• Motorista convidat, necessitem tot el suport possible per endurir les penes per homicidis imprudents a les nostres carreteres. El motorista JOSEP BOAN ROSANE va perdre la vida per culpa d'un conductor de cotxe que circulava a 130 km/h en una comarcal sense voral, en que havia de circular com a màxim a 70 km/h.

    El conductor d'aquest cotxe, després de l'accident va passar una revisió mèdica i va tornar cap a casa. 15 dies després de l'accident publicava una foto a Instagram alçant el polze, mentre presumia d'una segona oportunitat que, segons ell, li oferia la vida.

    Més info fent clic aquí.

Recopilatori Les lesions en la conducció de motos

Roger

Roger

Administrador
Organització del fòrum
Editor Wiki
16 Oct 2015
1.308
2.664
Premis
5
No cal caure o patir un accident perquè l'ús intensiu de la moto et causi lesions o molèsties. Es poden tractar, però el més important és prevenir-les. Posa't còmode, relaxa't, pilota i gaudeix.

Conduccion pareja 1 660x35011


Com diu el refrany, el poc agrada i el molt cansa. Tot i que la motocicleta i l'scooter són vehicles que et fan gaudir i alliberar estrès, també poden resultar pesats i fins i tot ocasionar lesions quan passem moltes hores sobre ells, com ara els viatges llargs o els trajectes diaris per anar a treballar, a estudiar o a fer encàrrecs. Síndrome compartimental, síndrome de túnel carpià, epicondilitis, lumbàlgia ... Segur que alguna o algunes d'aquestes lesions et sonen d'escoltar-les referides a esportistes d'elit. Però t'asseguro que no cal jugar al Madrid o el Barça per patir-les. Molts motoristes les pateixen, però es poden evitar. Com qualsevol esport, el motociclisme és exigent, no només psicològicament (obliga a tenir els cinc sentits posats en la conducció), sinó també físicament, ja que ens força a moviments i postures res naturals que poc a poc van acumulant cansament i estrès en els nostres músculs i articulacions, fins que un bon dia arriba el dolor que anuncia una lesió. No cal una caiguda, el simple fet d'anar sumant hores asseguts sobre la moto és suficient per causar-molèsties, algunes d'elles arriben a ser tan greus que ens obliguen a passar pel quiròfan. Si estem d'acord en tractar l'ús de la moto com si fos un esport (i tots els especialistes en salut coincideixen que així hauria de ser considerat), ho hem de fer amb totes les conseqüències.

Com sempre el més important és la prevenció, per tant, el primer és equipar-nos de manera que garantim la nostra seguretat. I això vol dir que el casc, la jaqueta i els guants poden no ser suficient. Beatriz Camós, especialista en ortopèdia esportiva i directora del centre especialitzat en ortopèdia Grau Soler, insisteix en la importància de protegir les articulacions, per prevenir lesions greus, ja que el temps de recuperació d'una lesió articular és molt més gran que, per exemple, el d'una fractura.

És per tant important en viatges i trajectes prolongats l'ús d'un calçat que protegeixi el turmell (botes o botins) o els canells, però també el de genolleres o fins i tot una faixa lumbar. Segons Beatriz Camós: «El motorista inverteix molt en la moto i també en l'equipament bàsic, però molt pocs diners en el que els especialistes anomenem ortesis: dispositius ortopèdics que ajuden a les articulacions o músculs a realitzar la seva feina. Que no són el mateix que les pròtesis, que les col·loquem per substituir algun membre ». El mercat de l'ortopèdia és molt ampli i empreses com Grau Soler venen ortesis estàndard, que serveixen per a qualsevol persona, però estan especialitzats fabricar altres a mida de cada usuari. «A Espanya, en tots els àmbits, només prenem mesures quan apareix la lesió», comenta Beatriz, «però tot motorista sap que una ruta de, per exemple, 600 km tard o d'hora acabarà per causar molèsties. Per tant, millor prendre mesures abans que no després, ja que quan ja apareix el dolor, solem modificar les postures per evitar-ho i això no fa sinó empitjorar les coses, ja que descarreguem pes en articulacions o músculs "sans", que al final, acabaran també danyats per aquesta descompensació ». Juanjo Soria és fisioterapeuta esportiu i ha treballat durant molts anys en els cursets de conducció organitzats pel nostre club Action Team i coincideix amb Beatriz en que «els motoristes no estan conscienciats. En els cursos de conducció s'omplia la consulta al final del dia, quan ja havien aparegut contractures i dolors després de tot el dia de tandes, però mai abans per a prevenir-los o durant el dia, quan apareixien els primers símptomes ».

