L’accidentalitat dels motoristes és extremadament alta darrerament. De 83 persones que han mort en accident de trànsit aquest 2021 a la xarxa viària interurbana de Catalunya, 29 son motoristes (dades provisionals).
Avui en parlem en aquest article, en el que repassarem les principals causes de la nostra accidentalitat, les nostres demandes a les administracions públiques per a que compleixin amb les seves obligacions de protegir-nos, i també quin tipus de formacions podem realitzar per incrementar la nostra seguretat i destresa durant la conducció, encara que aquest últim pugui ser el causant més minoritari de la nostra accidentalitat.
Pel que fa a les principals causes de la nostra accidentalitat, aquestes fonamenten les nostres demandes, les quals van ser defensades per la ONG IMU (Unió Internacional per la Defensa dels Motoristes) el passat mes de juny, a través de l’organització de manifestacions per la defensa dels drets dels motoristes arreu de l’estat que van aplegar a més de 20.000 motoristes. Aquestes demandes són:
- Que es protegeixin tots els guarda-rails amb sistemes de protecció per a motociclistes seguint el dictat de l’article 14 de la Constitució sobre la no discriminació.
- Que el paviment de carreteres i carrers garanteixi la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint la uniformitat estructural i de fregament legalment establertes i la neteja adequada.
- Que les marques vials garanteixin la seguretat de rodament en les nostres vies públiques, mantenint el nivell de fregament adequat.
- Que senyalitzin de manera adequada i complint amb la llei tots els perills.
- Que la DGT deixi d’assetjar els ciutadans motociclistes tractant d’imposar mesures de desencoratjament a l’ús de les motocicletes, dificultant l’accés al nostre mitjà de mobilitat personal.
- Que la DGT i la resta de les administracions públiques competents en matèria de vigilància de la seguretat viària, vigilin també els incompliments legals relatius a el mal estat de conservació de les carreteres.
- Que es millori la investigació dels sinistres de trànsit, identificant els factors reals directes o indirectes dels nostres accidents per determinar les mesures preventives adaptades a la realitat de les circumstàncies. Sol·licitem un protocol d’investigació d’accidents de trànsit per a tots els cossos policials i la unificació de la formació dels investigadors.
- Que les fiscalies de seguretat viària persegueixin als responsables que, tenint l’obligació de mantenir la carretera en les millors condicions possibles de seguretat viària, no restitueixen la seguretat de la via (article 385.2 de el Codi Penal).
- Que els ajuntaments reconeguin la motocicleta com un mitjà de transport d’alta eficiència, permetent el seu ús en zones de baixes emissions.
Què podem posar de la nostra part per reduir l’accidentalitat?
Més enllà de la lluita amb ONGs com la IMU, és responsabilitat nostra estar formats per dominar la nostra moto al màxim, amb la major seguretat, destresa i habilitat que sigui possible. I és que allà a fora ni la DGT ni les administracions ens trauran les castanyes del foc, només nosaltres marcarem la diferència. Bé, la marcarem pel que fa a nosaltres, ja que no podrem evitar la gran quantitat de conductors que segueixen agafant el cotxe després de beure, de drogar-se o d’haver aprovat el permís de conduir, o simplement agafat el cotxe sense tenir-lo, essent uns irresponsables per governar una màquina a motor en vies públiques. Sigui com sigui, malgrat la gran quantitat de factors externs que causen l’elevada accidentalitat actual dels motoristes, seguim sent responsables de dominar la moto al màxim.
Per aquest motiu des de motoristes.cat volem fomentar la formació de qualitat de tots els motoristes, perquè amb aquesta, sense deixar d’exigir a les administracions que compleixin amb la seva responsabilitat, i sense deixar de fomentar una conducció amb taxa 0,0 % d’alcohol ingerit i amb la màxima responsabilitat durant la conducció dels cotxes, tindrem menys possibilitats de patir accidents.
La formació que recomanem és la següent:
- Formació 3.0 del Servei Català de Trànsit
- Cursos de l’Honda Institut de Seguretat
- Cursos de conducció amb pitbikes en circuit, en els que es perd la por a inclinar-se a les corbes, com ara els que imparteixen a la CTP School o l’academia de Lorenzo Competición
- Sumar kilòmetres i kilòmetres en moto
Us deixem en aquest enllaç l’espai de debat sobre formació del nostre fòrum, en el qual podreu intercanviar dubtes, valoracions i experiències al voltant dels diferents tipus de formació en motociclisme que hi ha a nostre territori.
Finalment us deixem també l’enllaç de la pàgina de Facebook de la IMU, a la qual van publicant de manera regular les seves accions, reclamacions i denúncies sobre la defensa del col·lectiu.