• Motorista convidat, necessitem tot el suport possible per endurir les penes per homicidis imprudents a les nostres carreteres. El motorista JOSEP BOAN ROSANE va perdre la vida per culpa d'un conductor de cotxe que circulava a 130 km/h en una comarcal sense voral, en que havia de circular com a màxim a 70 km/h.

    El conductor d'aquest cotxe, després de l'accident va passar una revisió mèdica i va tornar cap a casa. 15 dies després de l'accident publicava una foto a Instagram alçant el polze, mentre presumia d'una segona oportunitat que, segons ell, li oferia la vida.

    Més info fent clic aquí.

Par vs Potència màxima declarada (CV)

Sal919

Sal919

Cul quadrat
3 Mai 2020
76
162
Premis
9
Menjant asfalt i fang
Moto
KTM 790 Adventure S
Salutacions! ;)

Vinc a obrir un debat i opinió (de tots els motoristes, veterans i novells) que fa temps que em ronda per el cap. He estat llegint durant casi dos anys (el temps que fa que tinc carnet A2) i no tinc clar encara el seu funcionament. Par o Potència màxima declarada?

En el meu cas, tinc una KTM 790 adventure S, una de les primeres unitats que va sortir i estic... Encantat amb ella. Vaig tindre els problemes típics de model nou, però tots coberts i solucionats per la casa. Un cop vaig superar els 6.000 primer km... Cap problema... I ja en porte 24.500!

La meva moto, disposa d'un Par de 88 Nm a 6.600 RPM i d'una potència màxima declarada de 95cv a 8.000 RPM... Tot això és la teoría... Però ara ve la pràctica... Realment quan ha de fer servir un o l'altre? Per el que he llegit, la moto on teoria va millor és sempre entre els valors de RPM del Par i la Potència màxima declarada :unsure:

No obstant, a efectes pràctics... Rarament he passat de les 6.000 RPM, inclús per atovia i autopista amb tirades llargues de 300 Km. De ruta a revolts, en mode esportiu algún cop ha passat de les 6.000, però en poques ocasions. Quan circule de normal a ritme tranquil, aquesta oscil·la entre les 4.500-5.000 amb molta calma...

Llavors les preguntes venen aquí...

-He d'apurar els canvis a 6.600 RPM o 8.000 RPM? Degastaré el motor prematurament si ho faig sempre? Tindré problemes mecànics?
-He de seguir conduint a un règim de revolucions inferior al del Par i al PMD amb tirades llargues i rutes esportives?
-Realment, com s'utilitza el Par i el PMD? No vull una explicació teòrica, n'he llegit moltes! :ROFLMAO: vull experiències, sensacions, opinions... De ruta revoltosa-esportiva per millor ús del Par el PMD? Per incorporar a un carril i una autovía, millor Par o el PMD? Quan faig una tirada llarga, millor mantindre el motor 2h-3h en el Par, el PMD o per sota d'aquets valors?

M'agradaria obrir aquest debat, per el fet de que després de casi dos anys en moto i amb la meva imminent entrada en el carnet A i després de parlar amb diversos motoristes... No ho tinc clar quin ús fer d'aquestes presetacions...

Gràcies per la vostra ajuda i aportacions...

Gaaaaaaaaassss!!!!!
 
Serra

Serra

Residència habitual: Sobre Rodes
Rider
Editor Wiki
22 Feb 2020
1.598
2.745
Premis
20
Província de Girona
Moto
Moto Guzzi V85TT Travel 2020
el par i la potència màxima declarada està bé mirar-los però cada motor ho entrega diferent. Val la pena mirar el gràfic de la. Corba de parell i de potència per saber com ho entrega.
home el par ajuda a recuperar quan rl motor ha baixat de voltes en una marxa i a canviar menys, a fer pujades, i a portar pes. La potència és per córrer amb la marxa apurada, per entendre's. Per tenir velocitat, vaja.
Per exemple una moto de carreres tens molta potència i menys par cosa que et permet córrer molt si apures les marxes, i una custom o un tractor o un camió tenen molt parell en relació a la potència. Així que no agafes tanta tanta velocitat però notes molta força i acceleració al gas en el moment instantàni que el toques encara que portis una marxa massa llarga, però despres és possible que s'acabi de seguida.

de totes maneres par i potència estan relacionats, no tens un sense l'altre al final. La qüestió és també mirar el motor com els entrega... El debat sobre quin és més important potser fa més de100 anys que dura entre aficionats al motor i mai es resoldrà... Sentiras opinions de tot
 