Quantes vegades has invertit cinc o deu minuts del teu temps a escalfar els músculs abans de sortir de viatge amb la moto? Probablement la resposta a aquesta pregunta per part de la majoria d'usuaris sigui mai. La extendidísima creença que com anirem assegudets i relaxats tot el trajecte no ens cal és del tot errònia. Però no és només un problema endèmic del col·lectiu motociclista, també existeix en l'esquí, la natació, la bicicleta ... i en general els esports de pràctica molt estesa. Rafa Olcina és preparador físic de pilots mundialistes de la talla d'Héctor Barberá, Nico Terol, Héctor Faubel o Sergio Gadea i en la seva opinió: «No cal un protocol elaborat ni una sessió intensiva. N'hi ha prou amb dedicar-li uns minuts abans de sortir i després en cada parada que fem en el viatge. Amb uns senzills exercicis és possible evitar que apareguin dolors musculars »

El dolor és la forma que té el nostre cos d'avisar que alguna cosa va malament. El problema és que quan ho sentim, la lesió ja hi és. Per això és tan important la prevenció i prendre mesures als primers símptomes o molèsties i no persistir, doncs empitjorarem la lesió. Normalment gairebé totes les lesions es produeixen perquè sobre la moto mantenim de forma repetida i perllongada postures poc ergonòmiques que van carregant els músculs. Són especialment delicades les articulacions: canell, colze i genoll, però també l'esquena i el coll. La resistència del vent i la postura de conducció solen produir lumbàlgies, dorsàlgies o cervicàlgies, que poden arribar a contracturar músculs i a pinçar nervis. La fisioteràpia i l'ortopèdia ens ofereixen solucions molt vàlides per prevenir i tractar aquests problemes en les seves primeres fases. No obstant això i per desgràcia, en molts casos en què la malaltia està molt avançada i no es respon al tractament, cal recórrer a la cirurgia. Però pots evitar-la i t'orientem sobre com fer-ho.

Síndrome compartimental

  • Sol produir-se en pilots de motos esportives la postura de les quals, i per l'acció de la frenada, descarrega gran quantitat de pes en els braços. La musculatura de l'avantbraç augmenta de manera que pinça els nervis i vasos sanguinis, els símptomes comencen amb un formigueig i dolor, però pot arribar a adormir la mà i a produir necrosi. No hi ha tractament preventiu, sinó més aviat, celeritat en el diagnòstic per evitar la cirurgia i poder tractar-se solament amb rehabilitació i electroterapia.
  • Problemes en l'articulació temporomandibular (ATM)
  • Com contractures, subluxacions, luxacions o fins i tot bloquejos produïts per collar molt les dents de forma mantinguda per la tensió. Els metges solen recomanar l'ús d'una fèrula de descàrrega per evitar el desgast de les peces dentals per efecte de la fricció i la pressió de la musculatura de la mandíbula.
Sobrecàrrega en trapezis

  • Es produeix per conduir de forma tensa, o bé amb els braços molt elevats i estirats (postura típica de les motos custom).
  • Sobrecàrrega del tibial anterior
  • En ús intensiu de la moto a ciutat o carreteres de corbes, el moviment que fem amb el peu esquerre a la palanca del canvi de marxes pot arribar a provocar-sobrecàrrega del múscul tibial anterior. Com en el cas anterior es prevé els deguts estiraments musculars i es tracta amb fisioteràpia o electroteràpia.
Ciatàlgia

