Manifestació Nacional de Motoristes a Madrid – 15 de setembre de 2024
El 15 de setembre de 2024, Madrid serà l’escenari d’una gran manifestació nacional de motoristes, convocada per la Unió Internacional per a la Defensa dels Motoristes. Aquest esdeveniment té com a objectiu exigir millores urgents en la seguretat viària, en particular per als usuaris de motocicletes, i s’espera una àmplia participació de la comunitat motera.
Canvi de Data: Per què el 15 de setembre?
Inicialment, la concentració estava prevista per al 8 de setembre, però a causa de la coincidència amb la final de la Volta Ciclista a Espanya, que inclou una contrarellotge a Madrid, la data es va canviar al 15 de setembre. Aquest canvi garanteix una major visibilitat i seguretat per als manifestants, així com un accés més controlat i una major repercussió mediàtica.
Què exigim els motoristes?
Els ciutadans motoristes s’han unit en aquesta convocatòria per reclamar els seus drets i exposar les següents demandes clau:
Seguretat Viària: Restitució del dret a una infraestructura viària segura. Els motoristes denuncien que tant els carrers com les carreteres es mantenen en males condicions, cosa que posa en perill les seves vides.
Protecció dels Guardarrails: Protecció de tots els guardarrails, una mesura que podria salvar vides i evitar accidents greus.
Reducció de l’IVA: Sol·liciten una reducció de l’IVA en els equips de seguretat per a motoristes, ciclistes i Vehicles de Mobilitat Personal (VMP).
Restitució del marge de seguretat: Exigeixen la reimplantació del marge de 20 km/h en les maniobres d’avançament per a una major seguretat.
Augment de la velocitat en carreteres convencionals: Demanen que es restitueixi la velocitat màxima de 100 km/h a les carreteres amb vorals superiors a 1,5 metres.
Millor formació dels equips d’investigació: Reclamen una formació adequada i eines òptimes per als equips d’investigació viària, així com l’eliminació d’ordres que impedeixen denunciar el mal estat de les vies.
Més inversió en manteniment viari: Es requereix un increment en les partides pressupostàries destinades al manteniment de carreteres, amb especial atenció a les administracions locals.
Fi de la persecució de motoristes: Rebuig a la criminalització dels motoristes com a solució als problemes de seguretat viària.
Activació de les Fiscalies de Seguretat Viària: Demanen que es persegueixin els delictes relacionats amb l’incompliment de la seguretat viària, d’acord amb l’article 385.2 del Codi Penal.
Reconeixement de la moto com a solució de mobilitat: Exigeixen que es reconegui la motocicleta com una solució pràctica i de baix impacte ambiental en entorns urbans.
Suport d’Associacions i Moto Clubs
El moviment està recolzat per nombroses associacions i moto clubs d’arreu del país, entre els quals hi ha Motoristes.cat, els quals estem cridats a sumar-nos a la mobilització. Aquelles organitzacions que desitgin donar suport a la manifestació poden enviar el seu logotip a manifestacion@seguridadmotociclistas.org per a la seva inclusió a la llista oficial.
Prou Criminalització i Oblit!
Els motoristes, cansats de ser criminalitzats i assetjats, alcen la veu contra les polítiques de la Direcció General de Trànsit (DGT) i altres administracions que, segons el col·lectiu, no se centren en millorar la seguretat viària, sinó en potenciar models recaptatoris.
El col·lectiu sol·licita el cessament immediat del Director General de Trànsit per la seva implicació en la degradació de la seguretat viària i la seva falta de transparència en la gestió dels fons públics.
Com Participar?
La convocatòria està oberta a tots els motoristes i ciutadans que desitgin unir-se a aquesta lluita per la seguretat viària.
Per a més informació o consultes, podeu contactar amb el Departament de Seguretat Viària de la Unió Internacional per a la Defensa dels Motoristes a través del correu seguridadvial@seguridadmotociclistas.org.
En ple 2024 gaudir de ser motard no només implica gaudir de les millors rutes, sinó també aprofitar les eines tecnològiques que poden fer les nostres rutes més segures, còmodes i divertides. Les aplicacions mòbils per a motoristes han evolucionat molt i han ofert solucions innovadores per millorar l’experiència de conducció. Des d’apps per planificar rutes personalitzades fins a aquelles que prediuen el clima, aquí et presentem les millors apps per motoristes el 2024 que no poden faltar al teu smartphone.
Calimoto: Planifica les teves Rutes amb Precisió
Calimoto és una de les apps favorites per a motoristes per la seva capacitat d’oferir rutes especialment dissenyades per a motociclistes. A diferència dels navegadors tradicionals, Calimoto et suggereix rutes més atractives quant a corbes i paisatges, perfectes per gaudir de la conducció amb moto. A més a més, té una interfície intuïtiva i permet personalitzar els trajectes segons les teves preferències, ja sigui per a una sortida ràpida o un viatge llarg.
