A a casa, després de realitzar l’edició d’enguany de la Rodibook Rookies per primera vegada. Primera vegada quefeia la Rodibook i molt content !!
Primer de tot, salutacions als companys de ruta que varem coincidir a la Rodibook i que varem decidir de rodar plegats la Rodibook Rookies. L’únic que va haver de rodar sol, va ser en @1nanu , que feia la Rodibook Pro ( Antoni Machote !!!)
En segon lloc, vull donar les gràcies a tots i totes les persones que han format part de l’organització de la Rodibook a tots els nivells i, com no, del fantàstic suport a través del mail i del telèfon (si gent, trucades i tot !!) que he rebut tant d’en Jordi Esteve, organitzador de l’event, com d’en Marc Invernon, organitzador de l’event que es va preocupar d’ajudar-me en el tema de l’aplicació.
Sou collonuts i això s’ha de dir: heu fet que la meva primera vegada sigui tan bona, que si puc, repetiré !
I ara aniré per la crònica !
Tot té un inici…
Com tot (o moltes vegades), conèixer i estar al cas dels events moteros de casa nostra, a Catalunya, no sempre venen llegint forums,o revistes, no…. La primera vegada que escoltava la paraula “Rodibook” va ser en el sopar pre Cromride que es va fer a Girona el divendres avans de la prova. Erem un quants, jo no hi participava, però tenia ganes de conèixer companys del forum que si que ho feien…. Lo del sopar, s’ha de tornar a repetir, gent !!!
Bé, el cas és que quant ens acomiadavem, després de fer la foto de rigor, en @Serra i en @Ray Fields Rider vaen comentar alguna cosa de “al setembre la fem, i estem buscant hotel pel cap de setmana”. Lógicament, volia saber a on anaven i què farien. “La Rodibook, noi. No fotis que no saps què és?” I aquí ja vaig començar a entendre que no només de gps, google maps i les anotacions hi viuen els moteros, noooo…. Ingenu de mi i novell encara, havia descobert una nova forma de seguir un track en un event motero: el roadbook !!!
Roadbooks en paper…. en ple mon digital? Deu ser conya, oi?
Doncs aquí va començar la meva particular contra rellotge per poder participar a la Rodibook Rookies de l’edició del 2021. Dic contra rellotge perquè a part de començar a buscar videos al youtube de gent explicant què era un roadbook, com fer-los servir o què volien dir les indicacions, també vaig endinsar en el tema de com crear-los digitalment (amb un ordinador, i un arxiu gpx) i com fer un soport pel roadbook (en aquest cas, per una tablet).
Jo en particular, tenia la fixació de no fer servir el rotlle de paper del roadbook i fer servir, en el seu lloc, un suport digital: una tablet i un arxiu pdf. I va ser així que vaig obrir un fil explicant com vaig trobar una manera de fer un roadbook digital (un arxiu pdf) casolà però efectiu (https://motoristes.cat/forum/threads/iniciació-al-roadbook-android.1684/). Tenia clar la idea de dedicar temps exclussiu per fer el meu arxiu al arribar a Viella per fer ús de l’apk que ja us vaig comentar (Piste Roadbook Reader).
Com suposo que haureu vist, també vaig obrir un fil específic de la Rodibook 2021 (https://motoristes.cat/forum/threads/rodibook-2021.1659/) per tenir un lloc on trobar-nos i organitzar-nos els forers que hi participavem i així tenir un canal per on parlar del event. També es va crear un grup de wasap (I love that way, baby !!)
D’aquest grup de wasap s’extreuen part de les fotos que comparteixo amb tots vosaltres. Gràcies per deixar-m’ho fer !!
La previsió del temps, dolenta…
Ja us podeu imaginar que, a part de les conyes i tal, pel wasap hi havia un tema que predominava casi des de 2 setmanes abans de la Rodibook: la previsió del temps a Vielha… A una setmana vista, tot el cap de setmana (divendres, dissabte i diumenge) tocava pluja, pluja i tempesta, i més pluja… Just el temps que no vols tenir quant saps que tens 548 kms per endavant en la Rodibook Rookies…
Comentaris de compra de polaines, guants impermeables o goretex, impermeables… Semblava que la Rodibook, a més d’exigir-nos el call a les posaderes, ens demanava un altre cost afegit: roba o complements per a pluja… I si no plou, o plou poc? Cal anar preparat com un pro? D’impermeable, el conjunt de jaqueta i pantaló, ja en tenia, casi que des del principi de tenir moto (aquesta roba sí que està més que amortitzada: 8 anyets i forces usos).
