Xav2
Rodant
- 15 Nov 2015
- 32
- 15
La bateria és un acumulador d'energia la funció principal del qual és posar en marxa el motor del vehicle. Però hi ha vegades que aquest no arrenca. Amb mínimes cures, això no ens hauria passat.
L'acumulació d'energia en una bateria es realitza per mitjà d'un procés electro-químic entre dues plaques de plom i un líquid anomenat electròlit format per aigua i àcid sulfúric. Sí, aquesta és la teoria, però la pràctica és que la teva bateria s'ha quedat sense energia ...
El primer que se't passa pel cap és carregar-la, encara que no tot és tan senzill com sembla. Si ja has comès un primer error a l'haver permès que la teva bateria arribi a un punt en què no és capaç de posar en funcionament la teva moto, ara no ensopeguis amb una altra pedra en realitzar un procés de càrrega que no tingui en compte les condicions de el teu model. I a mig termini, planteja't un planning de manteniment correcte per no haver de passar per tot aquest calvari de nou.
La veritat és que mantenir en forma la teva bateria bateria és molt senzill. Amb tan sols seguir uns principis bàsics, podràs confiar-hi durant molts anys, encara que cap és eterna. D'altra banda, cal saber triar quin bateria és la més adequada per a la nostra moto. Per exemple, no és el mateix una senzilla 125 en què la bateria realitzarà les seves funcions bàsiques d'arrencada i manteniment de llums, etc., que una Honda Goldwing que donada l'alta cilindrada del motor necessita una bateria amb més potència d'arrencada (CCA ) i que a més incorpora un llarga llista d'equipament que obliga a instal·lar una bateria amb una alta capacitat (Ah).
No obstant això, un dels principals problemes que ens trobem com a consumidors en l'àmbit de les bateries és l'enorme divisió de models existents. El ventall de motocicletes és tan divers, que fan falta fins a 140 referències diferents en una marca per cobrir el 90% del mercat. Si comparem amb altres sectors del motor, en camions es cobreix el 60% amb dues referències i en cotxes amb sis s'abasta aquest mateix percentatge. Per això ha de tenir molt clar primer el que necessitem per encertar amb la bateria més adequada per a la nostra moto quan necessitem substituir-la.
Així funciona una bateria
Una bateria de plom i àcid està constituïda per cert nombre d'elements o cèl·lules, cadascuna de les quals té una tensió lleugerament superior a 2 volts. Així, una bateria de 6 volts consta de tres elements i una de 12 volts de sis elements. Cada cèl·lula es compon d'un contenidor en què se submergeixen plaques o elèctrodes, aïllades mitjançant panells de material porós no conductor. Aquestes plaques es connecten alternativament una a una altra per la part superior, formant-se un grup de barres positives i un de plaques negatives. A continuació es connecten en sèrie els diversos elements, és a dir, el negatiu de cada element amb el positiu de l'element contigu, de manera que la tensió total és la suma de les tensions de cada element, mentre que la intensitat del corrent segueix sent la d'un element aïllat. Si es connectessin els diversos elements en paral·lel, la tensió continuaria sent la d'un element aïllat, 2 volts, mentre que la intensitat de corrent seria la suma de les intensitats de cada un dels elements. El muntatge en paral·lel s'obté connectant tots els pols positius entre si per una banda i tots els negatius entre si per l'altre.
Les cèl·lules o elements s'omplen amb àcid sulfúric diluït en aigua destil·lada fins a cobrir les plaques de plom. El conjunt es denomina electròlit. Les cèl·lules es separen mitjançant parets no conductores i queden estanques. Tots els pols positius de la bateria es connecten elèctricament a un gran pern de plom marcat amb el símbol +, mentre que tots els negatius es connecten a 1 anàleg marcat amb el símbol -. Normalment, el born negatiu es connecta a massa, és a dir, a una part metàl·lica de la moto.
Idees preconcebudes
Hi ha la idea generalitzada que les bateries de moto donen més problemes que les dels cotxes. La causa és molt senzilla. El més habitual és que les motos s'utilitzin de forma molt estacional, més amb el bon temps i menys quan la climatologia és més adversa. I és en aquests intervals de repòs quan la bateria pateix més. Una bateria convencional perd sobre un 0,15% a 0,2% de la seva càrrega cada dia que no es posa en marxa la moto (4-5% al mes). Quan ha estat l'última vegada que has arrencat la teva moto? Doncs fes comptes.