Sal919

Sal919

Cul quadrat
3 Mai 2020
76
162
Premis
9
Menjant asfalt i fang
Moto
KTM 790 Adventure S
el par i la potència màxima declarada està bé mirar-los però cada motor ho entrega diferent. Val la pena mirar el gràfic de la. Corba de parell i de potència per saber com ho entrega.
home el par ajuda a recuperar quan rl motor ha baixat de voltes en una marxa i a canviar menys, a fer pujades, i a portar pes. La potència és per córrer amb la marxa apurada, per entendre's. Per tenir velocitat, vaja.
Per exemple una moto de carreres tens molta potència i menys par cosa que et permet córrer molt si apures les marxes, i una custom o un tractor o un camió tenen molt parell en relació a la potència. Així que no agafes tanta tanta velocitat però notes molta força i acceleració al gas en el moment instantàni que el toques encara que portis una marxa massa llarga, però despres és possible que s'acabi de seguida.

de totes maneres par i potència estan relacionats, no tens un sense l'altre al final. La qüestió és també mirar el motor com els entrega... El debat sobre quin és més important potser fa més de100 anys que dura entre aficionats al motor i mai es resoldrà... Sentiras opinions de tot

Uoh, bona explicació company. Si, això he vist... sembla un debat etern... Per aquesta raó volia obrir aquest, no per tancar-lo... Per vore més opinions i explicacions

Gaaaaas!!!
 
Sergi Rabasa

Sergi Rabasa

Rodant
16 Nov 2020
20
55
Premis
2
Hola!

Doncs des del meu punt de vista et diria que no et “mengis gaire el tarro” amb això.

Si be es veritat que jo, en termes d’eficiència potser penso que hauries de fer mes cas al valor óptim de PAR motor, que es el que et permetrà treure la major força bruta de la moto tant si parlem per fer pujades llargues sense perdre empenta, o per tal de mantenir ritmes fixes i evitar corbes de consum, et diré també que no acostumo a mirar mai el tacòmetre de la moto sinó que em guio per les sensacions i pel so del motor.

En el meu cas, que també porto un motor Bicilindric d’una cilindrada similar, notes molt ràpid en quin moment donar mes gas es inútil, si has entrat llarg de marxes en una corba, o si has baixat una marxa de mes.

Fora de tot això, per A2 imagino que de moment la portes limitada a 35kW no?
Vigila, perquè si no la portes limitada i et miren la fitxa tècnica et fotran un bon pal!



Salut i gas!
 
Sal919

Sal919

Cul quadrat
3 Mai 2020
76
162
Premis
9
Menjant asfalt i fang
Moto
KTM 790 Adventure S
Hola!

Doncs des del meu punt de vista et diria que no et “mengis gaire el tarro” amb això.

Si be es veritat que jo, en termes d’eficiència potser penso que hauries de fer mes cas al valor óptim de PAR motor, que es el que et permetrà treure la major força bruta de la moto tant si parlem per fer pujades llargues sense perdre empenta, o per tal de mantenir ritmes fixes i evitar corbes de consum, et diré també que no acostumo a mirar mai el tacòmetre de la moto sinó que em guio per les sensacions i pel so del motor.

En el meu cas, que també porto un motor Bicilindric d’una cilindrada similar, notes molt ràpid en quin moment donar mes gas es inútil, si has entrat llarg de marxes en una corba, o si has baixat una marxa de mes.

Fora de tot això, per A2 imagino que de moment la portes limitada a 35kW no?
Vigila, perquè si no la portes limitada i et miren la fitxa tècnica et fotran un bon pal!



Salut i gas!
Merci! Si, de moment vaig limitat a 35kW. Fins que no tingui el A, res :ROFLMAO: ... I ganes no falten.

Jo condueix-ho amb el tacòmetre el 70% del temps, és la meva primera moto i no tinc referènies prèvies... Falta experiència i comparatives... A data d'avui sempre he canviat de marxa al voltant del PAR, per sota d'aquest...I mai he arrivat a les 8.000, la moto comença a fer molt de soroll a partir de les 6.200-300 i em sembla que la trencaré i que perd potència a partir de les, tot i que la ficha tècnica diu que a les 8.000 té la potència màxima! Pot ser per la limitació?

D'aquí em venen els dubtes de com fer servir aquestes dues dades a la conducció :)
 
Sergi Rabasa

Sergi Rabasa

Rodant
16 Nov 2020
20
55
Premis
2
Merci! Si, de moment vaig limitat a 35kW. Fins que no tingui el A, res :ROFLMAO: ... I ganes no falten.