  • És un dolor molt intens en el recorregut del nervi ciàtic i que ve provocat per una mala postura a la moto amb una lesió prèvia de la columna lumbar tipus pinçament, hèrnia, profusió ... El tractament més indicat és la fisioteràpia i electroteràpia. Quan es produeix l'hèrnia amb pèrdua de teixit d'un disc, normalment s'intervé quirúrgicament.
Síndrome del túnel carpià

  • Una postura incorrecta del canell de forma repetida o prolongada que acaba pinçant el nervi mitjà que va de l'avantbraç a la mà. Generalment no es produeixen només per anar en moto, sinó per l'acumulació d'estrès produïda pel ratolí i el teclat de l'ordinador, tocar algun instrument musical, cosir o fer treballs manuals ...
  • Es pot prevenir amb exercicis d'extensió i compressió dels dits i fent descansos en l'activitat que els pot ocasionar. S'aconsella posar una fèrula rígida que corregeixi la posició del canell per alliberar pressió sobre el nervi. En casos avançats cal recórrer a la cirurgia.
Mal d'esquena

  • Els més comuns són lumbàlgia, dorsàlgia o cervicàlgia, segons la zona de focalització del dolor. La lumbàlgia i la dorsàlgia solen produir-se quan forcem la postura per evitar l'oposició del vent, inclinant sobre el dipòsit i com a conseqüència de sots repetitius, que van carregant l'esquena. La cervicàlgia està associada a la tensió del coll, sotmès a turbulències i una alçada del manillar (per excés o per defecte) poc ergonòmica. Poden prevenir-se amb senzills exercicis d'estirament i la col·locació d'una faixa i, un cop es produeixen, es tracten amb fisioteràpia, electroteràpia, etc. Si el dolor és al cul, a l'altura del coxis, és recomanable utilitzar seients de gel.
Epicondilitis o colze de tennista

  • Malgrat el seu nom, aquesta malaltia no és limita ALS tennistes, Qualsevolque faci Moviments repetitius d'extensió de canell i supinació de l'avantbraç pot patir-les. És produeixen microruptures fibrilars a els tendons dels músculs que s'insereixen a la regió de l'epicòndil. És una lesions comú al col·lectiu motorista que és preveu amb exercicis i estiraments. Un cop és produeïx, Pot tractar--se amb fisioteràpia, però si persisteix calç Recórrer también a la cirurgia
 
Última edició:
Roger

Roger

Administrador
Organització del fòrum
Editor Wiki
16 Oct 2015
1.308
2.664
Premis
5
Abans d'emprendre la marxa amb la moto, és recomanable dedicar cinc minuts a fer uns exercicis d'escalfament i estirament que previndran lesions posturals. Es recomana fer-ho també a cada parada (recomanable cada 200 km).

Coll
  • Girar el coll a dreta i esquerra fins a aconseguir la màxima extensió. Repetir diverses vegades, les mateixes cap a cada costat.
  • Rotació semicircular del coll a dreta i esquerra. No es recomana fer el gir de 360º, sinó 180º com a màxim. Repetir diverses vegades cap a cada costat.

Esquena
  • Flexionar fins agafar-nos els turmells amb les mans i aguantar en aquesta posició uns segons. Hem de notar com s'estira tota l'esquena.
  • Amb els peus alineats amb les espatlles, ens ajupim flexionant els genolls i subjectant als estreps de la moto.

Cames
  • Donem suport a la cama sobre el seient (o un estrep) i flexionem el tronc intentant tocar-nos les botes amb les mans. Aguantem uns segons.
  • Ens agafem la bota per l'esquena i tirem cap amunt fins que notem que s'estira al quàdriceps. Aguantem uns segons.