Una altra pregunta que potser t'hagis fet abans és: Una bateria es descarrega més amb la calor o amb el fred? Per la raó que t'he dit abans, sembla que la resposta evident és el fred, però no. Amb la calor es descarreguen més ràpidament amb una doble taxa d'auto-descàrrega per cada 10ºC per sobre dels 25ºC, encara que com que fas servir més la moto quan més surt el sol, tens la sensació contrària.
Les bateries són un aspecte més que important en la nostra moto, i moltes vegades no li fem el cas que es mereix. Dóna-li una mica d'afecte i t'ho agrairà amb escreix.
A tenir en compte
La reacció química que es produeix a la bateria genera energia elèctrica i a més és reversible, és a dir, alimentant a la bateria amb una determinada tensió s'aconsegueix recombinar els elements químics per regenerar la càrrega de la bateria. Tot aquest procés de càrrega i descàrrega origina un desgast de les plaques internes, procés que s'accelera si el nivell de l'electròlit descendeix per sota del mínim, s'utilitza la bateria amb poca càrrega o es realitzen processos de càrrega molt ràpids.
Si no s'ha utilitzat la moto durant un llarg període de temps, és preferible desmuntar la bateria i realitzar càrregues periòdiques (una cada mes) per evitar que es descarregui completament. Una descàrrega completa de la bateria origina un ràpid deteriorament de les plaques, reduint la seva vida útil.
Una dada bàsica en una bateria són els ampers / hora, que mostra la quantitat d'energia que pot emmagatzemar. Aquesta dada varia segons la rapidesa amb què es descarrega la bateria. S'afegeix un percentatge, que indica els ampers útils que es poden treure de la bateria sense danyar-la. L'important és aquest percentatge annex, per exemple 60%, no la dada total. Així mateix, no s'han d'utilitzar intensitats majors del 10% de la capacitat de la bateria. Una bateria de 12 volts i 75 Ah haurà carregués a una intensitat màxima de 7.5 amperes.
La unió entre els borns de la bateria i els connectors de la instal·lació elèctrica del vehicle s'ha de mantenir el més neta possible per evitar que aparegui resistència entre ells. Un petit valor de resistència origina un pitjor arrencada del vehicle i un descens de l'eficàcia del sistema elèctric.
Sempre cal desconnectar primer el cable negatiu (negre) i un cop desconnectat aquest, desconnectar el cable positiu (vermell). I viceversa, sempre cal connectar primer el cable positiu (vermell) i un cop connectat aquest, connectar el cable negatiu (negre). Un cop cargolats els cables als borns els recobrirem per protegir-los de la humitat i que agafin brutícia amb una capa de greix o de vaselina. En les motos equipades amb alarmes i altres sistemes de protecció antirobatori, pot ser que calgui fer alguna cosa abans de desconnectar o abans de tornar a connectar els borns de la bateria. Assegura't de tenir els codis de desactivació i activació a mà, i consulta sempre el manual d'usuari de la teva moto.
La majoria de bateries de moto són de 12 volts. Per comprovar la bateria, ajusta el teu voltímetre a 12 volts en corrent continu (DC). Llavors toca amb el terminal positiu (vermell) del voltímetre el terminal del cable positiu de la bateria i amb el terminal negatiu (negre) del voltímetre el terminal del cable negatiu de la bateria. La bateria hauria de marcar 12 volts o alguna cosa més. Si la lectura és menor de 12 volts, recarrega la bateria usant un carregador de bateries apropiat. Si la bateria no carrega sobre un mínim de 12 volts, és moment de comprar una nova i canviar-la.
És molt recomanable l'ús d'un tester per comprovar el nivell de càrrega de la bateria. Les de 12 V (les més comunes) ofereixen energia només en un determinant rang, entre 14 V i 10,5 V, sent preferible que el mesurament es trobi més cap a la primera dada.
Les bateries de tipus AGM gel són capaços d'oferir un extra d'energia, però compten amb l'inconvenient que són menys resistents a la calor.
Decanta't per bateries que t'ofereixin una garantia nacional i europea per cobrir-te les espatlles en cas de problemes durant un viatge.
La sulfatació és el procés pel qual es forma sulfat de plom sobre les plaques i que al cap de cert nombre de càrregues i descàrregues és menys reversible. Això passa molt abans si la bateria es deixa descarregada durant molt de temps. En aquest cas, la sulfatació resulta irreversible i la bateria no es pot carregar mai més.