Característiques destacades:
Rutes personalitzades per a motards
Navegació offline
Registre de kilòmetres i estadístiques dels teus viatges
Cost: L’app ofereix una versió gratuïta i una opció premium amb més característiques, ideal per als que volen aprofitar al màxim la seva experiència.
Waze: Navegació amb Informació a Temps Real
Tot i que Waze és coneguda com una de les apps de navegació més populars, el que molts motoristes aprecien és la seva capacitat per proporcionar informació en temps real sobre el trànsit, accidents, radars, obres i / o obstacles a la via, etc. La comunitat d’usuaris és activa, cosa que permet que sempre estiguis al corrent del que passa a la carretera.
Característiques destacades:
Alertes en temps real de perills a la carretera.
Alternatives ràpides per evitar embusos.
Informació sobre benzineres properes amb els millors preus.
Cost: Waze és gratuïta.
MyRide de Yamaha: Connecta la teva Moto al Smartphone
Per a aquells motards que usen una Yamaha, l’app MyRide és imprescindible. Aquesta aplicació et permet connectar la teva moto al telèfon i obtenir informació detallada de cada trajecte, com a velocitat, inclinació, altitud, i distància recorreguda. Fins i tot si no tens una Yamaha, pots fer servir l’app per registrar i analitzar les teves rutes.
Característiques destacades
Connexió directa amb motos Yamaha.
Registre de paràmetres del viatge.
Comparteix les teves rutes amb altres usuaris de MyRide.
Cost: Gratuïta
Rain Alarm: Anticipa’t a les tempestes
Per poder estar sempre preparats per als canvis de temps sobtats, Rain Alarm és una app imprescindible. Aquesta aplicació envia alertes en temps real si s’aproxima una tempesta o pluja a la vostra ubicació. Funciona mitjançant radars meteorològics i et permet anticipar-te, ajustant la teva ruta o parant en un lloc segur.
Característiques destacades:
Alertes de pluja en temps real.
Prediccions ultralocalitzades.
Funciona a tot Europa, ideal per a motards que viatgen molt.
Cost: Té una versió de pagament sense anuncis.
OsmAnd: Navegació Offline per a Moteros Aventurers
OsmAnd és una app de navegació que destaca per permetre l’ús de mapes sense connexió, cosa que la converteix en una excel·lent opció per als motoristes que gaudeixen de rutes remotes, on el senyal mòbil pot ser escassa o inexistent. A més, OsmAnd permet personalitzar les rutes d’acord amb les teves preferències, com ara evitar autopistes o prioritzar camins secundaris plens de corbes. Per als motoristes que gaudeixen de l’aventura fora de l’asfalt, també inclou mapes topogràfics.
Característiques destacades:
Mapes offline altament detallats.
Informació sobre corbes, particularitats i terrenys irregulars.
Actualitzacions regulars de mapes sense cap cost addicional.
Modes de navegació especialitzats per a motos, bicicletes i cotxes.
Cost: L’app és gratuïta amb opcions de compra dins de l’app, com ara mapes addicionals o característiques avançades per als que vulguin treure’n el màxim profit.
Wikiloc: Comparteix i Descobreix Rutes en Moto
Wikiloc és una de les apps més populars per descobrir i compartir rutes, ideal per als motoristes que volen explorar nous camins i gaudir de l’experiència d’altres usuaris. Wikiloc té una enorme comunitat que puja rutes de tota mena, incloent recorreguts amb moto per carreteres secundàries, muntanyes i costes. És molt usada per explorar tant rutes pavimentades com camins off-road.
Característiques destacades
Àmplia base de dades de rutes motoristes compartides per altres usuaris.
Navegació offline per seguir rutes descarregades.
Possibilitat de gravar les rutes i compartir-les amb la comunitat.
Filtres avançats per buscar rutes per dificultat, distància o tipus de terreny.
Cost: La versió gratuïta permet accedir a la majoria de funcions, però la versió premium ofereix navegació GPS offline i mapes més detallats.
Tens alguna altra aplicació que creus que és interessant? Visita la Guia Col·laborativa que hem iniciat al respecte de les millors apps per a motards i digues la teva!
Del 24 de juny al 9 de setembre, han mort 33 persones a la xarxa viària catalana, un 11% menys que l’any passat
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des del 24 de juny fins al 9 de setembre d’enguany, han perdut la vida 33 persones en 30 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. L’any passat, durant el mateix període estival, van morir 37 persones en 35 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 11% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 49 persones en 45 sinistres, la reducció és del 33%. Tanmateix, durant aquests mesos d’estiu s’han registrat 226 persones ferides greus en accident de trànsit,que són un 38% més que al 2023.
Pel que fa a la sinistralitat de 2024 des de l’1 de gener, han perdut la vida94 persones en 87 accidents mortals a la xarxa viària catalana. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 108 persones en 96 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 13% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 128 persones en 121 sinistres, la reducció és del 26,5%. Pel que fa als ferits greus, se n’han registrat 588, un 16% més que al 2023.