Braços
  • Tríceps. Ens agafem el colze amb l'altra mà i estirem apropant-lo al pit. Mantenim uns segons.
  • Bíceps. Ens agafem a la moto i girem el tronc fins que notem que ens estira el bíceps. Aguantem uns segons.

Mans

  • Amb el braç estès girem el canell cap avall, agafem els dits amb l'altra mà i estirem cap a nosaltres per relaxar el canell. Mantenim uns segons.
  • I al contrari, amb el braç estès, girem el canell cap amunt i amb el palmell de l'altra mà empenyem els dits fins a notar tensa la musculatura del canell. Mantenim uns segons.
  • Amb la mà estirada tanquem els dits només amb els artells, sense arribar a tancar el puny. Repetim diverses vegades amb cada mà.
  • Tanquem el puny i l'obrim amb força estirant els dits el més possible. Repetim diverses vegades amb cada mà.

Faixa lumbar

  • Una de les peces en què tots els especialistes coincideixen com a obligatòria per a llargues sessions sobre la moto, rodades en circuit o diari (en aquest cas quan apareixen les primeres molèsties lumbars). Dóna calor a la zona i subjecta la musculatura de l'esquena de manera que la càrrega es distribueix de manera uniforme.

Genollera

  • Indicada per prevenir lesions de genoll. Recomanable quan es roda en circuit i també amb moto de camp. N'hi ha des de molt senzilles a molt sofisticades. Hi ha empreses com Grau Soler que les fan a mida de l'usuari.

Turmellera

  • Quan es munta en moto sense el calçat adequat són recomanables. Les botes específiques per a la moto fan aquesta funció, així que en aquest cas és prescindible.

Espatllera

  • És un dispositiu ortopèdic de seguretat passiva, molt recomanable amb la funció de minimitzar les lesions d'esquena en cas de caiguda. Normalment porten associada una faixa per a subjecció lumbar. Hi ha monos de cuir i jaquetes que la inclouen, amb diferents graus de duresa.
Canellera
  • Les estandarditzades (per a tots els usuaris) solen restar sensibilitat i precisió a la mà a l'hora de manejar l'accelerador o qualsevol interruptor del manillar. Quan apareixen els primers símptomes de síndrome de túnel carpià és molt recomanable per a corregir la posició de l'avantbraç i la mà. Si s'utilitza per anar amb moto, millor que sigui feta a mida.
Font
 
