Un escrit elaborat en base a les dades i informació publicades pel Servei Català de Trànsit.

El Servei Català de Trànsit ha iniciat una campanya de prevenció dirigida als motoristes, a través de la qual es controlarà l’ús del casc, les infraccions de les normes de circulació i les condicions tècniques de la moto, entre altres mesures previstes.

Si bé aquest any les xifres d’accidentalitat són més baixes que les de l’any anterior per causa de les restriccions de circulació per la Covid-19, fins ahir 21 de juliol registràvem 10 motoristes morts i 102 de ferits de gravetat a la xarxa viària interurbana, mentre que en el mateix període de l’any 2019 n’hi va haver 27 que van morir i 169 van resultar ferits greus. Segueixen sent xifres altíssimes, sobretot tenint en compte que últimament han tingut lloc diversos accidents amb conseqüències de gravetat amb motoristes implicats. Concretament el col·lectiu va patir un pic de sinistralitat el cap de setmana del 3 al 5 de juliol, en que van morir 3 motoristes.

El perfil de l’accidentalitat

Si fem una ullada a les característiques que es van repetint al llarg dels anys en els accidents de trànsit amb motos implicades podem treure una sèrie de conclusions. El Servei Català de Trànsit ha analitzat la sinistralitat dels motoristes en els últims 5 anys, i n’han extret cinc elements característics que destaquen en els accidents amb ferits greus i morts:

  1. En carretera: el 60% dels sinistres mortals en moto tenen lloc en zona interurbana.
  2. Edat de 25 a 54 anys: aquesta franja d’edat esdevé dues terceres parts del total de les víctimes greus en moto a la carretera.
  3. Homes: són el 86% del total de motoristes morts i ferit greus en carretera i el 80% en ciutat.
  4. Franja de tarda: malgrat que els matins de dissabte i diumenge acumulen un 22% del total de morts o ferits de gravetat, la franja de la tarda acumula més víctimes en carretera. Les tardes de divendres, dissabte i diumenge mostren una accidentalitat més elevada que la resta de tardes de la setmana.
  5. Amb bon temps: entre maig i octubre es produeix un augment de víctimes en aquest col·lectiu en carretera, quan la meteorologia és més favorable a l’ús de la moto.

Degut a que ja estem a l’estiu i realitzem una gran quantitat de desplaçaments de curta i llarga distància, i atenent a que portem força temps tancats a casa, des del Servei Català de Trànsit insisteixen en que evitem relaxar-nos o confiar-nos durant els desplaçaments d’oci. El seu director Juli Gendrau, durant la presentació de la Formació 3.0 per a motoristes, va comentar que “després del confinament, hi ha moltes ganes d’anar en moto, però venim de moltes setmanes en què hi havia una falsa sensació de seguretat perquè hi havia menys trànsit i ara aquest s’està recuperant i cal estar més atents”.

Dit tot plegat, motoristes, només ens queda obrir gas en pro de la vida, de la passió, de l’aire i del present, fent gala més que mai, per nosaltres i pels nostres, d’una màxima diligència en concentració, destresa i rigor en la nostra conducció.

Tots ells són trets de marcat perfil motorista, i sabem que ja els duem ben endins. Però toca tenir-los més present que mai, no ens confiem.

V’s!