Col·lectius vulnerables
El 48% de les víctimes mortals d’aquest estiu pertanyen als denominats col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). En concret, han mort 13 motoristes (un més que l’estiu de 2023), 2 vianants (1 menys que el 2023) i 1 ciclista (un menys que l’any passat). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes durant l’estiu (període d’alta mobilitat d’aquest col·lectiu) és de quatre de cada deu, concretament un 39%.
Sinistralitat dispersa
Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals durant el període estiuenc, la sinistralitat a la xarxa viària s’ha mostrat força dispersa, seguint així la mateixa línia que la resta de l’any. Aquest estiu, la C-37 és la via que ha registrat més morts, amb 3 víctimes mortals. En segona instància, l’AP-7, la C-17, la C-14, l’A-2, la C-32 i l’N-340 han registrat 2 morts cadascuna.
Pel que respecta a l’AP-7, convé destacar que a l’estiu s’ha mantingutla reducció en les víctimes mortals, en la mateixa línia que a la resta de l’any.Així, del 24 de juny al 9 de setembre, han mort 2 persones en aquesta autopista, tres menys que al mateix període de l’any passat. Pel que fa a la sinistralitat de l’AP-7 del que portem d’any, han mort tres persones en total, 8 menys que l’any passat. Si ho comparem amb el 2022, any de l’alliberament dels peatges, la reducció és molt significativa, atès que en aquell període van morir 20 persones a l’autopista.
Víctimes per sexe, edat i franja horària
De les 33 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquest estiu, 27 eren homes i 6, dones, i, en el cas dels homes, la majoria eren els que conduïen el vehicle (23).
Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, a diferència de la sinistralitat de tot l’any – en què pràcticament la meitat tenien més de 55 anys – durant l’estiu la sinistralitat s’ha repartit en les diferents franges d’edat, tant víctimes joves, com de mitjana edat, com també gent gran.
Per altra banda, si analitzem les 33 morts per franja horària, quasi la meitat (15) han estat al matí. A més, el 63% de les morts a l’estiu han estat en dies feiners, a diferència de la sinistralitat de la resta de l’any, la qual es reparteix més a parts iguals entre feiners i caps de setmana i festius.
Pel que fa al tipus de sinistre, dels 30 accidents mortals, 8 han estat sortides de via, 7 xocs frontals i 7 encalços. Quant a la sinistralitat per demarcacions, aquesta s’ha reduït a Tarragona, amb 8 morts (tres menys que al 2023) i a Girona, amb 7 morts (un menys que el 2023); en el cas de Barcelona i Lleida, la sinistralitat s’ha mantingut respecte l’estiu de l’any passat, amb 13 i 5 morts, respectivament.
Conductors reincidents
Pel que fa a les denúncies interposades durant el període estiuenc segons la seva tipologia, en aquest 2024 un 8% dels conductors han estat reincidents (amb dues o més infraccions), en excés de velocitat, un 6.4% en sistemes de seguretat passiva (cinturó, casc o elements de seguretat) i un 2.6% per superar les taxes d’alcohol permeses o donar positiu en drogues.
La majoria dels més de 8.000 conductors reincidents aquest estiu ho han estat per cometre dues infraccions (el 82.6%); no obstant, una escassa minoria ha comès més de 10 infraccions durant aquest període, fins a l’extrem d’un mateix vehicle acumula un total de 29 infraccions.
Aquesta nota de premsa l’ha realitzat el Servei Català de Trànsit
Vendre una moto de segona mà pot semblar una tasca complexa, i de fet ho és una mica si no es presta prou atenció, però seguint alguns passos clau ho podràs fer de manera ràpida i eficient. A continuació, et donem una guia detallada sobre com vendre la teva moto de segona mà, des de la preparació fins a la transferencia moto online
Preparació de la moto per a la venda
Abans de publicar el vostre anunci, assegureu-vos que la vostra moto està en les millors condicions possibles. Aquí tens alguns passos essencials:
Neteja a fons: Renta bé la teva moto perquè llueixi bé a les fotos i a la vista dels possibles compradors. La imatge de la moto és tan important com el seu funcionament, i de poc servirà que la moto funcioni com un rellotge si està bruta i descuidada.
Manteniment bàsic: Revisa i, si cal, canvia l’oli, verifica les pastilles dels frens, els pneumàtics i qualsevol altre component que pugui influir en la seguretat i el rendiment de la moto.
Documentació completa: Assegureu-vos de tenir tota la documentació en regla, incloent-hi la targeta d’inspecció tècnica (ITV), el permís de circulació i el llibre de manteniment. Tingueu en compte que el comprador pot obtenir informes de l’accidentalitat de la vostra moto a través de la DGT, amb la qual cosa val la pena ser sincers amb l’historial de caigudes.