Fils similars
Autor Títol Fòrum Respostes Data
Jaumenovas Ruta en moto Sortida per tocar neu a les montanyes de Catalunya Rutes en moto 0
Roger Notícia Presentat el Pla de Seguretat Viària 2024-2026, que planteja reduir el 20% les víctimes mortals en zona interurbana Espai de debat 3
G Ruta en moto JA TENIU PLANIFICADES LES VACANCES? Rutes en moto 17
Roger X-ADV Recopilatori Què és el millor que us han donat les diferents motos que heu tingut? Un Cafè Ràpid 6
perlanegraviajes Canvi de la tapa de les maletes Shad TERRA Anàlisi de productes 0
Roger Anàlisis-Comparativa Les millors jaquetes de moto d'estiu del 2022 Anàlisi de productes 1
Joananton Fotos Les meves ex-companyes. Les nostres motos 0
perlanegraviajes On fabriquen les rodes Michelin per moto? MotoVlogs propis 0
cargols2rodes Clubs i agrupacions Esmorzars i trobades a les terres de Lleida Clubs i agrupacions 7
Johanovski Fotos Tribut a les motos venudes Un Cafè Ràpid 22
jordiTR63 Notícia El SCT disposarà de motos 'camuflades' per detectar infraccions a les carreteres Un Cafè Ràpid 5
arnausalce Ruta en moto Ruta a Andorra i visita al museu de les dues rodes Cròniques sobre motociclisme 10
Xavi Canyo On poseu les claus de la moto? Un Cafè Ràpid 16
Roger Notícia Les marques de motos elèctriques Arena i Horwin arriben al nostre mercat Espai de debat 0
Marc Vinoenmoto Vídeos Les motos als cellers. MotoVlogs propis 0
Bascu73 Formació Formació 3.0 a les 10:30 de dissabte 8 de maig a Llosa del Cavall Rutes en moto 8
Marta Fotos Les nostres motos Les nostres motos 14
Grizzlybeard Dubte Les Stories del Forum Informació i suport 7
edudzn Opinió Una volta més a la guerra de les Maxitrails Espai de debat 10
Nenpetit La DGT i les seves ximpleries. Les nostres motos 8
Fran790 Em presento Un altre tronat més de les motos... Presentacions 10
Loxicdelamola Protecció fred per les mans Les nostres motos 7
C Opinió Les carreteres del 3% Espai de debat 3
Josep_Mototest Vídeos YAMAHA NIKEN la TRANSFORMER de les MOTOS MotoVlogs propis 2
Pep Aràgo Ruta en moto Sortida Curta Masies de Voltregà-Bracons-Vidrà-Les Lloses-St Boi de Lluç.-Masies de Voltr. Rutes en moto 2
Carlespm Fotos Les meves Street’s Les nostres motos 0
Burkat450R Ruta en moto Ruta on-road el dissabte 8 d'agost per les Gavarres Rutes en moto 3
Burkat450R Ruta en moto Ruta per les Gavarres i costa del baix Empordà Rutes en moto 9
Roger Ruta en moto Les Rutes Obertes Rutes Obertes 0
Serra Ducati Multistrada V4 180-190 cv: se'ns en està anant l'olla amb les trails? Espai de debat 4
Roger X-ADV Quins lios vau tenir a casa amb les motos i les mares? Espai de debat 13
Josep_Mototest DESCOBREIX en MOTO d'on surten les HISTORIES dels PATRÓ de Tarragona, APRETA el PLAY!!! MotoVlogs propis 0
Josep_Mototest DESCOBREIX en MOTO les LLEGENDES de CATALUNYA, APRETA el PLAY!!! MotoVlogs propis 0
Josep_Mototest DESCOBREIX en MOTO les RUINES de Santuaris i Castells de CATALUNYA, APRETA el PLAY!!! MotoVlogs propis 0
Motoridersmontseny Us presentem les nostres eines!! Presentacions 4
Erik Les meves 5 motos Espai de debat 2
Roger X-ADV Fotos Les nostres millors fotografies Un Cafè Ràpid 249
Josep_Mototest Ruta en moto DESCOBREIX en MOTO les MILLORS VISTES del MEDITERRANI Rutes en moto 0
Eloi M'agrada aquesta foto per veure les proporcions, tant de l'autobus com del sidecar. Les nostres motos 0
Roger Àlex Márquez valora la temporada i respon als més petits a les oficines de Rodi Espai de debat 0
Roger Masses punts negres en les vies interurbanes catalanes Espai de debat 0
Roger Robbie Maddison torna a surcar les onades amb la seva KTM Espai de debat 0
Gseandoporlavida Notícia Les noves Kymco Espai de debat 3
Roger Mor el pilot Enric Saurí en un accident a les 24h de Catalunya Espai de debat 0
Roger Crònica Crom Ride 2017: Superant les expectatives i el mal temps! Cròniques sobre motociclisme 0
S Una mirada a l’actualitat de les motos elèctriques Espai de debat 0
S El motociclisme al món: El Japó, un país entusiasta de les motos Espai de debat 0
Roger VÍDEO - Les caigudes més espectaculars de la Superprestigio Dirt Track 2016 Espai de debat 0
Roger Les conseqüències de portar el casc descordat Espai de debat 0
Roger Informació Comparteix les teves fotografies moteres a Instagram! Informació i suport 1

Fils similars