Crònica 100Colls 2023

0
9

Una crònica de @mr_pointer

Molt bones gent d’avui i de demà 😉 Vull compartir la meva fenomenal experiència fent el ral·li mototurístic 100Colls de 2023, amb la intenció que pugui servir a les persones que en futurs anys vulguin fer-lo, i a més a més, també em serveix com a record!

La 100Colls és llarga i dura, però l’aspecte que destacaria és la seva complexitat. Cal una planificació prèvia important, i l’execució no és pas fàcil, perquè hi ha força trams desconeguts i per tant amb tracks amb possibles errors i que cal anar rectificant en el decurs de la prova.

Planificació

Aquest ral·li comença setmanes abans, quan reps al domicili un plànol de Catalunya amb els “gomets” de 100 colls marcats al mapa, sense coordenades geogràfiques, només amb el nom del coll, el codi de carretera (si en té) i la població més propera. Llavors, cal dissenyar una ruta per a cadascuna de les tres jornades, de 9h pel divendres (13:00 – 22:00), de 15h pel dissabte (7:00 – 22:00) i de 6h pel diumenge (7:00 – 13:00). La sortida del divendres es pot triar, i l’arribada ha de ser a l’hotel Món Sant Benet de Sant Fruitós del Bages, que és el lloc on es celebra la cloenda..

No és pas fàcil dissenyar les rutes per passar pel màxim de colls possible que atorguin la millor puntuació (cada coll té una puntuació diferent). Cal tenir també molt present el temps disponible en cada jornada. També trobem dificultat per ubicar alguns colls, pels quals vaig haver de recórrer al mapa cartogràfic de Catalunya (https://www.icgc.cat). Cal fer diverses revisions per ajustar-se a les estratègies i objectius, tant logístiques com de punts, i al meu cas de km, ja que en el Trofeu Català de Mototurisme (TCM), aquest ral·li puntua triple (3 jornades), i la puntuació és d’acord amb els km de cada ruta (fins a 350, entre 350 i 750, i més de 750). Vaig dissenyar les rutes per fer més de 350 el divendres i diumenge, i més de 750 el dissabte.

1a. jornada

Com que de cara al TCM, en cas d’empat a punts, comptaran els km d’inici/final de ruta al domicili, vaig triar que l’inici fos a Ulldecona (+300 km des del meu domicili). Així podria fer els colls del sud, que n’hi havia molts:

1683449370974.png

https://scenicapp.space/viewRoute.php?rid=osTtBNcV

Aquesta 1a. jornada no la vaig començar gens bé, perquè a les 13:00 quan vaig engegar el tracker (dispositiu que ens facilita l’organització per monitoritzar la ruta realitzada), no funcionava! I tampoc funcionava bé l’app MiRally que feia de tracker alternatiu i avisador de registre dels colls. Des de l’organització em van atendre molt eficientment i van resoldre ràpid el problema: vaig quedar enregistrat com el dorsal 90 de l’edició de 2022, en lloc del 90 de la 2023. Així, vaig començar la jornada més tard del previst (30 min.):

1683450680685.png

El primer coll (Les Bruixes) sense cap problema, però pel segon (Mont Caró) tenia malament el track i vaig desviar-me 7 km per una altre pista asfaltada. En adonar-me vaig girar cua i en desfer els 7 km de pista vaig pujar al coll, que és excepcional: es veu el mar, el Delta de l’Ebre i el decurs dels darrers quilòmetres del riu; molt recomanable! I el tercer coll (Alfara) encara va ser més complicat, també per error del track, perquè es veu que s’enregistrava a la carretera de sota, i jo vaig pujar per una pista de pedres! No cal ser tan perfeccionista ?

1683449919634.png
1683450185136.png

Després d’això, vaig acabar la ruta fent 18 colls, i tot bé tret d’alguna pista de terra fàcil que se’m va colar al track. Però al tram final vaig trobar-me una carretera tallada i vaig haver de fer una bona volta i amb el temps just per arribar al destí (Arbeca) abans de les 22:00; aconseguit, a les 21:59 a Arbeca :) I allà vaig gaudir d’un fenomenal sopar amb els companys @cargols2rodes, que m’estaven fent seguiment de la ruta i em van trucar per explicar-me per on havia de desviar-me davant la carretera tallada. Molt agraït per tot, per l’avís i per l’esplèndid sopar !!! Una abraçada ben forta a tots dos ?

Jornada de 18 colls, 7.016 punts, 394 km i 7:17 hores de conducció.

2a. jornada

Després d’un descans reparador, a les 7:00 ja estava acabant de carregar la moto i em possava en marxa cap als Pirineus!

1683450800173.png

https://scenicapp.space/viewRoute.php?rid=XKVzSFCo

Inici de ruta espectacular, després de fer l’Alt de Fontllonga vaig transitar per una pista asfaltada molt entretinguda cap a l’esplèndid Coll d’Ares d’Àger. De camí vaig tenir un bon ensurt, perquè només 3 metres pel davant se’m va creuar d’esquerra a dreta a tota velocitat un cabirol d’almenys 200 kg! Va ser vist i no vist… ni dona temps a frenar… i amb això ja he comprovat que els xiulets d’ultrasons que porto no són pas efectius al 100%. Compte amb els cabirols! La veritat és que vaig quedar més bocabadat que atemorit… Satisfà molt saber que malgrat el que fem la humanitat aquestes bèsties hi són en plena llibertat.