Creació d’un anunci atractiu
Un bon anunci és clau per atraure compradors interessats. Aquí tens alguns consells per crear un anunci que destaqui:
Fotos de qualitat: Publica fotos clares i detallades de la teva moto des de diferents angles. Inclou imatges del quadre dinstruments, el motor i qualsevol accessori addicional. Avui dia tots tenim mòbils que fan fotos prou bé, però segueix convenint prestar atenció en fer bones fotos. De poc serveix que la moto estigui neta com una patena i funcioni perfectament, si les fotos són fetes a contrallum i amb poca qualitat d’imatge, o des d’angles en que no s’aprecia bé la moto.
Descripció detallada: Proporciona informació completa sobre la moto, com ara la marca, el model, l’any de fabricació, el quilometratge i les característiques especials. No oblideu esmentar l’estat general i qualsevol reparació recent, així com dels desperfectes que presenti.
Preu competitiu: Investiga el mercat per fixar un preu just. Tingues en compte l’antiguitat, l’estat i el quilometratge de la moto.
Promoció de l’anunci
Publica el teu anunci a múltiples plataformes per augmentar la seva visibilitat. Podeu utilitzar llocs web de compravenda de vehicles, xarxes socials i fòrums especialitzats en motos. No oblideu incloure etiquetes i paraules clau rellevants per millorar el SEO del vostre anunci.
Gestió de transferència de vehicle
Una part crucial de la venda duna moto de segona mà és la transferència de la titularitat. Aquest procés legal és fonamental per assegurar que la moto quedi registrada a nom del nou propietari, evitant problemes legals futurs.
Per simplificar aquesta tasca, us recomanem utilitzar el portal de Gestioon. En aquest, pots fer tot el tràmit de gestió de transferència de vehicle de manera ràpida i segura. El seu equip de professionals s’encarregarà de tots els detalls, assegurant que la transferència es completi sense contratemps.
Conclusió
Vendre una moto de segona mà pot ser un procés senzill si segueixes els passos adequats. Des de la preparació de la moto i la creació dun anunci atractiu, fins a la promoció i la gestió de transferència de vehicle, cada etapa és important per assegurar una venda exitosa. Recorda sempre comptar amb professionals fiables per facilitar i assegurar la transferència legal del vehicle.
L’accidentalitat dels motoristes continua sent massa alta. Aquest passat cap de setmana han mort tres motoristes, de manera que els companys que han perdut la vida en moto aquest 2023 s’eleven a 51, del total de 138 víctimes que s’han produït a la carretera en aquest període.
Avui en parlem en aquest article, en el que repassarem les principals causes de la nostra accidentalitat, les nostres demandes a les administracions públiques per a que compleixin amb les seves obligacions de protegir-nos, i també quin tipus de formacions podem realitzar per incrementar la nostra seguretat i destresa durant la conducció, encara que aquest últim pugui ser un causant minoritari de la nostra accidentalitat.
Pel que fa a les principals causes de la nostra accidentalitat, aquestes fonamenten les nostres demandes, les quals van ser defensades per la ONG IMU (Unió Internacional per la Defensa dels Motoristes) en la seva darrera concentració, a través de l’organització de manifestacions per la defensa dels drets dels motoristes arreu de l’estat que van aplegar a més de 20.000 motoristes. Aquestes demandes són:
Que es protegeixin tots els guarda-rails amb sistemes de protecció per a motociclistes seguint el dictat de l’article 14 de la Constitució sobre la no discriminació.
Que el paviment de carreteres i carrers garanteixi la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint la uniformitat estructural i de fregament legalment establertes i la neteja adequada.
Que les marques vials garanteixin la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint el nivell de fregament adequat.
Que senyalitzin de manera adequada i complint amb la llei tots els perills.
Que la DGT deixi d’assetjar els ciutadans motociclistes tractant d’imposar mesures de desencoratjament a l’ús de les motocicletes, dificultant l’accés al nostre mitjà de mobilitat personal.
Que la DGT i la resta de les administracions públiques competents en matèria de vigilància de la seguretat viària, vigilin també els incompliments legals relatius a el mal estat de conservació de les carreteres.
Que es millori la investigació dels sinistres de trànsit, identificant els factors reals directes o indirectes dels nostres accidents per determinar les mesures preventives adaptades a la realitat de les circumstàncies. Sol·licitem un protocol d’investigació d’accidents de trànsit per a tots els cossos policials i la unificació de la formació dels investigadors.
Que les fiscalies de seguretat viària persegueixin als responsables que, tenint l’obligació de mantenir la carretera en les millors condicions possibles de seguretat viària, no restitueixen la seguretat de la via (article 385.2 de el Codi Penal).
Que els ajuntaments reconeguin la motocicleta com un mitjà de transport d’alta eficiència, permetent el seu ús en zones de baixes emissions.
Què podem posar de la nostra part per reduir l’accidentalitat?
