Els secrets dels pneumàtics de moto

No existeix cap component de la moto que superi les sensacions que li pot transmetre al pilot el pneumàtic.

Hola motoristes!

En més d’una ocasió la gent em pregunta quin tipus de pneumàtic seria el millor per la seva moto. Cosa que És una pregunta correcta, però incompleta, ja que la pregunta que li fai jo és: Quin tipus de conducció fas?

Molts usuaris de moto son plens desconeixedors de la varietat de gomes que existeix en el mercat. I un cop comencen a tocar el tema s’emborratxen de tantes marques i models que existeixen.

Per l’usuari de la moto és positiu que existeixi tanta variació de marques i models, sobretot perquè així aquestes estan mirant de millorar-los i econòmicament ajustar els preus.

A part, no existeix cap component de la moto que superi les sensacions que li pot transmetre al pilot el pneumàtic.

I cal recordar que es l’únic component que ens manté en contacte amb el terra. Si aquest no el portem amb les millors condicions i amb la seva pressió correcta, la seguretat comença a minvar.

Cada marca elabora les pneumàtics dotant-los de diferents carcasses, composició, filaments, etc, i això es tradueix en que cada pilot es sent millor amb una marca o amb una altre.

Fins i tot quan la mateixa marca varia el model, pot ser que el pilot hi noti la variació, deixi de tenir el mateix “feeling” i busqui una altre marca per veure si torna a trobar-lo. O al contrari, pot ser que s’adapti millor al nou compost.

Què cal saber sobre els pneumàtics?

En la zona del perfil d’aquest podem trobar diferents indicacions com:

Amplada del pneumàtic: És el número que va per davant de la barra / i ens indica l’amplada del pneumàtic que està en contacte amb l’asfalt.

Alçada del perfil. És el número que va a continuació de la barra / i ens diu quina alçada té.

El diàmetre: Va representat amb uns números darrere de la lletra R i indica el diàmetre de la roda o llanta on ha d’anar col·locat.

Velocitat: Va representat per una lletra que significa la velocitat màxima a la que el pneumàtic pot anar. Existeix una taula per poder saber cada lletra el seu valor.

Un exemple seria 120/70 R17 W i aquí estaríem entenent el que ha dalt he explicat.

Si continuem mirant el perfil del pneumàtic, veurem una paraula DOT seguida d’un núm. Com per exemple 1117. Aquest significa la data de fabricació. Les dos primeres xifres (11) seria la setmana de fabricació i l’altre xifra (17) el any que s’ha fabricat.

Ara tindrem la pregunta del milió:

Quan caduca un pneumàtic?

Dons en principi els pneumàtics NO caduquen, si no que perden qualitat i envelleixen, però NO caduquen.

Està clar que utilitzem i UTILITZAREM la paraula caducar, per referir-nos al que entenem com que el pneumàtic perd les propietats del producte el qual es compon i així ens entendrem millor.

Quina és la vida útil d’un pneumàtic?

La vida útil començaria quan el pneumàtic nou s’instal·la a la motocicleta i comencem a fer quilometres amb ell. Es recomana revisar els pneumàtics al menys un cop al any, a partir dels 5 anys del seu muntatge, per pocs kilòmetres que s’hagi fet.

Cal substituir-lo també per un de nou quan el pneumàtic tingui més de 10 anys des de la data de fabricació i no recordem quan el vam col·locar sigui quin sigui el seu desgast, encara que el dibuix estigui en perfectes condicions.

D’aquesta manera evitarem problemes que afectin a la seguretat, ja que mica en mica i any rere any, els components del pneumàtic aniran variant la seva composició i finalment arribaran al anomenat “critalizado”. En aquest punt el pneumàtic patinarà inclús amb un asfalt òptim.

Quina família de pneumàtics podem trobar al mercat?

Des de pneumàtics per ciclomotor a pneumàtics per utilitzar les motos per dunes, de neu, etc.

Però parlarem dels més comuns i homologats per la utilització al carrer. Els classifiquem com:

Els pneumàtics Custom/Cruiser:

Serien un tipus de pneumàtic de composició dura, per fer molts quilometres i amb una lletra de velocitat baixa. La part central estaria preparada per aguantar molts quilometres, ja que la família d’aquestes motos, solen passar la majoria dels kilòmetres amb la moto en vertical.

Per posar algun exemple podríem dir:

-Michelin Comander II

El pneumàtic Turisme:

Un pneumàtic de compost dur en la seva totalitat i que la seva vida està sobre els 12mil i 15000 km. El centre del pneumàtic és un compost dur i en alguns models, els laterals solen tenir un compost semi-dur o una variació de filaments metàl·lics. Depèn de la marca i model que el pneumàtic s’agafi millor al paviment amb una variació de desgast petita amb la zona del centre del mateix. Son pneumàtics que en poc temps i en baixa velocitat, agafen la temperatura adequada.