Jo condueix-ho amb el tacòmetre el 70% del temps, és la meva primera moto i no tinc referènies prèvies... Falta experiència i comparatives... A data d'avui sempre he canviat de marxa al voltant del PAR, per sota d'aquest...I mai he arrivat a les 8.000, la moto comença a fer molt de soroll a partir de les 6.200-300 i em sembla que la trencaré i que perd potència a partir de les, tot i que la ficha tècnica diu que a les 8.000 té la potència màxima! Pot ser per la limitació?

D'aquí em venen els dubtes de com fer servir aquestes dues dades a la conducció :)

Com ve dius, un cop superes el par motor notes una pèrdua de potencia.
Si mires un mapa de potencia/ Par d'un motor es veu clarament com passat el punt màxim d'aquests valors el que ho segueix és una caiguda.

Això que comentes et passarà igualment un cop la portis full. Una mica mes amunt, però igual.
En un motor com aquest no crec que notis un canvi molt radical en el comportament de la moto, perquè precisament la gracia que tenen aquests motors es la rapida i lineal entrega de par que tenen.

En el cas de KTM els kw màxims i les rpm a la que es donen es duplicaran quan la deslimitis, però el par motor només et puja 11Nm a 1500rpm mes.

tu no et preocupis i deixa't portar per les sensacions que normalment son el mes fiable jajaja.

Et recomano que busquis cursos de conducció on i offroad, on gent que la toca moltissim t'ensenyarà tant com gestionar la potencia com quina posició adoptar sobre la moto en cada situació.

Salut i gas a l'Austriaca!
 
Pep Aràgo

Pep Aràgo

Residència habitual: Sobre Rodes
OffRoader
21 Set 2020
865
1.535
Premis
10
Ieeeeppp... bon tema...!!! (y) (y)

No hi ha cap dels companys que han respost anteriorment que no tinguin raó, però em sembla que tu mateix t has donat la solució que més et cal pel moment...

Efectivament, al portar la moto limitada, les dades "oficials" no serveixen de gaire a menys de que disposis de les gràfiques de potencia i par motor que dona la teva moto amb la limitació de motor, i això tan sols ho pots tenir si l has feta verificar a un banc de potència.

He pogut comprovar personalment que dos motors muntats a la mateixa sèrie, poden tenir diferencies apreciables de potencia i par motor, tant en la dada absoluta com en el moment en que ofereixen el seu valor màxim... i si a sobre parlem de que "capem" el motor al limitar lo, per lo general fet de forma bastant barruera per que desprès sigui de fàcil i econòmic retorn als valors "full power", dons ja pots imaginar que no val de gaire tenir totes les dades del mon a la mà....

El meu consell, que va en la línia del que ja t han comentat... oblidat de mirar tacòmetre i tira de sensacions i estil propi de pilotatge, apuntat a un curs de conducció on no tan sols t ensenyen a dominar la moto sinó que també adquiriràs directrius per treure el màxim partit a la seva mecànica i, per sobre de tot, fes tots els kms que puguis provant coses per tu mateix i mira de sortir a rodar amb gent que ja porti forces kms a l esquena fent el tipus de conducció que a tu t agradi. On més s aprèn és rodant darrere dels "veterans" que portin motos similars a la teva

Una operació que faig jo habitualment, quan vull descobrir el que porta dins cada moto, és fer passades per el mateix tram de carretera, aplicant diferents formats de conducció... una passada la faig utilitzant les recuperacions (par motor) el màxim de vegades possibles... un altre passada estirant més les marxes (potencia max.)... i desprès ho vaig combinant amb plegar més o menys o frenar més fort o menys... Quan tinguis clar com veus més efectiva la conducció, valores si els consums que et marqui la moto son els que tu vols suportar... Segur que arribaràs per tu mateix a la conclusió correcta de com tens que fotre gas o com fer servir aquest o aquell estil de conducció al moment que pertoqui.

Com deia en Bruce Lee a aquell anunci... Be water my friend.... a l hora de portar moto, és la millor conducció que pots aplicar, flueix... ;)
 
Xavi Canyo

Xavi Canyo

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Oct 2020
1.185
2.550
Premis
10
Barcelona
Moto
BMW C650 Sport
Crec que és més una sensació que no pas el fixarte amb el comptarevolucions.
A mida que el motor va pujant de voltes, sents la remor que fa i ademés notes que arriba un moment en que ja no tira més i li costa pujar amb la mateixa alegria pujar de voltes.
Com ja tinc una edat, en els meus primers anys de conducció, molts cops només teníem l'orella per fotre canya ;)
Apart ara amb la punyetera presbicia tampoc les puc veure, sense unes ulleres del cerca :LOL: :ROFLMAO:
 

Adjunts

  • Tablier.JPG
    Tablier.JPG
    47,6 KB · Visites: 59
Última edició:
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Com ve dius, un cop superes el par motor notes una pèrdua de potencia.
Si mires un mapa de potencia/ Par d'un motor es veu clarament com passat el punt màxim d'aquests valors el que ho segueix és una caiguda.