L'acumulació d'energia en una bateria es realitza per mitjà d'un procés electro-químic entre dues plaques de plom i un líquid anomenat electròlit format per aigua i àcid sulfúric. Sí, aquesta és la teoria, però la pràctica és que la teva bateria s'ha quedat sense energia ...
El primer que se't passa pel cap és carregar-la, encara que no tot és tan senzill com sembla. Si ja has comès un primer error a l'haver permès que la teva bateria arribi a un punt en què no és capaç de posar en funcionament la teva moto, ara no ensopeguis amb una altra pedra en realitzar un procés de càrrega que no tingui en compte les condicions de el teu model. I a mig termini, planteja't un planning de manteniment correcte per no haver de passar per tot aquest calvari de nou.
La veritat és que mantenir en forma la teva bateria bateria és molt senzill. Amb tan sols seguir uns principis bàsics, podràs confiar-hi durant molts anys, encara que cap és eterna. D'altra banda, cal saber triar quin bateria és la més adequada per a la nostra moto. Per exemple, no és el mateix una senzilla 125 en què la bateria realitzarà les seves funcions bàsiques d'arrencada i manteniment de llums, etc., que una Honda Goldwing que donada l'alta cilindrada del motor necessita una bateria amb més potència d'arrencada (CCA ) i que a més incorpora un llarga llista d'equipament que obliga a instal·lar una bateria amb una alta capacitat (Ah).
No obstant això, un dels principals problemes que ens trobem com a consumidors en l'àmbit de les bateries és l'enorme divisió de models existents. El ventall de motocicletes és tan divers, que fan falta fins a 140 referències diferents en una marca per cobrir el 90% del mercat. Si comparem amb altres sectors del motor, en camions es cobreix el 60% amb dues referències i en cotxes amb sis s'abasta aquest mateix percentatge. Per això ha de tenir molt clar primer el que necessitem per encertar amb la bateria més adequada per a la nostra moto quan necessitem substituir-la.
Així funciona una bateria
Una bateria de plom i àcid està constituïda per cert nombre d'elements o cèl·lules, cadascuna de les quals té una tensió lleugerament superior a 2 volts. Així, una bateria de 6 volts consta de tres elements i una de 12 volts de sis elements. Cada cèl·lula es compon d'un contenidor en què se submergeixen plaques o elèctrodes, aïllades mitjançant panells de material porós no conductor. Aquestes plaques es connecten alternativament una a una altra per la part superior, formant-se un grup de barres positives i un de plaques negatives. A continuació es connecten en sèrie els diversos elements, és a dir, el negatiu de cada element amb el positiu de l'element contigu, de manera que la tensió total és la suma de les tensions de cada element, mentre que la intensitat del corrent segueix sent la d'un element aïllat. Si es connectessin els diversos elements en paral·lel, la tensió continuaria sent la d'un element aïllat, 2 volts, mentre que la intensitat de corrent seria la suma de les intensitats de cada un dels elements. El muntatge en paral·lel s'obté connectant tots els pols positius entre si per una banda i tots els negatius entre si per l'altre.
Les cèl·lules o elements s'omplen amb àcid sulfúric diluït en aigua destil·lada fins a cobrir les plaques de plom. El conjunt es denomina electròlit. Les cèl·lules es separen mitjançant parets no conductores i queden estanques. Tots els pols positius de la bateria es connecten elèctricament a un gran pern de plom marcat amb el símbol +, mentre que tots els negatius es connecten a 1 anàleg marcat amb el símbol -. Normalment, el born negatiu es connecta a massa, és a dir, a una part metàl·lica de la moto.
Idees preconcebudes
Hi ha la idea generalitzada que les bateries de moto donen més problemes que les dels cotxes. La causa és molt senzilla. El més habitual és que les motos s'utilitzin de forma molt estacional, més amb el bon temps i menys quan la climatologia és més adversa. I és en aquests intervals de repòs quan la bateria pateix més. Una bateria convencional perd sobre un 0,15% a 0,2% de la seva càrrega cada dia que no es posa en marxa la moto (4-5% al mes). Quan ha estat l'última vegada que has arrencat la teva moto? Doncs fes comptes.
