L’accidentalitat dels motoristes continua sent massa alta. Aquest passat cap de setmana han mort tres motoristes, de manera que els companys que han perdut la vida en moto aquest 2023 s’eleven a 51, del total de 138 víctimes que s’han produït a la carretera en aquest període.
Avui en parlem en aquest article, en el que repassarem les principals causes de la nostra accidentalitat, les nostres demandes a les administracions públiques per a que compleixin amb les seves obligacions de protegir-nos, i també quin tipus de formacions podem realitzar per incrementar la nostra seguretat i destresa durant la conducció, encara que aquest últim pugui ser un causant minoritari de la nostra accidentalitat.
Pel que fa a les principals causes de la nostra accidentalitat, aquestes fonamenten les nostres demandes, les quals van ser defensades per la ONG IMU (Unió Internacional per la Defensa dels Motoristes) en la seva darrera concentració, a través de l’organització de manifestacions per la defensa dels drets dels motoristes arreu de l’estat que van aplegar a més de 20.000 motoristes. Aquestes demandes són:
- Que es protegeixin tots els guarda-rails amb sistemes de protecció per a motociclistes seguint el dictat de l’article 14 de la Constitució sobre la no discriminació.
- Que el paviment de carreteres i carrers garanteixi la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint la uniformitat estructural i de fregament legalment establertes i la neteja adequada.
- Que les marques vials garanteixin la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint el nivell de fregament adequat.
- Que senyalitzin de manera adequada i complint amb la llei tots els perills.
- Que la DGT deixi d’assetjar els ciutadans motociclistes tractant d’imposar mesures de desencoratjament a l’ús de les motocicletes, dificultant l’accés al nostre mitjà de mobilitat personal.
- Que la DGT i la resta de les administracions públiques competents en matèria de vigilància de la seguretat viària, vigilin també els incompliments legals relatius a el mal estat de conservació de les carreteres.
- Que es millori la investigació dels sinistres de trànsit, identificant els factors reals directes o indirectes dels nostres accidents per determinar les mesures preventives adaptades a la realitat de les circumstàncies. Sol·licitem un protocol d’investigació d’accidents de trànsit per a tots els cossos policials i la unificació de la formació dels investigadors.
- Que les fiscalies de seguretat viària persegueixin als responsables que, tenint l’obligació de mantenir la carretera en les millors condicions possibles de seguretat viària, no restitueixen la seguretat de la via (article 385.2 de el Codi Penal).
- Que els ajuntaments reconeguin la motocicleta com un mitjà de transport d’alta eficiència, permetent el seu ús en zones de baixes emissions.
Què podem posar de la nostra part per reduir l’accidentalitat?
Més enllà de la lluita amb ONGs com la IMU, és responsabilitat nostra estar formats per dominar la nostra moto al màxim, amb la major seguretat, destresa i habilitat que sigui possible. I és que allà a fora ni la DGT ni les administracions ens trauran les castanyes del foc, només nosaltres marcarem la diferència. Bé, la marcarem pel que fa a nosaltres, ja que no podrem evitar la gran quantitat de conductors que segueixen agafant el cotxe després de beure, de drogar-se o simplement sense conduïr amb la deguda responsabilitat amb la resta d’usuaris de la via. Sigui com sigui, i malgrat la gran quantitat de factors externs que causen l’elevada accidentalitat actual dels motoristes, seguim sent responsables de dominar la moto al màxim.
Per aquest motiu des de motoristes.cat volem fomentar la formació de qualitat de tots els motoristes, perquè amb aquesta, sense deixar d’exigir a les administracions que compleixin amb la seva responsabilitat, i sense deixar de fomentar una conducció amb taxa 0,0 % d’alcohol ingerit i amb la màxima responsabilitat durant la conducció de tots els tipus de vehicles, tindrem menys possibilitats de patir accidents.
La formació que recomanem és la següent:
- Formació 3.0 del Servei Català de Trànsit
- Cursos de l’Honda Institut de Seguretat
- Cursos de conducció amb pitbikes en circuit, en els que es perd la por a inclinar-se a les corbes, com ara els que imparteixen a la CTP School o l’academia de Lorenzo Competición
- Sumar kilòmetres i kilòmetres en moto
Consells dels Mossos de Trànsit
Us volem adjuntar també una sèrie de consells que ens fan arribar des dels Mossos d’Esquadra en motiu del nostre interès al respecte de l’alta sinistralitat. Són consells coneguts pel col·lectiu, però donada la situació actual, mereixen un repàs.
– No circular mai darrere de vehicles voluminosos que dificultin la visió del que hi ha al davant. Cal circular pels laterals del carril i no pel centre per veure que et pots trobar.
– Cal actuar com si la resta d’usuaris de la via no tinguessin miralls retrovisors (evitar els punts morts i preveure moviments inesperats com girs o desplaçaments de la resta de vehicles).
– Si el motorista es disposa a fer una ruta en grup o sol (sol no és recomanable) cal descansar suficientment i no sortir si es té algun tipus d’impediment físic com alguna lesió, tenir febre, marejos, etc.
Us deixem en aquest enllaç l’espai de debat sobre formació del nostre fòrum, en el qual podreu intercanviar dubtes, valoracions i experiències al voltant dels diferents tipus de formació en motociclisme que hi ha a nostre territori.
Us enllacem també el nostre canal de Telegram, per debatre directament sobre la problemàtica
Finalment us deixem també l’enllaç de la pàgina de Facebook de la IMU, a la qual van publicant de manera regular les seves accions, reclamacions i denúncies sobre la defensa del col·lectiu.
[…] deixem igualment un article en el que abordem la problemàtica de la nostra sinistralitat actual de manera […]