La companyia Energica Motor, l’empresa italiana de motocicletes elèctriques que va oferir la seva primera moto de producció el 2013, llançarà la seva línia de models 2023 a l’EICMA de Milà, que tindrà lloc del 10 al 13 de novembre. Tot i que sabem que treuran a la llum diversos models, l’estrella de les novetats de la firma serà la nova Experia, la primera touring elèctrica de la companyia.
? Pneumàtics de moto nous a bon preu! ? Roger, si no els vols muntar tu, te’ls posen a un taller proper ?
? Calcula també un bon preu per l’assegurança de la moto . ? ?
La primera generació de motos d’Energica Motor va comptar amb l’Energica Ego, una motocicleta de tipus racing; l’Energica Eva, una versió naked de l’Ego amb una posició de conducció més còmoda; i l’Energica EsseEsse9, una moto naked d’estil vintage de la firma. Durant 10 anys, la companyia va actualitzar i desenvolupar aquestes tres motocicletes, afegint-hi les variants següents: Ego+, Ego RS, Eva Ribelle, Eva Ribelle RS, EsseEsee9+ i EsseEsse9+ RS.
L’Energica Experia serà el primer model d’una nova generació per a la companyia. Com a rutera de llarga distància, l’Experia esdevindrà un concepte diferent del que ha fet la companyia fins ara. Giampiero Testoni, CTO d’Energica Motor Company, diu que la intenció amb Experia és “crear la primera motocicleta elèctrica ideada específicament per als amants del motociclisme touring”.
Tot i que són moltes les companyies que estan apostant per les motos elèctriques durant els darrers anys, aquestes motos tenen inconvenients evidents, com ara autonomies curtes i la manca d’estacions de recàrrega. Una moto touring elèctrica és un projecte molt ambiciós per la companyia Energica, veurem fins a quin punt es fan un lloc a dins del segment més “kilometrero” del motociclisme. En qualsevol cas, el preu de 30.960 € esdevé un important condicionant per gran part de possibles compradors, per a molts, més condicionant que la pròpia condició elèctrica que la màquina.
Motor i bateria
Una moto sense canvis ni embragatge, sense sorolls d’escapament, sense calor i amb menys vibracions. Tot això són avantatges de les motos elèctriques per damunt de les de combustió interna. Però un motor elèctric ofereix un rendiment comparable? Malgrat la multitud d’avenços de la indústria al respecte d’aquesta nova mobilitat, hi segueixen havent moltes limitacions, que bàsicament guanyen pes amb el cost d’aquestes motoritzacions pels compradors.
L’Experia inclou el nou PMASynRM (Motor de reluctància síncron assistit per imant permanent), que és més lleuger i en una posició més baixa que en altres models de la firma. Energica assegura que la potència màxima del motor és de 75 kW (101 CV) a 7.500 rpm. Comenten que la velocitat màxima de la moto és de 180 km/h, i que accelera de 0 a 100 en menys de 4 segons.
La bateria també és nova i té més capacitat que qualsevol dels altres models de la companyia. Aquesta se situa en un màxim de 22,5 kWh i es carregarà del 0 al 80% en 40 minuts als carregadors de nivell 3. Aquest també és el primer model que utilitza carregadors de nivell 3, tot i que també utilitzarà carregadors de nivell 2 i 1 per a una càrrega més lenta durant la nit.
La gran pregunta quan es tracta d’una moto touring elèctrica és quin tipus d’autonomia ofereix la moto. Energica afirma que l’Experia obtindrà 246 km d’autonomia en conducció combinada ciutat/carretera, o 420 km en conducció urbana. És destacable aquest increment en autonomia, especialment beneficiat per la nova càrrega ràpida de nivell 3 que comentàvem més amunt.
Suspensió i frens
A la part davantera de l’Energica hi ha la suspensió ZF Sachs amb 150 mm de recorregut i precàrrega, d’extensió i compressió ajustables. La suspensió posterior també és ZF Sachs amb 55 mm de recorregut i 150 mm de recorregut de les rodes. L’Experia comptarà amb un disc flotant doble Brembo de 330 mm per al fre davanter i un disc únic Brembo de 240 mm al darrere.
Els pneumàtics Pirelli Scorpion Trail II es munten a rodes d’alumini de 17 polzades. L’alçada del seient és de 847 mm i el pes de l’Experia és de 260 kg.
L’Experia també comptarà amb ajudes electròniques com el control de creuer, sis nivells de control de tracció i quatre modes de conducció: Eco, Urban, Rain i Sport. Hi ha dos ports USB al tauler i dos en un compartiment d’emmagatzematge impermeable.
En honor a la seva vocació touring, l’edició de llançament d’Experia (Launch Edition) inclou maletes laterals dures i un bagul superior amb una capacitat total de 112 litres d’emmagatzematge.
Val la pena l’Experia Energica?
És evident que la companyia es dedica a ampliar els horitzons de les motos elèctriques. Tot i que alguns podrien pensar que encara no és del tot interessant intentar que una moto elèctrica touring valgui la pena, especialment pel preu d’aquest tipus de motos, la tecnologia avança bastant ràpid, i amb aquesta, esperem que els preus també vagin baixant.