I en arribar al desconegut per a mi fins coll d’Ares d’Àger, vaig quedar meravellat! Quines vistes que hi ha des d’allà dalt! I després, la baixada per la vessant nord, més que entretinguda: hi havia restes de l’asfalt que fa temps va haver-hi, amb molts sots i grava per tot arreu… Vaig creuar-me amb uns quants motards de la 100Colls que feien el trajecte contrari, entre ells els de l’equip Kawasaki!

1683478273731.png
1683478323202.png

I després, vaig fer el coll de Montllobart, i rere de passar Tremp el coll de la Creu de Perves, on vaig aturar-me perquè no tenia clar si havia de fer un petit tram de pista que tenia al meu track… I no, no calia fer-la, però en regirar-me vaig trepitjar grava molt relliscosa i em va caure la moto 🙁 I llavors, es va aturar per ajudar-me en Joan de Balaguer. Vam xerrar una mica i vam fer plegats la ruta fins al coll deth Portilhon. Moltes gràcies Ramon per l’ajut i la companyia! No hi ha mal que per bé no vingui!

1683478748603.png

Ens vam separar, i vaig travessar la vall d’Aran per sortir pel port de la Bonaigua, i seguir pel coll del Cantó fins arribar a l’altre àrea on havia de fer uns quants colls: Trava, Comte, Jou, Boix, collada de Clarà i portell de Tell. I des d’allà em vaig creuar pel coll de Jouet i el de Sobirana, per anar cap al coll de la Creueta i la collada de Tosses. Però després de travessar el de Sobirana, va arribar la tempesta de dissabte tarda que ens va enxampar a molts i moltes motards que feien la 100Colls…. En aturar-me en mig d’una pista asfaltada per posar-me l’impermeable perquè ja plovia… comença a caure pedra! Estava dubtant de si seguir o girar cua, quan vaig quedar enlluernat i ensordit per un llamp que va caure molt a prop en el bosc on hi era… llavors, ja no havia cap dubte de què fer: “Waze, go to home!” I no hi havia cobertura! Així que sota la calamarsada intensa vaig haver de desfer de memòria les cruïlles que havia fet per tornar cap a Guardiola del Berguedà i anar cap a Girona per la banda sud del massís. Buf… aquesta estona de pedra primer i pluja intensa després no la vaig gaudir gaire… però també em feia gràcia anar per la general en moto sota pluja intensa quan els cotxes no passaven de 50 km/h, que devien pensar “què fa el boig aquest en moto amb la que està caient!”… ?

Jornada de 15 colls, 11.083 punts, 815 km i 13:28 hores de conducció.

3a. jornada

Aquesta 3a. jornada estava plantejada per superar los 350 km en només les 6h. Llavors, vaig dissenyar la ruta per pujar des de Girona per autopista a fer l’extrem de la Catalunya Nord, fer alguns ports del voltant, i baixar per autopista/autovia fins a Sant Fruitós. I vaig fer 422 km 😉 Això sí, paga la pena tornar a fer els colls Pas de l’Escale, del Boix (altre que vaig fer un tram de pista que no calia), la Batalla, Xatard i Llauró, junt amb altres proposats en aquest territori que semblant molt entretinguts i bonics. Hi tornaré!

1683481129813.png

https://scenicapp.space/viewRoute.php?rid=BiUvVFyS

Ja de tornada, com que anava bé de temps, vaig fer el coll de La Pullosa (Collsupina), abans d’arribar pletòric a l’espai La Fàbrica del complex Món Sant Benet de Sant Fruitós del Bages ?

https://www.instagram.com/reel/CrtfJz0A3Zg/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==

Jornada de 7 colls, 3.485 punts, 422 km i 5:40 hores de conducció.

Cloenda

En total vaig fer 40 colls, 21.574 punts, i 1.631 km amb 26:25 hores de conducció. I això va suposar assolir el diploma Bronze en haver realitzat entre el 50% i 64% dels punts que va obtenir el guanyador, qui va fer 72 colls! Tot un crack! I més mèrit encara que no és pas de Catalunya, sinó d’Itàlia, i per tant, s’entén que no tenia massa coneixement del territori. Es diu Davide Sirocchi, i tal i com van dir a l’organització, va fer un veni, vidi, vici.

El meu tracker va tornar a fallar en passar la frontera, però la gent de l’organització s’ho va mirar bé i van arreglar la pèrdua de traçat que hi havia.

L’acte de cloenda va ser un dinar de força nivell, i un lliurament de premis i diplomes. A banda del meu diploma, és clar, el que més il·lusió em va fer, va ser el premi a la millor dona motard, que va ser per a la Núria Balcells ? Enhorabona!

I per fer-lo rodó del tot, vaig coincidir en la mateixa taula que el company @Ray Fields Rider i vam xerrar tot i més 😉

+fotos:  https://www.instagram.com/mr_pointer/

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here