Però, perquè no dir-ho…. sempre que s’han de gastar calers, jo m’ho miro força: quantes vegades has de fer servir uns guants goretex i unes polaines fins que les amortitzis? Parlem de guants goretex amb folre interior pel fred, cap a 125€ de mitja, i res de marca hiperreconeguda. Les polaines, d’Acerbis i plàstic merdeta i pur, 21’8€…
Mmmmm…. i part la benzina?
Bé, cadascú va triar la seva pròpia opció. Jo vaig anar per la via ràpida i vaig comprar unes manoples de plàstic per 7’5€ per posar a sobre dels guants i pels peus….bé, vaig tirar pel dret i vaig posar a la bossa un paquet de bossetes petites d’escombreries, d’aquelles amb la tira que tanca la bossa… Tu, una cosa que sempre ha anat bé, per un moment puntual jo consideraba que em faria el servei.
I apa, així, mig dessitjant que la pluja no fos el temps predominant durant la ruta, varem sortir la dona i jo cap a Viella a les 11’00 hores del matí, carregats amb 3 maletes plenes a petar i la bossa de 20 lt sobredepòssit fins a dalt. Aclarir que només la roba de pluja i abric ocupava una maleta… lo altre, menjar, beure i roba de “persona normal no motoritzada” !! Jajajajaja !!
I la pluja?
Doncs ens va trobar fent una parada tècnica per fer un mos a la Pobla de Segur, asseguts a un banc just on hi ha el pont que passa el riu, cap a les 14’20 hores. I varem enfilar cap al Pont de Suert amb una pluja de gota gruixuda però no gaire intensa, on va parar de cop i que varem agrair. Des d’allà i fins a Viella, una mica de cel tapat i prou.
EL REPTE DE LA NOVA APLICACIÓ PER A FER EL RECORREGUT
Pels que heu seguit el fil de la Rodibook, sabreu que aquest any i com a primicia, l’organització de la Rodibook va decidir d’incloure un nou sistema per a realitzar la proba SENSE el rotlle del roadbook, tot fent servir una apliació EXCLUSIVAMENT per dispositius android de pantalles de 7″ o més grans. I clar, jo hem vaig dir “aquesta és la meva”: m’estalviava de fer les fotos, crear el pdf i moure’l a la tablet. Una estona llargota, ja us ho podeu imaginar !! L’única cosa que es demanava era fer un pagament extra de 5€ per fer ús de l’app… Bé, tota la feina feixuga s’ho valia, i tenir temps per acomodar-nos i preparar roba i accesoris el divendres en arribar a Viella, tot per fer la ruta de l’endemà dissabte.
De seguida es van iniciar els contactes amb l’organització (Jordi Esteve) per a conèixer més detalls sobre l’app, com funcionava, requisists del sistema… totes aquestes cosetes que es necessiten saber i que fan possible que les apps funcionin bé als dispositius…L’únic requisit era que fos una tablet amb sistema ANDROID (de moment no hi ha res per IOS, sorry) i, per tema de poder llegir bé, mínim de 7″. Però resulta que això no era així, o no del tot.
Els problemes van iniciar quant el 31 d’agost l’organització de la Rodibook va enviar un mail a tots els inscrits per quants participants estaven interessats en fer-la servir i poder així tramitar als desenvolupadors de l’app l’encàrrec i fer el traçat per a l’event. Vaig descarregar l’apk al meu telf per guardar-la i tenir còpia per la tablet i, sense voler (de veritat, malpensats !!!), vaig instalar-la…. i funcionava molt bé, amb el codi QR del traçat de proba que havien enviat juntament amb el mail… Sorprenent, funcionava, i ho dic més que res perquè totes les informacions que ens havien dit des de l’organització, indicaven que l’apk NO podria instalar-se en un telèfon mobil.
I de quin problema parlo, doncs?
Doncs resulta que NO totes les tablets androids de més de 7″ són compatibles. I la meva no ho era !!