Més enllà de la lluita amb ONGs com la IMU, és responsabilitat nostra estar formats per dominar la nostra moto al màxim, amb la major seguretat, destresa i habilitat que sigui possible. I és que allà a fora ni la DGT ni les administracions ens trauran les castanyes del foc, només nosaltres marcarem la diferència. Bé, la marcarem pel que fa a nosaltres, ja que no podrem evitar la gran quantitat de conductors que segueixen agafant el cotxe després de beure, de drogar-se o simplement sense conduïr amb la deguda responsabilitat amb la resta d’usuaris de la via. Sigui com sigui, i malgrat la gran quantitat de factors externs que causen l’elevada accidentalitat actual dels motoristes, seguim sent responsables de dominar la moto al màxim.
Per aquest motiu des de motoristes.cat volem fomentar la formació de qualitat de tots els motoristes, perquè amb aquesta, sense deixar d’exigir a les administracions que compleixin amb la seva responsabilitat, i sense deixar de fomentar una conducció amb taxa 0,0 % d’alcohol ingerit i amb la màxima responsabilitat durant la conducció de tots els tipus de vehicles, tindrem menys possibilitats de patir accidents.
Cursos de conducció amb pitbikes en circuit, en els que es perd la por a inclinar-se a les corbes, com ara els que imparteixen a la CTP School o l’academia de Lorenzo Competición
Sumar kilòmetres i kilòmetres en moto
Consells dels Mossos de Trànsit
Us volem adjuntar també una sèrie de consells que ens fan arribar des dels Mossos d’Esquadra en motiu del nostre interès al respecte de l’alta sinistralitat. Són consells coneguts pel col·lectiu, però donada la situació actual, mereixen un repàs.
– No circular mai darrere de vehicles voluminosos que dificultin la visió del que hi ha al davant. Cal circular pels laterals del carril i no pel centre per veure que et pots trobar.
– Cal actuar com si la resta d’usuaris de la via no tinguessin miralls retrovisors (evitar els punts morts i preveure moviments inesperats com girs o desplaçaments de la resta de vehicles).
– Si el motorista es disposa a fer una ruta en grup o sol (sol no és recomanable) cal descansar suficientment i no sortir si es té algun tipus d’impediment físic com alguna lesió, tenir febre, marejos, etc.
Us deixem en aquest enllaç l’espai de debat sobre formació del nostre fòrum, en el qual podreu intercanviar dubtes, valoracions i experiències al voltant dels diferents tipus de formació en motociclisme que hi ha a nostre territori.
Finalment us deixem també l’enllaç de la pàgina de Facebook de la IMU, a la qual van publicant de manera regular les seves accions, reclamacions i denúncies sobre la defensa del col·lectiu.
Josep Maria Folch, conegut com “el Mago de Reus”, ha mort als 78 anys, deixant enrere un llegat extraordinari com a rei del motociclisme de resistència. Folch, originari de Montbrió del Camp, va guanyar deu Campionats d’Espanya i onze vegades les 24 Hores de Montmeló amb el seu equip.
La imatge de Josep Maria Folch, dalt del podi del Circuit de Montmeló, amb la samarreta del Yamaha Folch Endurance, una de les seves inseparables gorres i alçant el títol de les 24 Hores de Catalunya envoltat dels seus pilots, roman impresa en la memòria dels apassionats del motociclisme. “El Mago de Reus” va repetir aquesta escena fins a onze vegades, i ara el món de les dues rodes lamenta la seva mort, que es va conèixer aquest dimarts quan tenia 78 anys.
El seu impressionant palmarès a les 24 Hores, els seus deu títols d’Espanya en resistència, Supersport i Superbikes, i la multitud de pilots que han passat pel seu llegenda equip, sempre fidel a la marca del diapasó, ja formen part del llegat d’aquest carismàtic pilot nascut fa 77 anys a Montbrió del Camp.
Considerat el rei de la resistència i un dels pioners d’aquesta disciplina a Espanya, va ser precisament a les 24 Hores, però a les de Montjuïc, on Josep Maria va esdevenir aficionat després que el seu pare el portés, als 12 anys, a veure la mítica cursa que se celebrava aleshores a la muntanya màgica de Barcelona.
Va quedar tan impressionat amb aquella prova que el 1982, només un any després d’iniciar-se en el negoci que du el seu nom, va crear el seu primer equip per a les 24 Hores. Mai va aconseguir la victòria en aquell mític circuit urbà, però a Montmeló va aconseguir un rècord de triomfs que encara perdura, l’últim el 2017 després de tres victòries consecutives.
Josep Maria passava hores i hores al seu taller per perfeccionar les seves motos juntament amb els mecànics quan s’apropava la cursa, i aconseguia treure el màxim rendiment de cada peça per posar a la graella de sortida la millor màquina possible en cada edició. A l’asfalt, la batalla va ser constant durant anys entre els equips Yamaha Folch Endurance i Suzuki Català.
Per casualitats del destí, la seva mort ha ocorregut la mateixa setmana en què es disputarà la cursa de 2023. L’organització ja ha anunciat que Faran un sentit homenatge a Folch abans de la prova.
