El Servei Català de Trànsit (SCT) s’adhereix a partir d’avui a la VI Setmana Mundial de les Nacions Unides de Seguretat Viària, que se celebra del 17 al 23 de maig. Sota el lema Streets for Life #love30aquesta acció de consciencio viària global se centra en la reducció de la velocitat a pobles i ciutats a 30 km/h, com a límit òptim per una convivència segura en l’espai públic.

Per això s’ha posat en marxa una campanya mundial sota l’etiqueta #love30 amb la qual es vol promoure que s’estableixin limitacions de velocitat baixes als carrers de tot el món per tal que siguin espais saludables, ecològics i adequats per compartir. L’SCT s’hi suma i al llarg d’aquesta setmana a les xarxes socials a través del compte @transit publicarà missatges sobre els beneficis de la pacificació del trànsit urbà i de les #ciutats30.

Aquesta acció coincideix aquí a Catalunya amb l’entrada en vigor dels nous límits de velocitat urbans el passat 11 de maig. La reforma ha implantat una velocitat genèrica a 30 km/h a tots els municipis, ja que la majoria de carrers són d’un carril per sentit. Des de l’SCT es valora molt positivament la posada en marxa d’aquesta reducció dels límits atès que ajudarà a salvar vides i a fer dels carrers uns espais viaris més amables i segurs.

A més, aquesta mesura va en consonància amb el que recull el Pacte Nacional per la mobilitat segura i sostenible 2021-2030 de possibilitar una convivència entre les diferents persones usuàries de la via pública i de reduir la contaminació atmosfèrica i el soroll pacificant els entorns urbans i prioritzant la mobilitat a menys velocitat i no motoritzada.

Convé destacar també que en aquesta línia de treball de pacificació del trànsit i de reduir els efectes de la mobilitat urbana motoritzada, l’SCT va iniciar fa quinze anys un canal de suport als municipis per a l’elaboració de plans locals de seguretat viària (PLSV). L’objectiu d’aquests plans és avançar en la millora de la seguretat viària i sobretot protegir els usuaris de la via més vulnerables, donant resposta als reptes que generen les noves formes de mobilitat. Aquest 2021 està previst que s’elaborin més d’una desena de PLSV que se sumaran als 266 ja existents, i també es realitzaran treballs tècnics que abordaran precisament la pacificació del trànsit urbà amb una dotzena de municipis.

I per què a 30 km/hora?

La reducció de la velocitat té un impacte significatiu en la sinistralitat, tant pel que fa al nombre d’accidents com en la gravetat de les lesions de les persones que els pateixen. Això és especialment rellevant dins de població, on la gran majoria de víctimes són usuaris vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes, conductors de VMP i motoristes.

El fet de fixar el límit a 30 km/h redueix en un 80% el perill de morir atropellat, ja que si un vehicle que circula a aquesta velocitat impacta contra un vianant, el risc que la persona mori és del 10%, mentre que si el mateix vehicle va a 50 km/h el risc s’eleva fins al 90%.

A més, amb aquesta limitació es redueix a la meitat la distància necessària per aturar el vehicle, fet que comporta més seguretat viària. Així mateix, la reducció de la velocitat també té altres efectes: menys soroll ambiental, nivells de contaminació més baixos i menys congestió, així com una millora de la convivència entre els diferents usuaris i el foment de l’ús de mitjans de transport més actius i saludables.