Xav2

Xav2

Rodant
La bateria és un acumulador d'energia la funció principal del qual és posar en marxa el motor del vehicle. Però hi ha vegades que aquest no arrenca. Amb mínimes cures, això no ens hauria passat.

L'acumulació d'energia en una bateria es realitza per mitjà d'un procés electro-químic entre dues plaques de plom i un líquid anomenat electròlit format per aigua i àcid sulfúric. Sí, aquesta és la teoria, però la pràctica és que la teva bateria s'ha quedat sense energia ...

004.jpg


El primer que se't passa pel cap és carregar-la, encara que no tot és tan senzill com sembla. Si ja has comès un primer error a l'haver permès que la teva bateria arribi a un punt en què no és capaç de posar en funcionament la teva moto, ara no ensopeguis amb una altra pedra en realitzar un procés de càrrega que no tingui en compte les condicions de el teu model. I a mig termini, planteja't un planning de manteniment correcte per no haver de passar per tot aquest calvari de nou.

La veritat és que mantenir en forma la teva bateria bateria és molt senzill. Amb tan sols seguir uns principis bàsics, podràs confiar-hi durant molts anys, encara que cap és eterna. D'altra banda, cal saber triar quin bateria és la més adequada per a la nostra moto. Per exemple, no és el mateix una senzilla 125 en què la bateria realitzarà les seves funcions bàsiques d'arrencada i manteniment de llums, etc., que una Honda Goldwing que donada l'alta cilindrada del motor necessita una bateria amb més potència d'arrencada (CCA ) i que a més incorpora un llarga llista d'equipament que obliga a instal·lar una bateria amb una alta capacitat (Ah).

No obstant això, un dels principals problemes que ens trobem com a consumidors en l'àmbit de les bateries és l'enorme divisió de models existents. El ventall de motocicletes és tan divers, que fan falta fins a 140 referències diferents en una marca per cobrir el 90% del mercat. Si comparem amb altres sectors del motor, en camions es cobreix el 60% amb dues referències i en cotxes amb sis s'abasta aquest mateix percentatge. Per això ha de tenir molt clar primer el que necessitem per encertar amb la bateria més adequada per a la nostra moto quan necessitem substituir-la.

Així funciona una bateria

GO3O1495.jpg


Una bateria de plom i àcid està constituïda per cert nombre d'elements o cèl·lules, cadascuna de les quals té una tensió lleugerament superior a 2 volts. Així, una bateria de 6 volts consta de tres elements i una de 12 volts de sis elements. Cada cèl·lula es compon d'un contenidor en què se submergeixen plaques o elèctrodes, aïllades mitjançant panells de material porós no conductor. Aquestes plaques es connecten alternativament una a una altra per la part superior, formant-se un grup de barres positives i un de plaques negatives. A continuació es connecten en sèrie els diversos elements, és a dir, el negatiu de cada element amb el positiu de l'element contigu, de manera que la tensió total és la suma de les tensions de cada element, mentre que la intensitat del corrent segueix sent la d'un element aïllat. Si es connectessin els diversos elements en paral·lel, la tensió continuaria sent la d'un element aïllat, 2 volts, mentre que la intensitat de corrent seria la suma de les intensitats de cada un dels elements. El muntatge en paral·lel s'obté connectant tots els pols positius entre si per una banda i tots els negatius entre si per l'altre.

Les cèl·lules o elements s'omplen amb àcid sulfúric diluït en aigua destil·lada fins a cobrir les plaques de plom. El conjunt es denomina electròlit. Les cèl·lules es separen mitjançant parets no conductores i queden estanques. Tots els pols positius de la bateria es connecten elèctricament a un gran pern de plom marcat amb el símbol +, mentre que tots els negatius es connecten a 1 anàleg marcat amb el símbol -. Normalment, el born negatiu es connecta a massa, és a dir, a una part metàl·lica de la moto.

Idees preconcebudes

Hi ha la idea generalitzada que les bateries de moto donen més problemes que les dels cotxes. La causa és molt senzilla. El més habitual és que les motos s'utilitzin de forma molt estacional, més amb el bon temps i menys quan la climatologia és més adversa. I és en aquests intervals de repòs quan la bateria pateix més. Una bateria convencional perd sobre un 0,15% a 0,2% de la seva càrrega cada dia que no es posa en marxa la moto (4-5% al mes). Quan ha estat l'última vegada que has arrencat la teva moto? Doncs fes comptes.