Imagineu: durant un mes de probes i rumiant com fabricant-me un suport per una tablet de 10″ per a que pogués aguantar unes 13 hores de recorregut muntada al manillar de la moto… i ara no va això? Què és el que passa?
Vaig enviar un mail a en Jordi Esteve exposant el meu problema, i de seguida em va posar en contacte amb en Marc Invernon. En 24 hores ja estàvem en contacte !! Tracte directe, de tu a tu, i per telèfon… quin gust !!
El cas és que li vaig enviar un mail amb captures i fotos del errors de l’app. Em va dir que desconeixien totalment el mon digital i que en la idea de fer un suport digital del track, mai van imaginar que hi haguessin tantes coses a tenir en compte… El seu consell va ser que anés el divendres al seu stand amb la tablet i el meu telèfon i llavors valorariem què fer.
El dijous 2 de setembre ja em van exposar que el plan A era anar amb tablet amb la seva app, el plan B era que portés el mobil amb l’app i el plan C era entregar-me l’arxiu pdf del track per a poder obrir-lo amb una altra apk (que ja comento al fil del roadbook digital que vaig fer). Bé, tenia opcions, i totes eren en format digital, tal i com jo dessitjava fer la Rodibook !!
I així va ser que el divendres 3 de setembre, cap a les 17’20 de la tarda i en persona, en Marc Invernon em va atendre: “Tu ets en @Nikokaos? Ostres, he parlat més amb tu en 2 dies que amb la meva mare en tota la setmana !! Jajajajaja!! ” Un tiu collonut, en Marc, de veritat !!
Em va explicar què podria ser la falla: resulta que els desenvolupadors de l’app van fer saber, un cop que els van informar dels errors amb l’app que tenien uns quants inscrits, que SI QUE HI HAVIA UNS MÍNIMS, uns requisits a tenir en compte:
– per enguany, mínim necessitava sistema android 7 original: obtenir el sistema android 7 amb actualitzacions no feia compatible 100% l’app a les tablets;
– la gestió de la ram de versions d’android de 7 en amunt, i el fet de tenir una memòria RAM major que els 1’5Gb de la meva, feia possible que l’app funcionés amb normalitat tot i que la tablet ja tingués uns anyets…
En Marc en va comentar que només 32 inscrits dels 1200 de totes les categories havien decidit de probar l’app i fer la Rodibook en format digital. Amb el “fracàs” de compatibilitat que va sorgir (no només vaig tenir problemes jo), van decidir de fer-nos servir de conillets d’indies per determinar funcionalitat i recollida de dades, així com determinar límits de velocitat a respectar per no quedar descalificat o sense diploma… en un futur. Sí, en les futures edicions sembla que l’app estarà present i conviurà amb el rotlle de paper per a realitzar un control dels inscrits més acurat: qui vulgui tot en l’app o qui vulgui rotlle de paper + app de trip master.
Tornant al meu cas: varem comprobar que l’app no era estable a la meva tablet, finalment, em varen autoritzar a fer ús de l’app amb el meu telèfon de 6’4″. I de franc !!
DIVENDRES 3 DE SETEMBRE: SOPAR PRE RODIBOOK
Com no podia ser d’una altra forma, varem quedar per sopar a Vielha tots els del grup de wasap i del forum. Realment ens varem veure ben poquet, ja que tothom treballava el divendres i l’hora d’arribada a Vielha no va ser conjunta. El cas és que varem fer un bocates i unes cervesses a la nostra salut i varem riure un xic, lo just per descarregar nervis i afrontar el repte de la ruta de l’endemà.
DISSABTE 4 DE SETEMBRE, LA RUTA
Sempre hi ha la prèvia, oi?
Amb nervis i encara adormits, fem el primer cafè a l’apartament on hi estava amb la meva dona. Només hi estavem els de la Rookies perquè @1nanu estava a la linia de sortida just quan nosaltres estavem asseguts amb un cafè de càpsula que, pel que sembla, era la millor oferta que hi havia a aquella hora… Això sí, podiem celebrar que avui ens esperaba UN MAGNÍFIC DIA DE SOL A LA MUNTANYA !!! OEEEEEEEEE !!