Això que comentes et passarà igualment un cop la portis full. Una mica mes amunt, però igual.
En un motor com aquest no crec que notis un canvi molt radical en el comportament de la moto, perquè precisament la gracia que tenen aquests motors es la rapida i lineal entrega de par que tenen.

En el cas de KTM els kw màxims i les rpm a la que es donen es duplicaran quan la deslimitis, però el par motor només et puja 11Nm a 1500rpm mes.

tu no et preocupis i deixa't portar per les sensacions que normalment son el mes fiable jajaja.

Et recomano que busquis cursos de conducció on i offroad, on gent que la toca moltissim t'ensenyarà tant com gestionar la potencia com quina posició adoptar sobre la moto en cada situació.

Salut i gas a l'Austriaca!
Només volia concretar que has barrejat conceptes....

"Com ve dius, un cop superes el par motor notes una pèrdua de potencia."

Bé, jo crec que el que volies dir és que al sobrepasar el punt de major par, notes menys empenta, o estrebada, o força mentre encara accelera però més a poc a poc, fins arribar a la potència màxima.

Oi que si?



Ens veiem a l'asfalt
 
Loxicdelamola

Loxicdelamola

Com es caminava?
28 Jun 2020
211
541
Premis
7
Lleida
Moto
Moto Guzz V85TT
Twitter
loxicdelamola
Només volia concretar que has barrejat conceptes....

"Com ve dius, un cop superes el par motor notes una pèrdua de potencia."

Bé, jo crec que el que volies dir és que al sobrepasar el punt de major par, notes menys empenta, o estrebada, o força mentre encara accelera però més a poc a poc, fins arribar a la potència màxima.

Oi que si?



Ens veiem a l'asfalt
jejeje, a les 04:59 tens el par motor dormit, almenys jo, ;) ;)
 
Sal919

Sal919

Cul quadrat
3 Mai 2020
76
162
Premis
9
Menjant asfalt i fang
Moto
KTM 790 Adventure S
Moltes gràcies a tots! En dos mesets... Ja tindré el A i podré circular amb moto deslimitada (si els tancaments perimetrals ho permeten). Seguiré els vostres consells, però el de anar per diversos trams de forma diferent tal com @Pep Aràgo diu, serà el primer que faré... La C-17 d'aquí a Perafita o Viladrau és un bon tram ? ? ;)
 
  • Love
  • Like
Reaccions: Serra i Pep Aràgo
Serra

Serra

Residència habitual: Sobre Rodes
Rider
Editor Wiki
22 Feb 2020
1.598
2.745
Premis
20
Província de Girona
Moto
Moto Guzzi V85TT Travel 2020
Moltes gràcies a tots! En dos mesets... Ja tindré el A i podré circular amb moto deslimitada (si els tancaments perimetrals ho permeten). Seguiré els vostres consells, però el de anar per diversos trams de forma diferent tal com @Pep Aràgo diu, serà el primer que faré... La C-17 d'aquí a Perafita o Viladrau és un bon tram ? ? ;)
Molt bé @Sal919
sí el tram de Viladrau és maco, a vegades molt humit aquesta època però.
Així que, ja se t'està quedant curta de cavalls la moto?
 
  • Like
Reaccions: Pep Aràgo
Sal919

Sal919

Cul quadrat
3 Mai 2020
76
162
Premis
9
Menjant asfalt i fang
Moto
KTM 790 Adventure S
Molt bé @Sal919
sí el tram de Viladrau és maco, a vegades molt humit aquesta època però.
Així que, ja se t'està quedant curta de cavalls la moto?
I tant! humit, humit... Tinc un amic allí i vaig sempre que puc, però amb els temps actuals una mica complicat :ROFLMAO:

Jo diria que si... Sembla que va quedant-se curta de cavalls... Sobretot quan vaig amb grup hi han molts que per molt recta que sigui la recta... No hi ha forma de anar amb ells hahahahahaha. Als revolts cap problema i per el fang, el mateix. Això si, el fang l'he visitat 3 cops contats. ?
 
  • Like
Reaccions: Pep Aràgo i Serra