Una altra pregunta que potser t'hagis fet abans és: Una bateria es descarrega més amb la calor o amb el fred? Per la raó que t'he dit abans, sembla que la resposta evident és el fred, però no. Amb la calor es descarreguen més ràpidament amb una doble taxa d'auto-descàrrega per cada 10ºC per sobre dels 25ºC, encara que com que fas servir més la moto quan més surt el sol, tens la sensació contrària.

Les bateries són un aspecte més que important en la nostra moto, i moltes vegades no li fem el cas que es mereix. Dóna-li una mica d'afecte i t'ho agrairà amb escreix.

A tenir en compte

La reacció química que es produeix a la bateria genera energia elèctrica i a més és reversible, és a dir, alimentant a la bateria amb una determinada tensió s'aconsegueix recombinar els elements químics per regenerar la càrrega de la bateria. Tot aquest procés de càrrega i descàrrega origina un desgast de les plaques internes, procés que s'accelera si el nivell de l'electròlit descendeix per sota del mínim, s'utilitza la bateria amb poca càrrega o es realitzen processos de càrrega molt ràpids.

Si no s'ha utilitzat la moto durant un llarg període de temps, és preferible desmuntar la bateria i realitzar càrregues periòdiques (una cada mes) per evitar que es descarregui completament. Una descàrrega completa de la bateria origina un ràpid deteriorament de les plaques, reduint la seva vida útil.

Una dada bàsica en una bateria són els ampers / hora, que mostra la quantitat d'energia que pot emmagatzemar. Aquesta dada varia segons la rapidesa amb què es descarrega la bateria. S'afegeix un percentatge, que indica els ampers útils que es poden treure de la bateria sense danyar-la. L'important és aquest percentatge annex, per exemple 60%, no la dada total. Així mateix, no s'han d'utilitzar intensitats majors del 10% de la capacitat de la bateria. Una bateria de 12 volts i 75 Ah haurà carregués a una intensitat màxima de 7.5 amperes.

premium_agm.jpg


La unió entre els borns de la bateria i els connectors de la instal·lació elèctrica del vehicle s'ha de mantenir el més neta possible per evitar que aparegui resistència entre ells. Un petit valor de resistència origina un pitjor arrencada del vehicle i un descens de l'eficàcia del sistema elèctric.

Sempre cal desconnectar primer el cable negatiu (negre) i un cop desconnectat aquest, desconnectar el cable positiu (vermell). I viceversa, sempre cal connectar primer el cable positiu (vermell) i un cop connectat aquest, connectar el cable negatiu (negre). Un cop cargolats els cables als borns els recobrirem per protegir-los de la humitat i que agafin brutícia amb una capa de greix o de vaselina. En les motos equipades amb alarmes i altres sistemes de protecció antirobatori, pot ser que calgui fer alguna cosa abans de desconnectar o abans de tornar a connectar els borns de la bateria. Assegura't de tenir els codis de desactivació i activació a mà, i consulta sempre el manual d'usuari de la teva moto.

La majoria de bateries de moto són de 12 volts. Per comprovar la bateria, ajusta el teu voltímetre a 12 volts en corrent continu (DC). Llavors toca amb el terminal positiu (vermell) del voltímetre el terminal del cable positiu de la bateria i amb el terminal negatiu (negre) del voltímetre el terminal del cable negatiu de la bateria. La bateria hauria de marcar 12 volts o alguna cosa més. Si la lectura és menor de 12 volts, recarrega la bateria usant un carregador de bateries apropiat. Si la bateria no carrega sobre un mínim de 12 volts, és moment de comprar una nova i canviar-la.

És molt recomanable l'ús d'un tester per comprovar el nivell de càrrega de la bateria. Les de 12 V (les més comunes) ofereixen energia només en un determinant rang, entre 14 V i 10,5 V, sent preferible que el mesurament es trobi més cap a la primera dada.

Les bateries de tipus AGM gel són capaços d'oferir un extra d'energia, però compten amb l'inconvenient que són menys resistents a la calor.