Per norma tenen un dibuix molt accentuat per tal de facilitar la expulsió de l’aigua i uns exemples serien:

-Pirelli Angels

-Michelin Pilot Road 4 GT

Uns pneumàtics ideals per la família de motos com la BMW R1200RT, Honda Deauville, etc.

El pneumàtic Sport-Turisme:

Un pneumàtic normalment de doble compost.

En la zona central el compost d’aquest és dur, els laterals son semi-tous. Uns pneumàtics amb molta versatilitat ja que et permeten una llarga duració, sense renunciar a la esportivitat (fins a cert punt) en les motos de carrer com podrien ser Kawasaki Verisis, Suzuki SV 650, Yamaha MT09, etc. Aquets pneumàtics no necessiten una gran fatiga per tal d’agafar temperatura i ser òptims molt ràpidament.

La seva vida útil estaria entre el 9000 i 12000km i un dibuix accentuat, per poder expulsar l’aigua amb facilitat.

Per posar uns exemples podríem citar:

-Pirelli Angel GT

-Michelin Pilot Road 2

El pneumàtic Sport:

Un pneumàtic d’alt rendiment en carreteres i puntualment en sessions de circuit, que sobretot va destinat a motocicletes com la Kawasaki Ninja 600, Honda CBR 600 o Nakets com la Yamaha MT10, entre d’altres exemples.

Els perfils i l’estructura fan que aquests pneumàtics tinguin una excel·lent subjecció en tot tipus d’angles i inclinació, i una ràpida sortida en la corba.

Fabricats amb multi components en tres zones, és capaç  d’optimitzar l’àrea de contacte amb un fantàstic grip, donen un rendiment excepcional a la carretera i proporcionant un gran control damunt la moto.

El dibuix en el pneumàtic, agressiu i amb força superfície llisa per tocar el terra, fa que en dies de pluja no aportin un gran feeling, i la seva vida útil esta situada entre els 6000 i els 9000 km.

Per posar algun exemple tindríem els:

-Pirelli Rosso Corsa

-Michelin Power RS

El pneumàtic Hi-Sport:

És el pneumàtic que en molts casos seria slick (dur) homologat per poder utilitzar a la carretera.

Són pneumàtics amb un compost tou, que permeten uns angles d’inclinació d’espectacle, però que tenen una vida no gaire llarga. Per norma general poden durar entre 3 mil i 5000 km.

El seu dibuix no sol ser gaire present al pneumàtic, ja que s’intenta que tota la goma estigui en contacte amb l’asfalt i així d’aquesta manera poder tenir el millor “grip” .

Els dies de pluja fan que el feeling amb el paviment no sigui el millor i s’ha d’anar amb compte a l’hora d’obrir el gas, ja que aquets pneumàtics i l’aigua no son bons amics.

Son uns pneumàtics ideals per poder entrar amb les motos tipus BMW S1000RR, Yamaha R1 o Ducati Panigale al circuit, ja que necessiten fatigar-los per arribar a una temperatura adequada per tal de treure el millor suc a aquets “donuts”. En posarem com a exemples:

-Pirelli Supercorsa SP

-Michelin POWER CUP EVO

Neumatics ON/OFF ROAD:

Son pneumàtics destinats a motocicletes que tinguin la opció de deixar la carretera i entrar en camins de terra.

Pneumàtics que tenen uns tacs sòlids, un compost únic i una durabilitat llarga que  permet poder circular tant per carreteres a un bon ritme, com iniciar una ruta per camins amb un bon “grip”.

Aquets pneumàtics son utilitzats per motocicletes com la KTM 1090 Adventure, BMW F800GS, etc.

Podríem posar d’exemples:

-Pirelli Scorpion Rally STR

-Michelin Anakee Wild

Dins dels exemples existeixen més models de les marques que he mencionat i d’altres marques, però és que no acabaríem…

També podria posar pneumàtics OFF ROAD, Scooter… però la llista seria massa llarga i al final com he dit a l’inici ens emborratxem.

I ara si…

Quina és la teva moto i la teva manera de conduir? Quin es el pneumàtic ideal per a tu? Saps de quin any és el teu pneumàtic?

Si no ho sabies ara segur que si! I si has d’anar a canviar el pneumàtic i no saps quin model escollir, explica-li al professional quina moto tens i quina és la teva conducció, perquè ell amb els seus coneixements i la seva experiència valori quins poden ser els millors pneumàtics per a tu.

Bé família, ens veiem en el pròxim article. V’s i gas amics!

 

Josep CMX

Publicar una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here

Darrers articles

Articles relacionats