Roger
Administrador
Organització del fòrum
Editor Wiki
- 16 Oct 2015
- 1.353
- 2.766
- Premis
- 5
- Aquest pla és la concreció en accions del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible i es desplega en 210 accions i 600 activitats programades per a enguany
- El conseller Elena ha destacat que és “un pla ambiciós que vol reduir la mortalitat un 20% en les zones interurbanes i un 5% en les urbanes respecte al 2019, i que es concreta en 5 línies estratègiques i 210 mesures.”
El pla té com a objectiu general arribar a la Visió Zero, és a dir, a zero víctimes mortals l’any 2050, i, per arribar-hi, es planteja una reducció del 20% de les víctimes mortals per sinistres viaris en zona interurbana i del 5% en zona urbana l’any 2026 en relació amb l’any 2019. Així mateix, també té com a objectius protegir els usuaris més vulnerables de la mobilitat, com vianants, ciclistes i motoristes i també persones grans i menors d’edat; reduir els principals factors de risc concurrents en els sinistres; millorar la qualitat ambiental i mitigar l’impacte de l’emergència climàtica en la mobilitat.
El conseller Elena ha destacat que és “un pla ambiciós que vol reduir la mortalitat un 20% en les zones interurbanes i del 5% en les urbanes respecte al 2019 i que es concreta en 5 línies estratègiques i 210 mesures.” Seguint en aquesta línia, el titular d’Interior ha afirmat que “el pla preveu la incorporació de 200 nous efectius a la divisió de Trànsit dels Mossos, més radars mòbils i formació permanent als conductors professionals.”
D'altra banda, Elena ha recalcat els 10 M€ en subvencions als ens locals de menys de 50.000 habitants per plans de gestió de trànsit i millora de les infraestructures. Una mesura que ja s’havia aplicat amb anterioritat i que ha resultat molt efectiva pels municipis d’aquestes característiques.
Per la seva banda, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha destacat la instal·lació de noves càmeres radar amb intel·ligència artificial (IA) per al control de conductes inapropiades al volant, com les distraccions al volant, l'ús del cinturó de seguretat o un bon ús dels carrils bus-VAO. També la incorporació de sistemes d’intel·ligència artificial i de velocitat variable com a eines per predir les congestions i reduir la sinistralitat.
El Pla de Seguretat Viària 2024-2026 recull totes les accions dels diferents Departaments de la Generalitat i les realitzades per altres administracions públiques, així com membres de la CCTSV que pertanyen a la societat civil. S’estructura en 5 eixos estratègics, que es despleguen en 210 accions i, per a aquest any 2024, hi ha programades 600 activitats per promoure la mobilitat segura i sostenible i reduir els sinistres viaris amb víctimes.
Accions previstes
En l’eix sobre la necessitat d’impulsar una mobilitat més segura i sostenible per a la reducció de la sinistralitat i la millora de la qualitat ambiental, hi ha diferents activitats previstes per facilitar el canvi modal cap a mitjans de transports més sostenibles i fomentar la intermodalitat entre diferents modes de transport. Hi ha iniciatives per reduir la contaminació atmosfèrica, les emissions i l’impacte ambiental. A més, també hi ha activitats que busquen ordenar les noves tendències en la mobilitat urbana, els vehicles de mobilitat personal i els vehicles compartits, i d’altres que pretenen planificar les infraestructures urbanes a favor de la pacificació del trànsit.
En el marc de l’eix de realitzar un control més dinàmic de la seguretat viària en el marc d’una sinistralitat més dispersa i diversa a la xarxa viària catalana, hi ha estratègies per combatre la dispersió dels sinistres amb una estratègia més dinàmica de la informació i del control de la seguretat viària; i mesures per reduir els atropellaments de vianants i el risc i la sinistralitat dels ciclistes i dels motoristes.
Quant a l’eix de promoure la formació i l’educació contínua per a la millora de la seguretat viària del conjunt de la població al llarg del cicle vital, es busca establir una estratègia formativa per als infants i joves en l’actual i futur model de mobilitat; fomentar un aprenentatge al llarg del cicle vital davant els riscos i necessitats de la mobilitat segura, sostenible i saludable; formar els conductors i conductores tenint en compte els nous reptes de la mobilitat; establir mesures preventives i de control davant de conductes infractores i reincidents; i incrementar les accions per a la millora de la seguretat laboral viària.
En relació amb l’eix d’intervenir a la xarxa viària catalana incorporant infraestructures viàries i de gestió del trànsit (ITS) per a la reducció de la sinistralitat i la promoció d’una nova mobilitat, hi ha activitats previstes que consideren incorporar a la xarxa viària catalana sistemes intel·ligents de transport per a la reducció de la sinistralitat i la gestió del trànsit. També incorporar a les vies d’alta capacitat de Catalunya sistemes intel·ligents de transports per a la reducció dels sinistres i la gestió viària; millorar l’eficiència energètica dels vehicles de motor i l’electrificació de la mobilitat; incorporar sistemes intel·ligents de transport (ITS), actuacions de via i noves tecnologies per a la millora de la gestió i de la informació del trànsit; iniciar nous projectes per a la mobilitat connectada i autònoma; i millorar les infraestructures de la xarxa viària catalana.
Finalment, pel que fa a l’eix de la participació i atenció al territori i a les persones, es pretén repensar l’estructura que requereix abordar els nous reptes de mobilitat quant a polítiques públiques de mobilitat i seguretat viària; reforçar la coordinació i col·laboració amb les entitats supralocals i locals; proposar un marc jurídic per adaptar la mobilitat segura i sostenible al canvi cultural i de paradigma; planificar les estratègies de la mobilitat segura i sostenible; i també un seguit d’accions previstes per a l’atenció a les víctimes dels sinistres de trànsit.