’ús que faràs, has de pensar quina es la cilindrada més adequada i la potencia d’aquesta. I el meu consell, és que si ets novell o si fa molts anys et vas treure el carnet de moto i no has portat cap fins ara, però no tens la limitació administrativa, millor posat tu una limitació i mira motos que vagin de 45 a 75cv. Son motos anomenades motoescoles i et portaran a tot arreu, però permetent errors de novell a l’hora d’utilitzar les marxes. Voler córrer abans de caminar no sempre es la millor opció.
Marques
Ara toca parlar de les marques i fer un triatge d’elles. Intentant acotar aquestes, per facilitar la tria. El consell es tenir damunt la taula entre 2 i 4 marques com a molt i de cada marca un sol model. D’aquesta manera et serà tot molt més fàcil.
Recorda que existeixen motors de 1, 2, 3 o 4 cilindres i que hi ha marques que son pròpies de muntar els motors en línia, boxes, V o L i cada un d’ells te els seus pros i contres, però que en molts casos si ets nou en aquest món, la manera en que va muntat el motor no serà el que més t’hagi de preocupar .
Toca provar cada model de les marques triades.
A l’hora de provar la moto, cal que mirem que l’alçada d’aquesta sigui la correcta per estar còmodes damunt d’ella, segurs amb els dos peus tocant el terra, que no tinguem problemàtica per arribar al manillar, o per el contrari no ens quedi una moto petita, vibració del motor (dependrà sobretot dels cilindres), mossegada dels frens, facilitat d’entrar a les corbes (xassís), comportament amb marxa, etc.
Cal mirar també els acabats com: si els reposapeus porten goma o el un dibuix suficientment perquè no llisqui la bota , els retrovisors tinguin una amplia visió, que el quadre de instruments sigui complert, amb elements indicatius que facin una fàcil lectura, un seient còmode, etc. etc.
Cada cop estem més a prop de triar bé la nostra moto i tenim clars aquests conceptes:
- El perquè utilitzaré la moto
- Marques i models
- Cilindrada
- Potencia
- Contacte i prova
Toca mirar la estètica
Les motos triades, segurament tinguin molts trets similars en les comparatives que podríem veure a les revistes i la que te un punt millor en algun aspecte de la comparativa , possiblement en un altre ítem la competència la superi, però en el total d’aquesta el resultat sigui molt ajustat. Com que en aquest punt ja estaràs anant al límit buscant la perfecció, el meu consell es que triïs la moto que estèticament més t’entri pels ulls, la que més t’agradi i la que cada cop que la miris et sembli més bonica i atractiva. Els deures ja estan fets i la teva tria serà la millor sense cap mena de dubtes.
Josep CMX