Decanta't per bateries que t'ofereixin una garantia nacional i europea per cobrir-te les espatlles en cas de problemes durant un viatge.

La sulfatació és el procés pel qual es forma sulfat de plom sobre les plaques i que al cap de cert nombre de càrregues i descàrregues és menys reversible. Això passa molt abans si la bateria es deixa descarregada durant molt de temps. En aquest cas, la sulfatació resulta irreversible i la bateria no es pot carregar mai més.
 
Xav2

Xav2

Rodant
La pregunta

Quantes vegades es pot recarregar una bateria?

En condicions normals, les càrregues poden ser infinites. En aquest sentit, és essencial el correcte funcionament del carregador. És preferible un de gamma alta pel perill que signifiquen les sobrecàrregues. Quan això succeeix, l'àcid s'evapora i les plaques poden resultar danyades.

E42D9247.jpg


La dada

Com en tantes altres coses, és molt possible que comprar una bateria barata surti, a la llarga, més car que una menys econòmica però d'un fabricant de reconegut prestigi. En el segment de la moto, no hi ha una norma europea. Les principals marques s'ajusten a la normativa JIS japonesa. Un dels principals problemes que acusen les bateries procedents dels mercats emergents asiàtics és que poden arribar al nostre país descarregades pel fet que no s'han respectat les condicions ambientals correctes. D'aquesta manera, pots comprar una bateria que ja no disposa del 100% de les seves qualitats.

Tipus de bateria

Amb manteniment:

Són les bateries més clàssiques i les més habituals fa anys. Estan construïdes amb plom-àcid, i compten amb aliatge d'antimoni (Sb) en les seves plaques i separadors de polietilè. Requereixen mantenir el nivell de líquid en els seus tubs, per al que cal utilitzar sempre aigua destil·lada, no de l'aixeta, ja que aquesta conté minerals que poden ser nocius per a la bateria.

1.jpg


Aquestes bateries tenen una vida útil estàndard molt inferior a les de sense manteniment i requereixen prendre precaucions en la seva manipulació per evitar possibles vessaments d'àcid. Hi ha una gran quantitat de variants. Marques com Exide-Tudor compten amb un catàleg de 78 models que serveixen per cobrir aproximadament el 60% del parc de motocicletes actual. Podem trobar models de 12V i 6V, existint només la primera opció en els models sense manteniment.

Sense manteniment:

Les bateries sense manteniment no s'han d'obrir, sent totalment hermètiques. El seu procés químic no és idèntic al de les bateries amb manteniment. L'aigua necessària per a aquest procés és generada amb els elements químics de les plaques. Per això els gots no necessiten aigua i la bateria no ha de ser oberta. El manteniment d'aquestes bateries es redueix a la comprovació de l'estat de les seves borns ia evitar la seva càrrega ràpida.

Són bateries aptes per a motos de grans prestacions i poden ser instal·lades en qualsevol posició (els models amb manteniment només poden situar-se en posició vertical). Es divideixen en dos tipus: les que s'han de segellar abans de posar-se en funcionament (AGM seca) i les segellades de fàbrica (AGM-gel).

3.jpg


Les primeres són les bateries sense manteniment bàsiques. Els seus vasos d'àcid han de ser omplerts en un primer moment i després acoblar la tapeta esdevenen totalment hermètiques. Ofereixen una llarga vida útil i són apropiades per a regions amb baixes temperatures o en models amb fortes vibracions. Estan fabricades amb separadors AGM (Absorbed Glass Mat) de fibra micro porosa, de manera que l'àcid queda immobilitzat en el separador. Les seves plaques estan compostes d'aliatges de calci.

Per la seva banda, les bateries sense manteniment segellades en origen estan carregades amb àcid i es comercialitzen ja llestes per a la seva instal·lació (les de sense manteniment estàndard i les convencionals estan carregades en sec, és a dir, sense àcid). Són models idonis per a motos d'altes prestacions i amb nombrosos components auxiliars (alarmes, punys calefactables, navegador, etc.), i que suporten descàrregues profundes. A més, es descarreguen fins a vuit vegades més a poc a poc que una de convencional. Com les de sense manteniment bàsiques, poden ser instal·lades en qualsevol posició. Són les menys comuns. Seguint l'exemple del catàleg Exide, trobem 13 referències que cobreixen al voltant del 40% dels models que conformen el mercat actual, mentre que les sense manteniment bàsiques curin el 50% amb 25 tipus. Mantenen totes les característiques d'ús reflectides en les estàndard, de les que es distingeixen, a més de per la seva segellat en fàbrica, per utilitzar la tecnologia AGM-Gel amb àcid immobilitzat en les plaques.

