El fet és que més de la meitat dels accidents amb víctimes en carreteres interurbanes, concretament el 62 % segons dades oficials, tenen lloc en carreteres secundàries. És per aquest motiu que des de la DGT han decidit posar fil a l’agulla amb l’instal·lació d’encreuaments intel·ligents.
Es tracta programa encarregat per corregir les mancances de seguretat als encreuaments de les carreteres secundàries.
Aquest sistema consisteix en la instal·lació de sensors i senyalitzacions que actuen de manera automàtica a les interseccions, i que s’encarregaran d’avisar als vehicles del risc per la presència en temps real d’altres vehicles entrant a l’encreuament.
El programa que s’encarrega de definir aquesta línia d’actuació s’anomena Instrucció 20/TV-110.
Com podem observar en el mateix document, a la pràctica, aquest sistema funciona activant una senyalització lluminosa de la via o fins i tot acústica (si el teu vehicle té comunicació telemàtica amb la infraestructura viària) en funció de l’activitat que registrin uns sensors ubicats a la zona. Aquests sensors s’encarreguen de recollir dades relatives al trànsit i a la circulació, a fi de que les senyalitzacions que en rebin els usuaris es corresponguin, en temps real, amb que cal extremar les precaucions en aquell moment i en aquell punt perquè hi ha un altre vehicle aprop.
És evident que la innovació que comporta el fet de que les senyalitzacions ens avisin en temps real de la presència d’altres vehicles, facilitarà que els usuaris les tinguem més en compte. No és la mateixa l’atenció que prestem en veure una senyalització estàtica que estem acostumats a passar sense problemes, a veure’n una que s’activa per avisar-nos de que hi ha un perill real a la intersecció. I és que els perills poden ser poc freqüents però alhora molt reals a la carretera.
Destacar que, segons proves que s’han anat realitzant amb encreuaments intel·ligents des de l’any 2016, la seva eficàcia ha resultat ser més positiva del que es preveia, aconseguint reduir els accidents amb víctimes en les seves zones un 65%, un 83% els ferits greus i un 67% les víctimes mortals.
No ens costa que a Catalunya s’hagin fet proves amb aquest sistema, però esperem que ben aviat el puguem gaudir, ja que ens sembla una iniciativa molt positiva i que aporta una eficàcia molt alta al respecte de la sinistralitat del nostre col·lectiu.