Només queda una setmana perquè torni el mundial de MotoGP a terres catalanes.
Tres dies d’activitat motociclista gravats amb foc als calendaris de molts fanàtics de les dues rodes. En motiu d’aquest esdeveniment tant especial, a continuació ens proposem fer un breu resum de la història del nostre apreciat Circuit de Barcelona-Catalunya, el qual ha aconseguit una gran fama internacional més que merescuda.
Els inicis del Circuit
El projecte per la construcció del Circuit de Barcelona-Catalunya va tenir el seu inici oficial el 3 d’octubre de 1986 quan el Parlament de Catalunya va aprovar per la resolució per estudiar i crear un nou circuit permanent de velocitat, una idea impulsada inicialment per el RACC (Reial Automòbil Club de Catalunya) amb la finalitat de heretar el llegat del Circuit de Montjuïc, el qual havia quedat ja molt enrere en aquells moments. El 24 de febrer de 1989 es posava la primera pedra del circuit i el 10 de setembre de 1991 quedava inaugurat, just a temps per rebre els Jocs Olímpics de Barcelona de 1992.
El primer esdeveniment oficial que va acollir el nou Circuit de Barcelona-Catalunya —encara anomenat Circuit de Catalunya en aquells moments— va ser cinc dies després de la seva obertura, amb el Campionat d’Espanya de Turismes. Dues setmanes després, el 29 de setembre de 1991, ja arribava la primera gran carrera internacional, ni més ni menys que el 35è Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1, el primer en celebrar-se en terres catalanes des de 1975 al Circuit de Montjuïc. Llavores el Circuit de Montmeló només comptava amb 22.000 seients permanents, en comparació als 80.000 actuals. Aquest ha adquirit una importància caudal al món de les carreres de velocitat, i és especialment impressionant veure el ritme amb el què ha crescut. En aquella primera carrera de F1 s’hi van comptabilitzar 20.000 espectadors, mentre que actualment les xifres superen els 130.000 aficionats.
El motociclisme al Circuit
No seria fins un any després de la seva posada en marxa que el Mundial de Motociclisme arribaria a Montmeló. Tant aquell any com el següent, la victòria de la competició de 500cc va ser per Wayne Rainey amb la seva Yamaha. Per aquells temps, la carrera s’anomenava G.P. d’Europa, encara haurien de passar quatre anys, fins 1996, quan finalment aconseguiren nombrar-lo Gran Premi de Catalunya. Als inicis aquesta carrera era la última de la temporada, però això va variar amb el temps i a dia d’avui es troba entre les primeres que se celebren a Europa. L’any 1999 s’estrenà una nova competició a Espanya, amb el Gran Premi de la Comunitat Valenciana, però aquest fet no va posar ni en una mínima situació de perill l’èxit del ja consolidat Gran Premi de Catalunya.
Durant aquest temps, el circuit també ha anat experimentant alguns canvis per adequar-se a les normatives que han anat sorgint o, simplement, per millorar-lo. La primera modificació va venir l’any 1995 quan s’eliminava la chicane Nissan. Uns anys més tard, en 2004, es feia una doble variant en la corba de La Caixa per F1 i per MotoGP. Aquest mateix mètode de mantenir una línia diferent per a F1 i MotoGP per més seguretat es va repetir en 2007 amb la variant RACC entre les corbes Europcar i New Holland. Tot i així, aquestes millores en la seguretat del recorregut no van ser suficients per evitar les tràgiques pèrdues dels pilots Rubén Torres el 8 d’octubre de 2006 en la categoria de Supersport del Campionat d’Espanya de Velocitat, en un accident múltiple, i el fatídic accident més recent que tots recordem amb profunda tristesa, Luis Salom, el 3 de juny de 2016 als 24 anys, víctima d’una caiguda en la corba 12 durant els entrenaments de Moto2.
Números
Per el què fa a les xifres del circuit, Valentino Rossi és el pilot que majors èxits ha collit en el Circuit de Catalunya sumant les tres categories; acumula deu victòries, una en 125cc, dos en 250cc, una altra en 500cc i sis a MotoGP. El següent pilot amb més èxit en aquesta pista és Jorge Lorenzo, una en 250cc i quatre en MotoGP.
Finalment, potser després de llegir aquest article alguns us preguntareu si s’anomena Circuit de Barcelona o Circuit de Catalunya, ja que he emprat ambdós noms per referir-m’hi. L’ any 2013, per dificultats econòmiques a l’hora de mantenir les competicions internacionals, l’Ajuntament de Barcelona va entrar al consorci gestor del circuit. A canvi, el circuit va canviar el seu nom de Circuit de Catalunya a Circuit de Barcelona-Catalunya.