Font
 
Fils similars
Autor Títol Fòrum Respostes Data
Xavi_Impala En moto a tot arreu Presentacions 8
Bruce Em presento Bones a tot-hom , em dic Bruce i tinc 47 anys . Soc de Cerdanyola del Vallès Presentacions 11
Blackmamba Hola a tot@s!! Presentacions 10
Y Hola a tot@s!! Presentacions 6
Lluis Tram La carretera que va de Tuixent a la Seu, asfaltada de nou Trams 5
jamar Social Riders Quan enxampes la càmara de vídeo que surt volant !!! Social Riders 0
Nikokaos Crònica RODIBOOK 2021: l'app digital de la cursa i la pluja que mai va arribar Rodibook 22
Roger Opinió Quines eines us agraden més, quines menys, i quines d'altres us agradaria que implementéssim? Informació i suport 7
Xavi Canyo Mecànica Averies que no ho son i et pujen els colors Un Cafè Ràpid 7
Arnaubarruera OffRoad Sortideta que hem fet avui 13.03.21 Rutes en moto 6
Loxicdelamola Se fa saber que Lasinistra ( Motoguzzi V85TT ) se li fiquen neumàtics nous Pneumàtics 43
mami_en_moto Vídeos El que el vent s'endugué MotoVlogs propis 21
cegmorrys Un altre que es presenta Presentacions 21
C Ruta en moto Ruta per aclamació popular (popular de 3 o 4, pero eso es lo que hay) Rutes en moto 0
Maneras de Rodar Hola, que tal? Presentacions 12
perlanegraviajes tipus de gent que veu youtube MotoVlogs propis 0
Roger Avantatges Busquem tallers que treballin amb pneumàtics de primera línia Avantatges especials 20
elbarbasenmoto El que més m'agrada de la meva MOTO MotoVlogs propis 2
Myke's ¿Que penseu? BCN zona verda per motos. Espai de debat 3
hURIkane Ruta en moto Vinga, que me piro! Rutes en moto 5
Non-stop Dubte Rumor sobre que es permetrà circular amb moto dins de la província Espai de debat 45
elbarbasenmoto Vídeos El que no m'agrada de la meva MOTO (No hi ha res perfecte) MotoVlogs propis 14
Serra El que cou la catalana Rieju Espai de debat 9
Serra Hi ha gent que no sap estar-se quieta Espai de debat 4
Non-stop Consells No m'equipo sempre que agafo la moto Espai de debat 13
Eloi Crònica Una imatge val més que mil paraules. Cròniques 1
Roger (VÍDEO) – Evita per poc la col·lisió amb un camió que s'incorpora a la via Espai de debat 0
Roger BMW C 400 X, una scooter que destaca per la seva connectivitat Espai de debat 0
Roger Honda CBR1000RR Fireblade 2017, respectant l'essència que la va fer néixer. Espai de debat 0
Roger "El cotxe seguia accelerant esperant que jo i la moto ens desprenguéssim" Espai de debat 0
Crònica Que va ser Intermotard2016? Cròniques 1
Roger Notícia Riding Assist, l’increïble prototip d’Honda que et deixarà bocabadat. Espai de debat 0
Roger Aspectes que cal cuidar de la teva moto a l'hivern Mecànica i recopilatoris 0
Fotos Racons als que aneu amb la moto Espai de debat 1
Roger Notícia Els mossos multaran als motoristes que no els hi tornin la salutació Espai de debat 4
Qim44 Notícia Quines són les multes més altes que et poden posar amb la teva moto? Consultes legals 2
Carmeta M'agradaria saber..... Un Cafè Ràpid 6
Xav2 Consells Què fer i què saber si caiem de la moto per bandes sonores Espai de debat 0

Fils similars

A dalt