El Servei Català de Trànsit i Anesdor posen en marxa la 7a edició del programa Formació 3.0

Aquesta acció formativa té com a objectiu millorar la seguretat viària dels motoristes, que enguany representen el 45% del total de víctimes mortals en accidents de trànsit a la xarxa viària interurbana catalana

Aquest 2021, s’han programat vint-i-cinc sessions entre els mesos de maig i octubre repartides en disset municipis

Aquest cap de setmana arrenca la setena edició del programa Formació 3.0, una acció formativa organitzada pel Servei Català de Trànsit (SCT) i ANESDOR (Associació  Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes) que s’adreça als conductors de motocicletes que vulguin millorar la seva tècnica de conducció, augmentant alhora la seva seguretat. Aquesta formació, que té el suport i col·laboració dels Mossos d’Esquadra tant per al desenvolupament de la sessió formativa com per a la localització de l’espai adequat, ha comptat ja amb la participació de més de 2.000 usuaris de motocicleta.

Les vint-i-cinc sessions previstes per aquesta nova edició de la Formació 3.0 s’allargaran fins al mes d’octubre i es desplegaran en carreteres obertes de  les quatre demarcacions catalanes. Les vies escollides per fer aquesta formació són freqüentades per motoristes durant el cap de setmana i registren un cert risc d’accidentalitat.

Les dues primeres sessions tindran lloc el dissabte, 8 de maig, i diumenge 9, de 10.30 h a 14.30 h a la Llosa del Cavall (Lleida). En concret, a les carreteres LV-4241 i C-462, respectivament. Els conductors de moto interessats a participar-hi poden inscriure’s per internet en aquest enllaç.

Els motoristes que vulguin realitzar aquesta activitat formativa, que és de caràcter gratuït, faran un recorregut amb la seva motocicleta d’uns quinze minuts, acompanyats i enregistrats pels instructors de la formació. Finalitzats els recorreguts, es visualitzaran les imatges i es comentaran els detalls que puguin millorar la conducció del motorista per tal de garantir al màxim la seva seguretat. Quan s’acaba l’activitat, l’interessat rebrà la gravació i un full amb deu punts sobre l’estat tècnic de la motocicleta.

Sinistralitat dels motoristes

La posada en marxa de la nova edició del programa Formació 3.0 coincideix amb una situació d’elevada sinistralitat mortal dels usuaris dels vehicles de dues rodes. Enguany, fins al 6 de maig, el 45% dels morts en accidents de trànsit a les carreteres i autopistes catalanes han estat motoristes; en concret, 13 de les 29 víctimes mortals registrades aquest 2021. En comparació amb el mateix període de l’any passat, la xifra s’ha més que triplicat, ja que havien perdut la vida 4 motoristes i representaven l’11% de la sinistralitat mortal.

L’SCT considera prioritària la reducció de morts i ferits greus en el col·lectiu de motoristes i és en aquest marc que s’ofereix aquest programa de formació contínua, pràctica i gratuïta. La Formació 3.0 se suma actualment a altres accions preventives de l’SCT per reduir la sinistralitat entre els usuaris de motocicletes i ciclomotors com:

  • Controls PREMOT a càrrec dels Mossos d’Esquadra i coordinació de campanyes periòdiques de vigilància per part d’aquest cos i de les Policies Locals per vetllar per la seguretat dels motoristes. A peu de carretera i carrer es vigilen els motoristes com a infractors, però també com a possibles víctimes de conductes de risc dels conductors de la resta de vehicles.
  • Difusió a través de les xarxes socials de missatges de conscienciació. Recentment s’ha posat en marxa a través del compte @transit de Twitter la campanya digital Arrisca’t a no córrer cap riscla qual incideix en missatges, acompanyats de vídeos i imatges, dirigits als usuaris de motocicleta amb la intenció d’augmentar la seva seguretat i de reduir la seva sinistralitat.
  • Prova pilot de senyalització de revolts potencialment perillosos per als motoristes a la carretera BV-2115 a Castellet i la Gornal, que s’ha realitzat conjuntament amb el Departament de Territori i Sostenibilitat.
  • També cal afegir entre les mesures de caràcter preventiu en l’àmbit dels vehicles de dues rodes, els convenis amb els ajuntaments per a parcs infantils de trànsit amb ciclomotors.

Convé destacar que davant l’increment de la sinistralitat mortal del col·lectiu de motoristes i coincidint amb la fi de les restriccions de mobilitat comarcal i l’arribada del bon temps, època en que augmenta l’accidentalitat, l’SCT insisteix en apel·lar a la responsabilitat compartida i a la necessitat d’una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable de la mobilitat.

Motoristes, comentar-vos també que al nostre fòrum hi ha un fil per si voleu organitzar-vos amb més companys per assistir-hi. Lamentablement l’accidentalitat del nostre col·lectiu segueix sent un tema pendent a les nostres carreteres, i tot i que bona part de la culpa la té la infraestructura viària i el comportament dels altres conductors, us encoratgem molt a realitzar aquestes formacions, que ens permetran guanyar terreny al risc de patir accidents. Sovint el que marca la diferència entre prendre mal o no són petits riscos o detalls, i aquests es poden minimitzar o corregir amb una bona formació.