Inici de la Rodibook
Un cop al parking on es feia la sortida, i 20 minuts abans de la sortida per grupets de 3 cada 30″, ens varen entregar un gps que haviem de portar durant tot el recorregut. Totalment nou per a mi. Però en qualsevol cas, donava certa tranquilitat que sapiguessin on et trobaves en cas d’accident, per exemple. Afegiré que no hi vaig pensar en que el portava fins que, a l’arribada, me’l varen demanar. No, no era un regal…. jajajajajaja!!!
El que si que ens varen donar va ser una bossa de nylon que contenia el menjar per a fer la ruta:
+ una bossa amb l’esmortar, que contenia un entrepà amb pà de llavors i embotit, una poma, suc de fruita i dues cookies de xocolata.
+ una bossa amb el dinar, que estava compost per dos tàpers biodegradables, un actimel i una ampolleta d’aigua de 50 cl. A un tàper hi havia una amanida d’arròs amb picada de ceba, pebrot i alguna cosa més. A l’altre, hi havia 3 empanadilles de carn i un grapat de patates amanides estil alemany.
La sortida, per la Rodibook Rookies es va endarrerir una mica. En el nostre cas, hem comptabilitzat entre 15 i 22 minuts de demora de l’hora en que cada un de nosaltres havia de sortir (ens van enviar un mail amb el dorsal i hora de sortida, individual i per dorsal). Tampoc esperava exactitud suissa, però potser 20 minuts afegits als 20 minuts que s’havia d’estar abans, es van fer un xic llargs.
També afegiré que l’ordre de sortida NO va ser tampoc en ordre exacte per dorsal, tal i com en Jordi Esteve ens havia dit que seria, via mail. Va pasar exactament com a la Motovolta: alguns es van posar a la filera quan encara no els hi tocava, però val a dir que tampoc ningú de l’organització els hi va dir res. Nosaltres varem esperar el nostre torn de sortida, esperant que el de davant de la cua sortís… De saber-ho, haguessim sortit en grup tots els que fèiem la Rookies. Al no saber-ho, no varem sortir seguits tots 6 riders… mala sort…. o no !! Jajajajaja !!!
La ruta !!!
Sorprenentment, pels gairebé 550 kms de ruta, hi havia ‘només’ sis punts de control. No sè perquè, però esperaba potser un parell més per tenir més afinada la ruta i evitar que alguns fessin retalls… En tot cas, el que sí vaig notar és que el primer punt de control el vaig trobar lluny, potser més que en kilòmetres, en el temps que hi vaig creure que hi havia fins a la següent. Els altres no els hi vaig trobar pas tant separats els uns dels altres, però.
La sortida des de Vielha ens va portar cap al port de la Bonaigua, direcció Sort (per secundàries), i després enfilar cap a la Seu d’Urgell per fer lentrada a Andorra. Tot i això, varem decidir de quedar a una benzinera a uns 66 km de la sortida de Vielha, per esmortzar i repostar benzina. La gana no va faltar !!
Un cop a Andorra, varem fer les collades d’Ordino i de la Gallina. La veritat és que són carreteres ben ratoneres que vaig gaudir, però que compartiem amb forces ciclistes i s’havia de tenir una mica de cura perquè no savies on et trobaries un de cara o un pujant rera un revolt.
Després de fer l’afamat cim ciclista, que estaba a petar de riders com nosaltres, varem decidir de seguir la ruta per trobar un parc amb bancs i poder seure ‘bé’ i dinar. I vet aquí que varem trobar un lloc millor: amb vistes, amb sol i tot per nosaltres !!! Gent, erem l’enveja de tothom que hi passava, no feien més que pitar-nos al passar al costat nostre !!!
40 minuts després d’entaular-nos (deu ni do com passa el temps quan menjes i xerres de qualsevol tema en bona companyia…), varem reanudar la ruta, ara ja una mica més a la idea: haviem de recuperar un xic del temps dels àpats !!!
Baixant d’Andorra, ens varem acostar fins el Punt de Control que hi havia al Museo de la Moto de Basella. Paradeta de 30 minutets, amb xerrada inclosa d’un amant de la Yamaha Fazer que anava en cotxe i que, sense voler, li barrava el pas… Dona gust trobar moteros que miren amb nostàlgia una moto que tenen però donen poc ús, al tenir una altra tipus trail…. sí, deixa de banda la FZ6 per una trail? Heretgiaaaaaa !!! Jajajajaja !!!