Folch també va situar el seu equip durant anys en el Mundial de resistència, i el seu millor resultat va ser un tercer lloc el 2008. A més, va competir en carreres llegendàries com les 24 Hores de Le Mans, les 8 Hores de Suzuka o el Bol d’Or.
Des de 1981, una gran quantitat de pilots han passat pel seu equip. Juntament amb Fernando Prous, el 1981 van decidir formar una escuderia per participar en les Motociclismo Series amb una Montesa Crono 350, amb la qual van guanyar el Trofeu RFME de Resistència els anys 1981 i 1982.
Des del 1983, Folch sempre va mantenir una relació idíl·lica amb Yamaha, essent la primera moto que van preparar una XJ650. Entre els pilots que van competir per a ell hi ha el mateix Prous, així com altres recordats tarraconencs com Juan Carlos Rosa, Pere Xammar, Mingo Gil o Gregori Lavilla, així com altres noms destacats com Joan Garriga, Juan Porcar, Dani Amatriaín, Kenny Noyes, el seu pare Denis, David Checa o José Maria Sagardogui, per esmentar només alguns exemples. La seva nòmina de pilots supera els 130.
La mort de Josep Maria Folch deixa un buit immens en el món del motociclisme de resistència. La seva passió, habilitat i dedicació a la competició seran recordades per sempre. El seu llegat és un testimoni durador de l’amor pel motociclisme i l’esperit de superació en aquest esport. La comunitat del motociclisme lamenta profundament la seva pèrdua i li rendeix homenatge al “rei del motociclisme de resistència”.
Roc Malagelada Duch – “Les “Cròniques des de la visera d’un casc” és un petit recopilatori de cinc viatges fets amb moto, sense mecenes de cap mena i sense esperar res de ningú.
Des del llunyà cap Nord, passant per les sorres del Sàhara, els cims alpins o les llunyanes portes de ferro que els antics almogàvers van trobar a l’actual Turquia.
Us portaré de “paquet” amb la moto, tot explicant-vos, sense les grandiloqüències d’un Cristòfol Colom de secà, les vivències i peripècies d’un pobre motorista tan sapastre com innocent.
Amb un pròleg de Manel Kaizen, aquest llibre vol ser com posar la clau al contacte, prémer el botonet d’engegada i sortir a fer quilòmetres.
Un dels pocs llibres de viatges amb moto escrits en català.
Ens posem el casc…
Marxem??
Pel mòdic preu de 16 euros us el puc fer arribar signat i amb un punt de llibre de regal on vulgueu. Promoció membres del fòrum: Despeses d’enviament gratuïtes.
La setena edició de la Crom Ride ja té data. Els pròxims 30 de juny i 1 de juliol, us espera de nou la ruta motorista organitzada però lliure que privilegia el gaudi de rodar al teu ritme pels trams gironins més motards i els escenaris més icònics del Pirineu.
La Crom Ride Girona mai no és un repte de resistència personal: el ritme és lliure i distès a voluntat, i el recorregut entre els controls de pas, tot i que podreu seguir la ruta lliurada per la organització bé en trac de GPS, o bé en sistema per Road-Book, és igualment el triat per cadascú.
Amb els suports del Patronat de Turisme de la Costa Brava i Pirineu de Girona i del Servei Català de Trànsit, la sortida serà, com sempre, des del pavelló de Fontajau de Girona capital.
Enguany, la Crom Ride planteja de nou una ruta circular no competitiva i en carreteres obertes de més de 500 km per les comarques centrals gironines i el Pirineu. La podreu gaudir sols, amb acompanyant, o amb el vostre grup, i, com sempre, el repte proposat serà segellar el Carnet en tots els punts de Control de Pas.
Les inscripcions estaran obertes fins al 4 de juny i la Crom Ride us ofereix la possibilitat d’inscriure-us en conjunt per a facilitar sortir plegats.
La general té un preu de 65 € i inclou el recorregut de la ruta, el carnet de pas, el dorsal, els regals de benvinguda, l’esmorzar, i el sopar del dissabte 1 de juliol… a més del regal de “finisher”! Els 30€ addicionals dels acompanyants inclouen també els àpats i els regals.
A més de la ruta de dissabte, la Crom Ride us convida a passar tot el cap de setmana a Girona: al Pavelló de Fontajau s’hi celebrarà el divendres 30 de juny, com en cada edició, un animat “Village Crom Ride Girona 2023”, que serà el punt de trobada i recollida d’acreditacions. A l’exposició de marques col·laboradores hi trobareu productes i novetats, proves dinàmiques de motos, i cursets de conducció del SCT, s’oferiran recanvis i control de pneumàtics, i també hi haurà un complet servei de bar.
Això sí, dissabte dia 1, de bon mati, després de l’esmorzar proporcionat per la Crom Ride, començarà la ruta cap els cinc Controls de Pas que menaran a Fontajau cap a mitja tarda, on tots els “finishers” podran gaudir del sopar de benvinguda.
