Bé, ja veig que hauré d'obrir la saca jo...
Primer de tot, comentar que la possibilitat de seguir un roadbook amb mobils (de 6'4" en el meu cas) és viable per fer la conducció en moto, ja que:
1- si tens un dispositiu entre 6'4" i 8", gsudeixes d'una mida de pantalla que permet veure força grans les indicacions del roadbook i el tripmaster. Potser el roadbook en paper es veu més gran, però la nitidessa que ofereix una pantalla no la pot guanyar un plàstic.
2- amb poca llum, sigui al matí o al vespre, la iluminació pròpia de la pantalla és un goig comparat amb la llum led dels roadbooks que en tenen. I es veu de perles.
3- amb llum del dia, i de sol d'esquenes, el fet de tenir un dispositiu que pots agafar amb la ma esquerra completa, et permet de moure'l un xic per evitar enlluernar-te o veure la pantalla millor. La caixa del roadbook no és tan fàcil de moure per volum i perquè necessita una fixació més ferma.
En aquest sentit, per mi guanya la practicitat i comoditat d'un telèfon o tablet sobre el roadbook de paper i el seu suport.
Animo a tothom a que probi l'opció digital, tant amb la Rally System (necessites el codi de la ruta que ofereixen els organitzadors) com amb una altra tipus Piste Roadbook Reader (necessites un pdf i obrir-lo a l'apk). Total, probar no fa mal.
Sobre l'app de la que ens centrem, vull comentar primer les coses bones:
A) molta informació i tot en una pantalla: tens el roadbook, el trip master, un odómetre i un indicador tipus bruixola que indica la direcció on es troba el següent way point (punt de control).
B) és fàcil de fer anar, un cop veus el video tutorial. De seguida et fas als menus, que tot i que no són gaire intuitius a la versió 1.34, aporten moltes opcions per a les competicions i events de vehicles terrestres de tot tipus.
C) recopila dades del track que pots consultar un cop acabes, per analitzar com ho has fet.
D) si els organitzadors de la proba ho han demanat, el trip master es posa a cero automàticament al arribar a cada way point (punt de control). Si no es demana, la veritat és que el procés no és gens ràpid de fer (minim 4 menús).
E) disposa d'un menú on configurar la sensibilitat del gps, odómetre, i alguna coseta més.
F) realment té un consum minim de la bateria del telefon. Per posar un exemple: connectat el mobil al carregador QC2.0 que tinc, si faig servir google maps, el consum de bateria és considerable i poc a poc es va consumint la bateria. Amb la Rally System només vas amb GPS !! Les dades les pots fer servir per wasap.
I jo he fet la Rodibook escoltant música del telèfon via bluetooth i fent ús del comandament bluetooh per avançar el track... I no ha baixat del 100% la càrrega de la bateria... Un punt a tenir molt en compte.
I ara els problemes que he trobat jo al fer-ne ús de la app durant la Rodibook Rookies (tots ja enviats a l'organització per a que puguin corretgir-los).
1) necessites si o si un comandament bluetooth per fer-la anar. Hi ha de cars i de barats, però per conduir en moto necessites un que sigui fàcil de fer anar (pulsar botons o moure el joystick) i que dispossi de bateria (per carregar-lo o tenir-lo connectat al carregador usb de la moto) ja que la pila de botó pot jugar-te-la.
L'opció de moure el track per avançar o anar enrera amb el touch de la pantalla, necessita d'obrir 1 menú i després pulsar a sobre de les fletxetes...això vol dir atinar a la fletxa i tenir uns guants que permetin el touch. A part, cada poc es bloqueja sola l'opció manual i has de tornar a pitjar a sobre de la roda dentada... Jo no ho recomano per anar en moto.
2) he tingut problemes amb la app just al possar el telèfon en "modo avión" i al tornar-lo a treure. Indico que part de la ruta es feia a Andorra i ja sabeu que, de moment, no hi ha opcions gratuïtes de ús de dades o trucades, com al reste de la UE.
El problema en qüestió és que l'aplicació semblava bloquejar-se (congelar-se dirien els més experts) i no mostrava augment de metres i/o kms al tripmaster, l'odómetre tampoc anava. Entre 5 i 10 minuts així, sense tenir aquestes dades disponibles per comparar amb el roadbook de la pantalla per seguir indicacions.
També es desconnecta la vinculació del comandament bluetooth, així que has de tornar-lo a vincular al telèfon anant al menú "ajustes", etc etc...
3) Dir que l'aplicació es va "congelar" 3 o 4 vegades més, lluny d'Andorra, però va durar escasos 40 segons, no va arribar al minut. En aquests casos, el que fallava només era el trip master i l'odómetre; el comandament bluetooth no es va desvincular.
4) l'odómetre no dona una lectura real i instantànea de la velocitat que portes. Aquest punt és rellevant perquè els desenvolupadors de l'app diuen que es poden crear trams on s'impossi un límit de velocitat a la proba... Bé, si realment volen fer que es respectin trams a X velocitat, o no es sobrepassin limits legals, aquest punt s'ha de filar prim força encara o determinar marges de tolerància.
A més a més, si el dispositiu que fas servir tapa el panell de la moto, pots trobar-te que no veuràs la velocitat, rpms o marxa engranada... Alguna multa et podria arribar si realment no saps a quan vas...
Segurament es tracta de la sensibilitat del GPS, així com de la capacitat de rebre una bona senyal, però s'ha de dir que no és óptim.
5) he vist moltes errades en la indicació del trip master, en quant als metres i kms recorreguts. Ja a part dels bloquejos, he comprovat que el que indica que s'avança a l'app és menor del que realment avances amb la moto. Sí, podria ser per temes del GPS, igual que amb la velocitat.... Però si segueixes un roadbook per dins de població, 50 mts són importants a l'hora de girar en un carrer o un altre, per exemple. En 100 kms, vaig comprobar una variació de 1000 metres, amb el meu telèfon (Oppo Find X2 Lite del 2020).
Aquesta és la meva experiència i apreciació del funcionament de l'aplicació durant la ruta, i tot i que té un potencial enorme, no trobo gens fiable l'app per controlar la velocitat de forma fidel ni el comptador del tripmaster. A més, es bloqueja sola quan falla la recepció de la senyal del GPS del dispositiu.
A dia d'avui, la veig en una fase Beta avançada, però no final.