
Roger
Administrador
Organització del fòrum
Editor Wiki
- 16 Oct 2015
- 1.288
- 2.613
- Premis
- 5
Estem en un embús i sentim el senyal d'un vehicle d'emergències, per quin carril va? On molestarem menys? T'expliquem com pots facilitar l'actuació dels serveis d'emergències.
Segurament t'hauràs vist més d'una vegada en una situació similar, doncs bé amb la implantació dels Carrils d'emergències no tindríem aquests dubtes, actuaríem més ràpid i per tant el vehicle d'emergències arribaria abans al lloc de l'accident. Es tracta de segons que poden ser vitals. Durant els 60 minuts posteriors a un accident de trànsit es produeixen el 75% de víctimes mortals. És el que es coneix com a «Hora d'Or», i que els serveis d'emergències arribin al lloc del sinistre i puguin dur a terme el seu treball implica que moltes vides es salvin. Però no sempre és fàcil, i és que les condicions del trànsit influeixen molt.
En alguns països europeus (Àustria, Alemanya, República Txeca, Suïssa i Eslovènia) és obligatori el Carril d'emergències en autopistes, una mesura que el RACE vol introduir al nostre país i que no és altra que els conductors sapiguem bé com actuar quan sentim o vegem que s'acosta un vehicle d'emergències (ambulància, bombers, policia ...), facilitant el pas. L'objectiu d'aquests corredors és reduir els temps d'assistència, de manera si una ambulància pot arribar quatre minuts abans del previst al lloc de l'accident, podria augmentar fins a un 40% les possibilitats de vida de la persona afectada. En què consisteixen aquests corredors? T'ho expliquem a continuació. (Per a més informació pots consultar l'informe elaborat pel RACE en www.race.es).
Per a qui: per a agents de l'autoritat, bombers, ambulàncies, assistència en carretera i els serveis d'autopista.
Per què: perquè es redueixen els temps d'assistència en accidents de trànsit. En l'actualitat, el Reglament general de circulació estableix els criteris per cedir el pas als vehicles d'emergències, però no recull els problemes que es plantegen en casos de retencions de trànsit.
Com funcionen:
Segons l'Art, 69 del Reglament de Vehicles: tan aviat es percebin els senyals especials que anunciïn la proximitat d'un vehicle prioritari, els altres conductors adoptaran les mesures necessàries per facilitar el seu pas. La infracció d'aquest article es qualifica com a greu i es penalitza amb 200 euros.
El conductor:
Segurament t'hauràs vist més d'una vegada en una situació similar, doncs bé amb la implantació dels Carrils d'emergències no tindríem aquests dubtes, actuaríem més ràpid i per tant el vehicle d'emergències arribaria abans al lloc de l'accident. Es tracta de segons que poden ser vitals. Durant els 60 minuts posteriors a un accident de trànsit es produeixen el 75% de víctimes mortals. És el que es coneix com a «Hora d'Or», i que els serveis d'emergències arribin al lloc del sinistre i puguin dur a terme el seu treball implica que moltes vides es salvin. Però no sempre és fàcil, i és que les condicions del trànsit influeixen molt.
En alguns països europeus (Àustria, Alemanya, República Txeca, Suïssa i Eslovènia) és obligatori el Carril d'emergències en autopistes, una mesura que el RACE vol introduir al nostre país i que no és altra que els conductors sapiguem bé com actuar quan sentim o vegem que s'acosta un vehicle d'emergències (ambulància, bombers, policia ...), facilitant el pas. L'objectiu d'aquests corredors és reduir els temps d'assistència, de manera si una ambulància pot arribar quatre minuts abans del previst al lloc de l'accident, podria augmentar fins a un 40% les possibilitats de vida de la persona afectada. En què consisteixen aquests corredors? T'ho expliquem a continuació. (Per a més informació pots consultar l'informe elaborat pel RACE en www.race.es).
Per a qui: per a agents de l'autoritat, bombers, ambulàncies, assistència en carretera i els serveis d'autopista.
Per què: perquè es redueixen els temps d'assistència en accidents de trànsit. En l'actualitat, el Reglament general de circulació estableix els criteris per cedir el pas als vehicles d'emergències, però no recull els problemes que es plantegen en casos de retencions de trànsit.
Com funcionen:
- En vies de dos carrils per sentit: els vehicles que circulin pel carril de l'esquerra s'han d'apartar el màxim possible a l'esquerra, mentre que els vehicles que circulin pel carril de la dreta s'apartaran el màxim possible a la dreta, utilitzant el voral si cal. D'aquesta manera es forma un «Corredor d'emergència» aprofitant la línia de divisió de carrils.
- En vies de tres carrils: els vehicles que circulin pel carril de l'esquerra s'han d'apartar el màxim possible a l'esquerra, mentre que la resta de vehicles s'apartaran a la seva dreta. No és aconsellable la circulació dels vehicles d'emergències pel voral, perquè és molt probable la seva interrupció brusca per obstacles imprevistos, incorporacions d'altres vies, etc.
Segons l'Art, 69 del Reglament de Vehicles: tan aviat es percebin els senyals especials que anunciïn la proximitat d'un vehicle prioritari, els altres conductors adoptaran les mesures necessàries per facilitar el seu pas. La infracció d'aquest article es qualifica com a greu i es penalitza amb 200 euros.
El conductor:
- Aturar-se fora de la calçada, senyalitzar el lloc de l'accident i aclarir en el possible la via. A més, ens assegurarem de no entorpir als serveis d'emergències i no posar en perill a altres usuaris.
- Tallar el contacte dels vehicles implicats.
- Trucar al 112 i descriure de forma clara i concisa quina és la situació.
- No moure a les víctimes atrapades o amb contusions importants. Si estiguessin exposades a un perill més gran, moure protegint la columna.
- Tots estem obligats a ajudar en un accident si som necessaris. No fer-ho pot suposar un delicte: denegació d'auxili.
- Respectar en la mesura del possible el Codi de Circulació.
- Ús del cinturó de seguretat.
- Utilització correcta de llums i sirenes.
- En cas d'haver de saltar-se un stop o semàfor en vermell, fer-ho en condicions de seguretat tant per al conductor i ocupants com per a la resta d'usuaris de la via.
- Assistir als cursos de formació sobre seguretat viària i conducció en casos extrems.
- Ús d'armilles reflectants.
- Durant els primers minuts posteriors a l'accident es produeix el 10 per cent de les morts.
- Durant els següents 60 minuts, es produeixen el 75 per cent dels morts. És el que es coneix com la «Hora d'Or». És aquí on més es poden reduir els morts per accident i on s'ha d'intentar reduir els temps d'emergència.
- Els següents dies o setmanes posteriors a l'accident es produeix el 15 per cent restant de les defuncions, a causa de complicacions en el tractament.