L’SCT i la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra posen en marxa un pla d’accions conjuntes per reduir la sinistralitat a les carreteres

Es volen enfocar les accions principalment a la protecció dels col·lectius més vulnerables (vianants, motoristes i ciclistes) i a la millora de la mobilitat; incrementar els controls en les vies on es concentren la majoria d’accidents greus i mortals: AP-7, C-14, C-16, C-32, C-31 i N-II.

Nota de premsa del SCT

Mossos inicia un pla de patrullatge integral com a mesura de xoc davant l’augment de víctimes mortals.

El Servei Català de Trànsit i la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra activen a partir del proper dilluns 9 de maig un pla d’accions conjuntes, com a mesura de xoc per donar resposta a l’increment d’accidents amb víctimes mortals d’aquestes darreres setmanes. Les dades registrades acumulades durant el primer quadrimestre d’aquest any, presenten valors d’increment significatius respecte a l’any anterior.

Aquest augment de la sinistralitat coincideix amb l’increment del trànsit motivat pel començament del bons temps, no només per les operacions de sortida i tornada dels ponts, sinó de forma general en totes aquelles vies de comunicació que apropen els ciutadans a les zones lúdiques i/o turístiques.

Des que s’han aixecat les restriccions motivades per l’aparició de la COVID, s’han disparat els desplaçaments i, amb ells, la mortalitat. Aquest abril ha concentrat el 41,8% de les víctimes mortals que hi ha hagut als quatre primers mesos de l’any.

De fet, aquest cap de setmana ja hi ha prevista una intensificació de la presència policial a tot el país, així com una intensificació dels vols d’informació, vigilància i control per part dels mitjans aeris i dels equips mòbils de l’SCT, així com la instal·lació de radars en línia i la difusió de consells de seguretat en els panells de missatge variable. També es reforçarà els missatges per xarxes socials sobre conducció segura, amb l’objectiu de reduir els comportaments de risc tot apel·lant a la responsabilitat de les conductores i els conductors.


La infracció del conductor i les distraccions són les principals causes dels accidents

Segons el tipus d’accident, la sortida de via (26%) és l’accident majoritari, seguit de la col·lisió frontal (17%).

La infracció del conductor/a (26%) i el factor que pot afectar l’atenció (24%) són les causes d’accident que més s’han registrat.

Per tipus de vehicle, el turisme (36%) és el que més ha participat en accidents mortals i greus, seguit de la motocicleta (32%).

En relació a la franja horària, la majoria d’accidents es donen a la tarda (45%) i en cap de setmana: dissabte (27%), diumenge (17%) i divendres (16%).

Pel que fa a les víctimes mortals i ferides greus, el 73% eren homes i el 27% eren dones; el 27% tenien entre 51 i 65 anys i el 20% estaven a la franja d’edat dels 18 als 30 anys.

La via que registra més accidents greus o mortals és l’AP-7 (amb un total de 18 accidents amb 26 víctimes mortals o greus), seguida per la C-32, la C-31, la C-14 i l’N-II (amb 7 accidents cadascuna). Si es tenen en compte les víctimes mortals, l’AP-7, la C-14, la C-16 i la C-32 són les que registren més víctimes.

Pel que fa a col·lectius vulnerables, fins l’abril hi ha 22 víctimes mortals: 10 vianants, 8 motoristes, 3 ciclistes i un conductor de VMP. En els mesos de febrer i març han representat un 43% de les víctimes mortals i en el mes d’abril, el 48%. En el cas dels ferits greus, hi ha 99 víctimes: 71 motoristes, 17 ciclistes i 11 vianants; en els mesos de febrer i març, suposen el 60% i el 55% de les víctimes, mentre que el gener van significar el 44% i a l’abril el 31%.

Cal tenir en compte que a l’AP-7 és on més vianants han estat atropellats (6 morts) i a la C-58, C-32 i l’N-II on més motoristes han resultat ferits greus.

Objectius

Amb totes aquestes dades a la mà, el pla específic per reduir la sinistralitat (que inclou un pla de patrullatge integral) té els objectius següents:

  • Prevenir i reduir els accidents greus i mortals que es produeixin en les vies objecte del pla específic de trànsit 2022, amb especial atenció als accidents de motoristes, ciclistes i vianants, aixecant el nivell d’alerta dels conductors mitjançant la presència policial de trànsit d’alta visualització als principals eixos viaris en les franges i hores de màxima mobilitat (caps de setmana).
  • Aconseguir comportaments més segurs a les carreteres.
  • Reduir els comportaments de risc, prioritzant la detecció de les següents conductes: distraccions, excessos de velocitat, no fer ús dels sistemes de seguretat passiva, drogo-alcoholèmia i controls integrals motoristes (PREMOT)
  • Promoure una mobilitat segura del transport de mercaderies en vehicles pesants i lleugers.

D’aquesta manera, es volen enfocar les accions principalment a la protecció dels col·lectius més vulnerables (vianants, motoristes i ciclistes) i a la millora de la mobilitat; incrementar els controls en les vies on es concentren la majoria d’accidents greus i mortals: AP-7, C-14, C-16, C-32, C-31 i N-II; intensificar els controls de distraccions, excés de velocitat i a motoristes; i fer més visibles les patrulles en les vies amb més accidentalitat: AP-7, demarcació de Barcelona, sobretot a la tarda i en cap de setmana (sortida i retorn de cap de setmana). 

Publicar una resposta

Please enter your comment!
Please enter your name here

Darrers articles

Articles relacionats