Una altra pregunta que potser t'hagis fet abans és: Una bateria es descarrega més amb la calor o amb el fred? Per la raó que t'he dit abans, sembla que la resposta evident és el fred, però no. Amb la calor es descarreguen més ràpidament amb una doble taxa d'auto-descàrrega per cada 10ºC per sobre dels 25ºC, encara que com que fas servir més la moto quan més surt el sol, tens la sensació contrària.
Les bateries són un aspecte més que important en la nostra moto, i moltes vegades no li fem el cas que es mereix. Dóna-li una mica d'afecte i t'ho agrairà amb escreix.
A tenir en compte
La reacció química que es produeix a la bateria genera energia elèctrica i a més és reversible, és a dir, alimentant a la bateria amb una determinada tensió s'aconsegueix recombinar els elements químics per regenerar la càrrega de la bateria. Tot aquest procés de càrrega i descàrrega origina un desgast de les plaques internes, procés que s'accelera si el nivell de l'electròlit descendeix per sota del mínim, s'utilitza la bateria amb poca càrrega o es realitzen processos de càrrega molt ràpids.
Si no s'ha utilitzat la moto durant un llarg període de temps, és preferible desmuntar la bateria i realitzar càrregues periòdiques (una cada mes) per evitar que es descarregui completament. Una descàrrega completa de la bateria origina un ràpid deteriorament de les plaques, reduint la seva vida útil.
Una dada bàsica en una bateria són els ampers / hora, que mostra la quantitat d'energia que pot emmagatzemar. Aquesta dada varia segons la rapidesa amb què es descarrega la bateria. S'afegeix un percentatge, que indica els ampers útils que es poden treure de la bateria sense danyar-la. L'important és aquest percentatge annex, per exemple 60%, no la dada total. Així mateix, no s'han d'utilitzar intensitats majors del 10% de la capacitat de la bateria. Una bateria de 12 volts i 75 Ah haurà carregués a una intensitat màxima de 7.5 amperes.
La unió entre els borns de la bateria i els connectors de la instal·lació elèctrica del vehicle s'ha de mantenir el més neta possible per evitar que aparegui resistència entre ells. Un petit valor de resistència origina un pitjor arrencada del vehicle i un descens de l'eficàcia del sistema elèctric.
Sempre cal desconnectar primer el cable negatiu (negre) i un cop desconnectat aquest, desconnectar el cable positiu (vermell). I viceversa, sempre cal connectar primer el cable positiu (vermell) i un cop connectat aquest, connectar el cable negatiu (negre). Un cop cargolats els cables als borns els recobrirem per protegir-los de la humitat i que agafin brutícia amb una capa de greix o de vaselina. En les motos equipades amb alarmes i altres sistemes de protecció antirobatori, pot ser que calgui fer alguna cosa abans de desconnectar o abans de tornar a connectar els borns de la bateria. Assegura't de tenir els codis de desactivació i activació a mà, i consulta sempre el manual d'usuari de la teva moto.
La majoria de bateries de moto són de 12 volts. Per comprovar la bateria, ajusta el teu voltímetre a 12 volts en corrent continu (DC). Llavors toca amb el terminal positiu (vermell) del voltímetre el terminal del cable positiu de la bateria i amb el terminal negatiu (negre) del voltímetre el terminal del cable negatiu de la bateria. La bateria hauria de marcar 12 volts o alguna cosa més. Si la lectura és menor de 12 volts, recarrega la bateria usant un carregador de bateries apropiat. Si la bateria no carrega sobre un mínim de 12 volts, és moment de comprar una nova i canviar-la.
És molt recomanable l'ús d'un tester per comprovar el nivell de càrrega de la bateria. Les de 12 V (les més comunes) ofereixen energia només en un determinant rang, entre 14 V i 10,5 V, sent preferible que el mesurament es trobi més cap a la primera dada.
Les bateries de tipus AGM gel són capaços d'oferir un extra d'energia, però compten amb l'inconvenient que són menys resistents a la calor.
Decanta't per bateries que t'ofereixin una garantia nacional i europea per cobrir-te les espatlles en cas de problemes durant un viatge.
La sulfatació és el procés pel qual es forma sulfat de plom sobre les plaques i que al cap de cert nombre de càrregues i descàrregues és menys reversible. Això passa molt abans si la bateria es deixa descarregada durant molt de temps. En aquest cas, la sulfatació resulta irreversible i la bateria no es pot carregar mai més.