Podeu trobar tota la informació de la Crom Ride al web www.cromride.cat i a les xarxes socials Facebook, Instagram i Twitter (@cromride).
Molt bones gent d’avui i de demà 😉 Vull compartir la meva fenomenal experiència fent el ral·li mototurístic 100Colls de 2023, amb la intenció que pugui servir a les persones que en futurs anys vulguin fer-lo, i a més a més, també em serveix com a record!
La 100Colls és llarga i dura, però l’aspecte que destacaria és la seva complexitat. Cal una planificació prèvia important, i l’execució no és pas fàcil, perquè hi ha força trams desconeguts i per tant amb tracks amb possibles errors i que cal anar rectificant en el decurs de la prova.
Planificació
Aquest ral·li comença setmanes abans, quan reps al domicili un plànol de Catalunya amb els “gomets” de 100 colls marcats al mapa, sense coordenades geogràfiques, només amb el nom del coll, el codi de carretera (si en té) i la població més propera. Llavors, cal dissenyar una ruta per a cadascuna de les tres jornades, de 9h pel divendres (13:00 – 22:00), de 15h pel dissabte (7:00 – 22:00) i de 6h pel diumenge (7:00 – 13:00). La sortida del divendres es pot triar, i l’arribada ha de ser a l’hotel Món Sant Benet de Sant Fruitós del Bages, que és el lloc on es celebra la cloenda..
No és pas fàcil dissenyar les rutes per passar pel màxim de colls possible que atorguin la millor puntuació (cada coll té una puntuació diferent). Cal tenir també molt present el temps disponible en cada jornada. També trobem dificultat per ubicar alguns colls, pels quals vaig haver de recórrer al mapa cartogràfic de Catalunya (https://www.icgc.cat). Cal fer diverses revisions per ajustar-se a les estratègies i objectius, tant logístiques com de punts, i al meu cas de km, ja que en el Trofeu Català de Mototurisme (TCM), aquest ral·li puntua triple (3 jornades), i la puntuació és d’acord amb els km de cada ruta (fins a 350, entre 350 i 750, i més de 750). Vaig dissenyar les rutes per fer més de 350 el divendres i diumenge, i més de 750 el dissabte.
1a. jornada
Com que de cara al TCM, en cas d’empat a punts, comptaran els km d’inici/final de ruta al domicili, vaig triar que l’inici fos a Ulldecona (+300 km des del meu domicili). Així podria fer els colls del sud, que n’hi havia molts:
Aquesta 1a. jornada no la vaig començar gens bé, perquè a les 13:00 quan vaig engegar el tracker (dispositiu que ens facilita l’organització per monitoritzar la ruta realitzada), no funcionava! I tampoc funcionava bé l’app MiRally que feia de tracker alternatiu i avisador de registre dels colls. Des de l’organització em van atendre molt eficientment i van resoldre ràpid el problema: vaig quedar enregistrat com el dorsal 90 de l’edició de 2022, en lloc del 90 de la 2023. Així, vaig començar la jornada més tard del previst (30 min.):
El primer coll (Les Bruixes) sense cap problema, però pel segon (Mont Caró) tenia malament el track i vaig desviar-me 7 km per una altre pista asfaltada. En adonar-me vaig girar cua i en desfer els 7 km de pista vaig pujar al coll, que és excepcional: es veu el mar, el Delta de l’Ebre i el decurs dels darrers quilòmetres del riu; molt recomanable! I el tercer coll (Alfara) encara va ser més complicat, també per error del track, perquè es veu que s’enregistrava a la carretera de sota, i jo vaig pujar per una pista de pedres! No cal ser tan perfeccionista ?
Després d’això, vaig acabar la ruta fent 18 colls, i tot bé tret d’alguna pista de terra fàcil que se’m va colar al track. Però al tram final vaig trobar-me una carretera tallada i vaig haver de fer una bona volta i amb el temps just per arribar al destí (Arbeca) abans de les 22:00; aconseguit, a les 21:59 a Arbeca I allà vaig gaudir d’un fenomenal sopar amb els companys @cargols2rodes, que m’estaven fent seguiment de la ruta i em van trucar per explicar-me per on havia de desviar-me davant la carretera tallada. Molt agraït per tot, per l’avís i per l’esplèndid sopar !!! Una abraçada ben forta a tots dos ?
Jornada de 18 colls, 7.016 punts, 394 km i 7:17 hores de conducció.
2a. jornada
Després d’un descans reparador, a les 7:00 ja estava acabant de carregar la moto i em possava en marxa cap als Pirineus!