En resum, un dia de ruta per gaudir de la carretera, de moter@s, del temps i de la bona companyia amb qui rodava !!!
Així doncs, i com a resenya del recorregut, tot es va fer per asfalt, i de tota mena: nou i sense pintar, en bon estat, vell i lluent, trencat, sense asfaltar… i pista de portlant per els trams de muntanya d’us més privat. Realment es podia rodar força ràpid per quasi totes les carreteres, ja que el trànsit era força escàs i inusual, i molt divertit. Vaig trobar que va resultar una combinació de carreteres secundàries de curves, d’amples i serpenteants per obrir gas força encertada. I ara arriba el però: al igual que en altres events que he participat, els camins amb grava, gravilla, no pavimentats o molt trecants m’han fet patir i inclús caure. Ja ho vaig fer a la Motovolta, i a la Rodibook també, en un tram de 22 kms que voreja l’embals de Rialp.
Sí, la Yamaha FZ6 i les rodes estrictament d’asfalt, juntament amb l’escàs recorregut de les suspensions i amortidor que munta, no acaben de portar-se bé en aquests terrenys. Potser la falta d’experiència en aquest tipus de camins, ja que no hi solo rodar mai, i un descuit al agafar un revolt en 2a, van fer la resta. Ja a la Motovolta em va quedar força clar que el mon trail i el seu concepte s’ha anat instaurant, mica en mica, en tots els events d’aquests tipus.
Potser em falta descobrir encara un event 100% asfàltic, però també he de dir que les contrades per on passen aquests recorreguts valen la pena de veure, tot i que sigui de pasada i amb mal de cul, al cim de la moto.
Sens dubte, un traçat per la Val d’Aran i per Andorra que, pels que no hem fet cap ruta per allà, no et deixa indiferent i et fa buscar i preguntar quines rutes i llocs no hi eren a la Rodibook del 2021… Potser hi seran al 2022 !!
I mirant cap el futur, en previsió de participar en més events d’aquest caire, i per gaudir d’una posició menys sport, de vegades penso…..
M’hauré de comprar un VStrom 650 de 5a mà només per fer aquestes rutes?
O Haurè de possar rodes de tacos i suspensions de la Super Teneré a la Fazer?
El que està clar és que Catalunya té una orografia ben maca si el que t’agrada és curvejar, ho facis amb la moto que ho facis !!
On ens trobarem el proper cop?
Espero que sigui al cim de la moto i gaudint dels kms i kms que tinguem per bo decicit de fer !!
I, finalment, aconseguim l’objectiu !!!
Per acabar d’immortalitzar la ruta de la Rodibook, aquí us deixo les fotos d’arribada a Vielha !!!
Després de pasar tot un dia al cim de la moto, arribem a Vielha cap a les 21’15 hores, però encara no hem acabat… Falta fer la cua pel foto finish, i recollir el diploma acreditatiu de Rodibook completada… Crec recordar que varen ser uns 35 minuts fins arribar el moment de fer-nos la foto.
Nosaltres varem preferir fer 2 fotos on hi sortim 3 + 3 riders… Faltarà editar aquest missatge quan tinguem les fotos que ens faci arribar la Rodibook.
Però sempre és millor acabar igual o millor que varem començar !!!
Sí, sí, sí !!!
Pensàveu que un cop feta l’arribada, feta la foto finish i recollir el diploma, ja haviem fet prou? De debó?
Doncs no va ser que varem començar la gresca de la Rodibook amb un sopar pre Rodibook? Doncs ara feia falta tancar la barraca amb un sopar POST RODIBOOK !!!!
I diumenge 5 de setembre, va acabar l’aventura de la Rodibook amb la tornada a casa…. Una altra ruta, però aquest cop fent-la per La Molina…. Us sona la collada de Toses? Doncs això, unes quantes curves abans de tancar la moto al garatge de casa, avaluar danys i descarregar tot l’equipatge…. Per tornar a preparar el viatge a Mallorca en ferry i amb la moto !!
Però això serà ja una altra història per explicar un altre dia !!