Inici de ruta espectacular, després de fer l’Alt de Fontllonga vaig transitar per una pista asfaltada molt entretinguda cap a l’esplèndid Coll d’Ares d’Àger. De camí vaig tenir un bon ensurt, perquè només 3 metres pel davant se’m va creuar d’esquerra a dreta a tota velocitat un cabirol d’almenys 200 kg! Va ser vist i no vist… ni dona temps a frenar… i amb això ja he comprovat que els xiulets d’ultrasons que porto no són pas efectius al 100%. Compte amb els cabirols! La veritat és que vaig quedar més bocabadat que atemorit… Satisfà molt saber que malgrat el que fem la humanitat aquestes bèsties hi són en plena llibertat.
I en arribar al desconegut per a mi fins coll d’Ares d’Àger, vaig quedar meravellat! Quines vistes que hi ha des d’allà dalt! I després, la baixada per la vessant nord, més que entretinguda: hi havia restes de l’asfalt que fa temps va haver-hi, amb molts sots i grava per tot arreu… Vaig creuar-me amb uns quants motards de la 100Colls que feien el trajecte contrari, entre ells els de l’equip Kawasaki!
I després, vaig fer el coll de Montllobart, i rere de passar Tremp el coll de la Creu de Perves, on vaig aturar-me perquè no tenia clar si havia de fer un petit tram de pista que tenia al meu track… I no, no calia fer-la, però en regirar-me vaig trepitjar grava molt relliscosa i em va caure la moto 🙁 I llavors, es va aturar per ajudar-me en Joan de Balaguer. Vam xerrar una mica i vam fer plegats la ruta fins al coll deth Portilhon. Moltes gràcies Ramon per l’ajut i la companyia! No hi ha mal que per bé no vingui!
Ens vam separar, i vaig travessar la vall d’Aran per sortir pel port de la Bonaigua, i seguir pel coll del Cantó fins arribar a l’altre àrea on havia de fer uns quants colls: Trava, Comte, Jou, Boix, collada de Clarà i portell de Tell. I des d’allà em vaig creuar pel coll de Jouet i el de Sobirana, per anar cap al coll de la Creueta i la collada de Tosses. Però després de travessar el de Sobirana, va arribar la tempesta de dissabte tarda que ens va enxampar a molts i moltes motards que feien la 100Colls…. En aturar-me en mig d’una pista asfaltada per posar-me l’impermeable perquè ja plovia… comença a caure pedra! Estava dubtant de si seguir o girar cua, quan vaig quedar enlluernat i ensordit per un llamp que va caure molt a prop en el bosc on hi era… llavors, ja no havia cap dubte de què fer: “Waze, go to home!” I no hi havia cobertura! Així que sota la calamarsada intensa vaig haver de desfer de memòria les cruïlles que havia fet per tornar cap a Guardiola del Berguedà i anar cap a Girona per la banda sud del massís. Buf… aquesta estona de pedra primer i pluja intensa després no la vaig gaudir gaire… però també em feia gràcia anar per la general en moto sota pluja intensa quan els cotxes no passaven de 50 km/h, que devien pensar “què fa el boig aquest en moto amb la que està caient!”… ?
Jornada de 15 colls, 11.083 punts, 815 km i 13:28 hores de conducció.
3a. jornada
Aquesta 3a. jornada estava plantejada per superar los 350 km en només les 6h. Llavors, vaig dissenyar la ruta per pujar des de Girona per autopista a fer l’extrem de la Catalunya Nord, fer alguns ports del voltant, i baixar per autopista/autovia fins a Sant Fruitós. I vaig fer 422 km 😉 Això sí, paga la pena tornar a fer els colls Pas de l’Escale, del Boix (altre que vaig fer un tram de pista que no calia), la Batalla, Xatard i Llauró, junt amb altres proposats en aquest territori que semblant molt entretinguts i bonics. Hi tornaré!
Ja de tornada, com que anava bé de temps, vaig fer el coll de La Pullosa (Collsupina), abans d’arribar pletòric a l’espai La Fàbrica del complex Món Sant Benet de Sant Fruitós del Bages ?
Jornada de 7 colls, 3.485 punts, 422 km i 5:40 hores de conducció.
Cloenda
En total vaig fer 40 colls, 21.574 punts, i 1.631 km amb 26:25 hores de conducció. I això va suposar assolir el diploma Bronze en haver realitzat entre el 50% i 64% dels punts que va obtenir el guanyador, qui va fer 72 colls! Tot un crack! I més mèrit encara que no és pas de Catalunya, sinó d’Itàlia, i per tant, s’entén que no tenia massa coneixement del territori. Es diu Davide Sirocchi, i tal i com van dir a l’organització, va fer un veni, vidi, vici.
El meu tracker va tornar a fallar en passar la frontera, però la gent de l’organització s’ho va mirar bé i van arreglar la pèrdua de traçat que hi havia.
L’acte de cloenda va ser un dinar de força nivell, i un lliurament de premis i diplomes. A banda del meu diploma, és clar, el que més il·lusió em va fer, va ser el premi a la millor dona motard, que va ser per a la Núria Balcells ? Enhorabona!
I per fer-lo rodó del tot, vaig coincidir en la mateixa taula que el company @Ray Fields Rider i vam xerrar tot i més 😉